ירושלים בירת ישראל? זה תלוי במו"מ


לאחרונה התפרסם כי במסמך רשמי של מחלקת המדינה של ארה"ב ישראל וירושלים רשומות כשתי ישויות נפרדות. בהמשך לדיווח הזה, אחד הכתבים בבית הלבן ביקש לברר את הנושא עם דוברת מחלקת המדינה ויקטוריה נולנד.


"האם זו עמדתה של ארה"ב - שירושלים היא בירת ישראל?", שאל הכתב והדגיש, "זה בלי קשר למיקומה של שגרירות ארה"ב בישראל". הדוברת הרשמית של מזכירת המדינה קלינטון השיבה כי ארה"ב לא תקבע מראש את תוצאות המשא ומתן, כולל מעמד הקבע של ירושלים. "ירושלים זה נושא להסדר הקבע", הסבירה נולנד, "יש לפתור את זה דרך מו"מ". "ניתן להבין מזה שאינכם מתייחסים לירושלים כבירת ישראל", שאל הכתב, "לא ענית לשאלה ואני חושב שיש הרבה אנשים בחוץ שמעוניינים לשמוע תשובה אמיתית ולא להתכופף ולהגיד שזה צריך להיקבע במו"מ בין שני הצדדים".


בניסיון לקבל תשובה רשמית לשאלת הבירה שאל הכתב ישירות מהי בירת ישראל. לאחר שחזרה שוב על הקביעה כי סוגיית ירושלים היא סוגיה שצריכה להיפתר במשא ומתן, הזכירה הדוברת לנוכחים את מיקומה של השגרירות בישראל - "השגרירות שלנו, כפי שאתה יודע, ממוקמת בתל אביב". למשמע תשובה מפתיעה זו, שאל הכתב - "האם זה אומר שאתם מתייחסים לתל אביב כבירת ישראל?". בשלב זה, דוברת מחלקת המדינה העדיפה לסיים את הדיון בנושא ועברה לעיתונאי אחר. גם ניסיון נוסף של הכתב לקבל תשובות לקראת סוף מסיבת העיתונאים עלו בתוהו ונשארנו עם שאלה אחת: ע"פ ידידתנו ארה"ב - מהי בירת ישראל?