בימים אלה יוצא לאור ספרו החדש של הרב דוד סתיו, רבה של שהם, ספר העוסק בתרבות הפנאי בהלכה ובמחשבה היהודית.

בין דפי הספר ניתן למצוא התייחסות של גדולי כל הדורות לתיאטרון, ספרות, ספורט, גידול חיות מחמד ועוד. לא מעט הפתעות הלכתיות ממתינות למעיין בספר.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב סתיו על הספר שכבר בראשיתו מציג עמדות שונות באשר לעצם האפשרות לקיומו של זמן פנוי, או בלשון חכמי ההלכה – האם קיים זמן מותר או שמא כל זמן שבו אין אדם מקיים מצוות הוא בהכרח זמן שבו נעשית עבירה.

בראשית דבריו מסביר הרב סתיו את ההבדל המשמעותי שחל בחיי האדם מאז ימי התלמוד ועד היום. הוא מזכיר כי בימים קדומים קשיי הפרנסה הצריכו כמעט את כל שעות היום, והיעדר חשמל הפך את שעות הלילה למיועדות כמעט אך ורק לשינה, כך שלמעשה לא נותר זמן שניתן להגדירו כזמן פנוי. לעומת זאת כיום האדם הממוצע עובד חמישה ימים בשבוע ובכל יום 8-9 שעות בלבד, עובדה המותירה בידו זמן רב לעיסוקים נוספים. זאת לבד מהחופשות הרבות. בהקשר זה הוא מזכיר שמתוך כל ימי השנה קיימים רק מאתיים ימי לימוד בפועל, כלומר כארבעים אחוזים מהשנה הם למעשה ימי חופש כזה או אחר.

עובדות אלה הופכות את שאלת התוכן שאדם מייעד ומייחד לשעות הפנאי שלו לשאלה מרכזית ביותר בחייו, בעיקר לנוכח ההכרה בעובדה שתרבות פנאי עלולה להוביל אדם לכדי שעמום ומאידך לידי חטא.

בספר, מדגיש הרב סתיו, אין הכוונה להמליץ לאדם מה לעשות בזמנו הפנוי, אלא להציג בפניו את גבולות המותר והאסור בתחומים שבהם הוא מתעניין כספורט, אמנות, מוזיקה ועוד.

הרב סתיו מספר כי בתחילת העבודה לאיסוף החומר נשאל על ידי אחד מחשובי הרבנים אם בכוונתו לאסוף שיטות או להוביל קו הלכתי מקל, והמענה היה שהמגמה היא לפרוס בפני הציבור את כלל הדעות והתפיסות ובמקביל להחזיר לרבים את האמון בהלכה. בהקשר זה הוא מזכיר את דבריו של החפץ חיים שסיפר שכתב את ספרו על שמירת הלשון כדי להוכיח לכל אותם הסבורים שלא ניתן להימנע מאמירת לשון הרע ומשום כך מתייאשים ומדברים לשון הרע, שאין הדברים כן וניתן לדבר לא מעט, אם כי מתוך הכרת הגבולות והמגבלות ההלכתיות.

כך גם בסוגיה זו, על מנת להוכיח שעולם ההלכה אינו מחייב עיסוק בתורה וזונח את עולם הפנאי מבקש הרב סתיו להשיב את האמון בכך שאכן ההלכה נותנת מענה ומתירה לא מעט מתרבויות הפנאי. "יש מקום לספורט, עכשיו צריך רק לבדוק את שאלת האיך. גדולי ישראל עסקו בעצמם בהיאבקות, בנסיעה באופניים...".

מוסיף הרב סתיו ומציין כי בין השאר הוא מבקש להציג גם עמדות קיצוניות השוללות עיסוקי פנאי. בהקשר זה הוא מזכיר אמירה בספר השיחות של הרב פינקוס ולפיה "אם אתה רואה שאתה עושה משהו שגם חילוני עושה הוא פסול". הרב סתיו מספר שהופתע מרמת הקיצוניות שבדברים וחש צורך למצוא מקורות הפוכים, ואכן רבים שכאלה נמצאו, מכלל המגזרים והחוגים.