הגדה של פסח.
הגדה של פסח.צילום: פלאש 90

הרב רואי מרגלית, רב אוגדה במילואים, מספר בערוץ 7 על המבצע הלוגיסטי המורכב של הכשרת בסיסי צה"ל לפסח, "מכיון שצה"ל הוא גוף מאוד גדול, כולם צריכים להיות מוכנים הרבה זמן מראש".

"שלושה חודשים לפני פסח התחלנו עם השתלמויות לכל הרבנים הצבאיים, ולקציני הדת בסדיר ובמילואים", סיפר הרב מרגלית.

לדבריו, המטבחים מוכשרים יום לפני בדיקת החמץ הכללית, "השנה המטבחים יוכשרו כבר ביום רביעי. אם בבתים הפרטיים אפשר לאכול השנה חמץ עד יום שישי בבוקר, בצבא כבר מיום רביעי לא נכנס יותר חמץ".

"החיילים יאכלו רק אוכל כשר לפסח כולל מצות. הרב גורן התיר בזמנו את אכילת המצות בצבא גם בימים שלפני הפסח כולל בערב החג עצמו. הרב גורן עשה חשבון שעדיף לבטל מנהג מאשר חס ושלום להיכשל באכילת חמץ".

עוד ציין הרב מרגלית כי הצבא מכשיר את המטבחים בצורה מהודרת ביותר ולצורך כך אף קונה כלים חדשים, "לקראת יום רביעי בבוקר כל המטבחים יהיו כבר מוכנים להכשרה. הדודים, שבהם מגעילים את הכלים יהיו מוכנים, המטבחים נקיים והכלים יובלו לסירי ההגעלה. כל הכלים שיש בהם חריצים או מחבתות וחלק מהסירים, יוחלפו בחדשים כי קשה להכשיר אותם. התנורים יוכשרו והטבחים יקבלו תבניות חד פעמיות לכל הפסח. כל מה שעלולה להיות בו בעייה בתהליך ההכשרה, קונים חדש. 24 שעות לפני ההכשרה כבר לא ישתמשו בחמץ בסירים כך שהכול יהיה מוכן".

לדבריו מאות אנשי רבנות ישתתפו במבצע ההכשרה בשבוע הבא, "צה"ל מגייס את כל אנשי המילואים של הרבנות, וכל בסיס מקבל צוות כזה. לדוגמא בבסיס בסדר גודל של גדוד, יהיה רב צבאי ועוד שישה אנשי מילואים מטעם הרבנות שיעמדו לרשותו, וזה לא כולל את צוות המטבח והחיילים שיסייעו בעבודות השונות".

הרב מרגלית אומר שלא יהיה חייל אחד בכל בסיסי צה"ל שלא יסב השנה לשלחן הסדר, "בכל הבסיסיים יהיו רבנים בקבע שיעשו את ליל הסדר ויהיו גם אנשים מבחוץ שמגויסים לכך. לא יהיה חייל צה"ל אחד שלא יסב בליל הסדר".