מפעל פרס מוסקוביץ' לציונות הכריז על זוכי פרס "עוז ציון" אשר יוענק לשלושה תושבי המדינה שנבחרו על ידי ועדת הפרס. הזוכים הם ד"ר יצחק גליק, המשפטנית ניצנה דרשן-לייטנר וצביקה סלונים.

פרס מוסקוביץ' נוסד על ידי ד"ר ארווינג וצ'רנה מוסקוביץ', כביטוי לתמיכה במגשימי הציונות בחברה הישראלית של היום, הפועלים לטובת צרכי הכלל, וכדי להבטיח את חוסנו של הבית הלאומי היהודי.



אל ועדת הפרס הוגשו מאות מועמדויות ולאחר תהליך ארוך נבחרו הזוכים, בהם ראתה את השתקפות מיטב העשייה הציונית, במציאות הישראלית המורכבת כל-כך שבתחומי החברה, החינוך וההתיישבות. הפרס המחולק לשלושה זוכים, כולל גם פרס כספי בסך 100 אלף דולר המחלק בין שלושת הזוכים.



תא"ל (מיל') אביגדור קהלני, מחבר השופטים הביע את הנימוקים לבחירתם, "ד"ר גליק הרשים את הועדה בחזון שלו להקים את המרכז הרפואי באפרת, הוא ידע שאין מקום מתאים וראוי כאפרת לשמש שם בסיס למרכז רפואי. הוא הצליח לפתוח את כל דלתות הלב המכריעים, והשיג תרומות נכבדות להקמת המרכז. התנהגותו כחלוץ ההולך לפני המחנה".



"ניצנה הרשימה את הועדה במסירות היומיומית שלה בשמירת כבוד המדינה ולא הרפתה באלה הרוצים לפגוע בה. עקשנותה והמקצועיות שלה הביאו להישגים שאפילו לא כולנו במדינה מודעים אליהם. אנשים כמותה מהווים סמן ימני לחברה".



"צביקה סלונים הוא הארץ-ישראל היפה. אדם שבכפות ידיו שתל שתילים בכל הארץ, נטע עצים בכל מקום. לא פעם אחת היה בודד במערכה, ובכל זאת התמיד לאורך כל הדרך. כל המסתכל על פועלו לאורך השנים מצדיע לו. צביקה הגיע לגבורות, הוא הופך להיות והננו מודל לחיקוי לבאים אחריו".



חתני הפרס עד כה הם: הרב חנן פורת ז"ל, ראש המוסד היוצא מאיר דגן, תא"ל (מיל'.) רן פקר-רונן, הרב יואל שוורץ מייסד הנחל חרדי ,אניטה טוקר בשם מתיישבי גוש קטיף, תא"ל במיל' אהרון דוידי, משה "מושקו" מושקוביץ איש החזון והבניה של גוש עציון, נעם ארנון מייסד מדרשת חברון וממנהיגי היישוב היהודי בחברון, רונית שוקר ממקימי ההתיישבות בגוש שילה, סמי ברלב מראשוני ההתיישבות בגולן ומייסד העיר קצרין, הרב יהושע פס ממייסדי ארגון נפש בנפש ומנכ"לו והרב דוד פנדל ראש ישיבת ההסדר אפיקי דעת בשדרות.



ד"ר יצחק גליק, יו"ר מרכז החירום הרפואי שבאפרת, גוש עציון



ד"ר גליק שנולד בארה"ב בשנת 1960, עלה לארץ והתיישב באפרת שבגוש עציון. כיום הוא נשוי ואב לחמישה ילדים. בשרותו הצבאי בשריון, השתתף בקרב בסולטן יעקב. מידי חודש טס ד"ר גליק לקליבלנד שבאוהיו, שם הוא עובד במשך שנים עשר יום בחדר המיון של ביה"ח. כשמגיע ארצה, הוא מתנדב במרכז החירום הרפואי שבאפרת, יחד עם הפרמדיקים והרופאים הפועלים תחת הנהגתו. מרכז החירום נתן שירות ללמעלה מחמישים אלף חולים המתגוררים בקרית ארבע ועד לירושלים. במשך כל השנים סירב ד"ר גליק לקבל שכר או גמול בעבור הטיפול אותו מעניק במרכז הרפואי שבאפרת. מותו של חברו הטוב, ד"ר דוד אפלבוים שנהרג בפיגוע שבקפה הלל בירושלים, היווה השראה לרצון לטפל בקורבנות טרור. ב-12 השנים בהם התנדב, היה זה הראשון להגיע לזירות של פצועים בתאונות דרכים וקורבנות טרור באזור בו הוא מתגורר. במקרים רבים הגיע לזירה לפני הגעת אמבולנס ואף העניק טיפול רפואי. בקרב הקהילה שבגוש עציון שמו הולך לפניו והוא יידוע כמלאך שומר ומגן. ד"ר גליק זמין במשך24 שעות למענה טלפוני בכל מקרה ולו הקטן ביותר. חבריו המתנדבים מספרים על אישיות אנושית,רגועה וסבלנית אותה מפגין ביחוד בשעות קשות. בטקס שנערך בשנת 2009, קיבל ד"ר גליק פרס מנשיא מדינת ישראל, שמעון פרס, והוכרז כנשיא המתנדבים לנוכח תרומתו המשמעותית לקהילה בישראל.



ניצנה דרשן-לייטנר, ראש ארגון שורת הדין



דרשן לייטנר הגישה תביעה משפטית בעניין הקורבנות בטרור הישראלי נגד ארגוני טרור מרכזיים כמו החמאס והחיזבאללה, ולאורך כל הדרך שמרה על הכבוד הראוי של קורבנות הטרור. המשפטנית דרשן-לייטנר התמודדה עם מקרים רבים שקיבלו תשומת לב בתקשורת: היא ייצגה משפחה של חייל ישראלי שנהרג בלינץ' שברמאללה, ותבעה 64 מיליון שקל מהרשות הפלסטינאית. היא ייצגה את הילדים שנפצעו בהתקפת הטרוריסטים בכפר דרום. דרשן לייטנר ייצגה רקדן בלט שהגיש תלונה על הטרדה מינית נגד השגריר המצרי שהגיע לישראל, מוחמד בוסני. היא ייצגה את סמואל שיינביין הישראלי, שמתגורר בארה"ב והועמד לדין בגין רצח. התביעה רצתה ששיינביין יכלא בארה"ב, אך לאחר שנלחמה הצליחה להביא למשפטו בישראל. דרשן לייטנר ייצגה את החייל הישראלי, דניאל וייס, שנחשד ברצח בקנדה, והוסגר לישראל למשפט. היא הובילה את הניסיונות לעצור משט לא חוקי בעזרת שכנוע של חברת ביטוח שלא לממן את הכיסוי של האניות.



צביקה סלונים



סלונים המתגורר בקדומים, דור שביעי בארץ, ושורשיו מוטמעים היטב באדמת א"י. הוא נכדו של הרב הראשי האחרון שבחברון, בנעוריו היה מנהיג של תנועת הנוער בני עקיבא ואף שירת כקצין ראשי במדינת ישראל. סלונים מייסד גוש אמונים ואחד מראשוני מתיישבי השומרון. הקים את מדרשת ארץ ישראל שבאלון מורה הקים את המוזיאון הארכיאולוגי שבקדומים, ואף היה ממייסדי המרכז האוניברסיטאי שבאריאל. בסוף שנת 1980ייסד סלונים בית ספר לבנות אתיופיות בקדומים. סלונים התעסק רבות בקליטת עלייה, והיה זה שאכלס בשנת 1990 את עולי רוסיה ביש"ע. במשך עשרות שנים הוא התמסר לעבודת ההתנדבות. סלונים נענה לבקשת הג'ויינט בישראל לשמש כמנכ"ל הקהילה בשומרון, אותה ניהל למעלה מעשור, בה ייעץ והכווין צוות של מנהיגים בקהילה הפועלת ביהודה ושומרון. הוא הקים וייסד את קרן גאולת הקרקע שהפך לגואל העיקרי של אדמת ישע מהערבים. למרות גילו ובזכות הכריזמה והכישרון, הוא ממשיך בפעילותו הציבורית ביום ובלילה הכוללת ביקורים מעבר לים.