נתניהו
נתניהוFlash 90
"הפופוליזם מסוכן ונוגד את האמת המורכבת של ניהול כלכלה חופשית. השילוב הנכון הוא בין כלכלה חופשית למדיניות חברתית, שמטפלת בצרכים של החברה ומייצרת הזדמנויות שוות. מדינת ישראל יכולה להתגאות במה שאנחנו עושים, היא מתפקדת לא רע ביחס למדינות אחרות. אם אתה מנכה את הערבים והחרדים ממדדי האי-שוויון - אנחנו נמצאים במצב מצוין בלעדיהם". כך אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון מיוחד ל-TheMarker לרגל חג הפסח.

נתניהו תיאר בראיון את הישגיה הכלכליים של ממשלתו, שהחלה השבוע את שנתה הרביעית. על השפעת המחאה החברתית על מדיניותו אמר: "אנשי המעמד הבינוני שיצאו לרחובות מרגישים שהם מממנים את שני הסקטורים - הערבי והחרדי. לא תמיד הם טועים".

נתניהו ציין בראיון כי הקשיב למחאה הציבורית, ומצא בה שלוש טענות מרכזיות: מחירי הדירות הגבוהים, העלות הגבוהה של טיפול בילדים קטנים והשפעתם על מצבם של אנשים עובדים וכן יוקר המחיה של מוצרים ושירותים. לדבריו, הוא פעל בכל המישורים: "לגבי הדיור, אני פועל הרבה לפני המחאה. פעלתי בארבעה מישורים. דבר ראשון, לצאת מגדרה-חדרה. אנחנו אמנם מדינה קטנה, אבל לא צריך להיות מדינת ליליפוט שמרוכזת בגוש דן. דבר השני הוא הגדלת התחלות הבנייה מ-30 אלף ל-45 אלף בשנה. שלישית, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל. הדבר הרביעי, שאנחנו עדיין בתוכו, הוא לפתור את בעיית התכנון".

נתניהו דחה את הטענה כי חלק ניכר מהתחלות הבנייה מיועד לאוכלוסייה החרדית. "תוספת של 15 אלף התחלות בנייה היא לא רק לחרדים. הדבר היחיד שקובע אם הדירות יילכו לחרדים או לא זהו סוג היישוב, כולם יקבלו וכולם גם מקבלים. אימצנו גם החלטה גורפת לחינוך חינם לילדים מגיל שלוש. כמובן שצריך להבטיח ליצוק תוכן חינוכי ראוי בשנים האלה. נתנו הטבות מס להורים עובדים. זה כסף ומקל על המצוקה, והדבר עלה בהפגנות. אפשר להגיד 'הם לא עשו כלום', אבל עובדתית זה לא נכון".

ביחס לשאלה על רמת התמיכה בו, אמר נתניהו: "יש את אלה שמבקרים אותי ולא משנה אם אעשה כך או כך. לכן אני לא מתייחס, ועושה את הדבר הנכון שבו אני מאמין. השקענו 2 מיליארד שקל במגזר הערבי. כמה קולות נקבל שם? אם נקבל אלפי קולות זה יהיה הרבה. אבל זה חלק מהמדינה שלנו. הם אזרחים שווי זכויות. יש שם הזנחה גדולה מאוד. זה לא יעזור לי לפרוץ את תקרת הזכוכית של מצביעי הליכוד שם. אז מה?"