יום הזיכרון תשע"ב
יום הזיכרון תשע"בצילום: פלאש 90

כמדי שנה בשבע השנים האחרונות צפויים פעילי שמאל קיצוני לקיים טקס זיכרון אלטרנטיבי בעיצומו של יום הזיכרון לחללי צה"ל כשהיעד הוא הכללתם של ההורים השכולים הישראליים והפלשתיניים תחת אותה קורת גג של זיכרון ושכול.

אל מול הטקס צפויים להגיע ולמחות קבוצת צעירים המתארגנת לכך זו השנה השנייה. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם אליהו ניסים, תושב הרצליה, יוזם המחאה הרואה בטקס השמאל פגיעה חמורה בזכר החללים.

בדבריו הוא קובע כי הארגון המארגן 'לוחמים לשלום' מקיים למעשה אירוע פוליטי לכל דבר במסווה של אירוע זיכרון. "הם מכנים את המחבלים לוחמים ומקיימים טקס משותף", הוא מספר ומדגיש כי אם היו המארגנים מבקשים לייחד זיכרון להרוגים הפלשתינים הבלתי מעורבים בלחימה היה יכול להבין אותם גם אם לא להסכים להם מכל וכל, אך "לצערי לא זה המקרה", הוא אומר ומספר על פנייה שלו ושל חבריו אל המארגנים בבקשת הבהרה בסוגיה זו, אך זכה להתעלמות. עם זאת הוא מציין כי בהודעות הפרסום של 'לוחמים לשלום' נכתב שמדובר בטקס משותף ללוחמים פלשתינים, והמשמעות לכאורה היא ברורה, כלומר מחבלים שנהרגו במהלך הקרבות עם חיילי צה"ל.

כאמור, כבר בשנה שעברה החלו ניסים וחבריו למחות נגד הטקס. "הגענו לשם קבוצה של כשלושים איש עם שלטי מחאה וקראנו בקול נגד ביזוי הנופלים", הוא מספר ומוסיף כי משפחות שכולות לא מעטות שהגיעו למקום מבלי לדעת שזהו אופיו של הטקס פגשו את המוחים, הבינו במה מדובר וסבו על עקביהם חזרה לביתם.

עוד מספר ניסים כי במהלך הטקס נדהמו לשמוע איזכורים לאינתיפאדה ולנכבה ברמקולים.

השנה, כך הוא מקווה יגיעו לאירוע שיתרחש בנמל תל אביב בבוקר יום הזיכרון משתתפים נוספים שימחו נגד האירוע. הוא מדגיש בדבריו ש"אנחנו לא מתכוונים להפריע. זו לא הדרך שלנו. זה גם יום כאב עבורנו, ואנחנו לא מחפשים התלהמות או אלימות אלא רק להשמיע קול נגד הביזיון הזה ולקיים טקס זיכרון במקום.

מארגני האירוע מסרו בתגובה "לאף אחד בארץ, כולל מארגני המחאה, אין מונופול על השכול והכאב. בני המשפחות השכולות הישראלים והפלסטינים המשתתפים בטקס בחרו בדרך זו לכבד את מות יקירהם, כיוון שלא מצאו מזור בטקסים הממלכתיים, שהם פוליטים באותה מידה כמו טקס זה. אלפי האנשים שהשתתפו בטקס של לוחמים לשלום במהלך השנים האחרונות מעיד על הצורך הגובר והולך בארוע מסוג זה. עבורנו, כיבוד זכרם של הנופלים הוא בראש וראשונה נסיון למנוע את מותם של אנשים נוספים במעגל האלימות והטמעת העובדה שהמלחמה אינה גזירת גורל. תנועת לוחמים וכל משתתפי הטקס מחוייבים לאי אלימות ופועלים בדרכים במגוון דרכים לקידום פיוס, אי אלימות בישראל ובגדה המערבית".