הציבור בישראל משוכנע שההקפאה ביהודה ושומרון הסתיימה זה מכבר, אך מסתבר שיש לא מעט מקומות בהם עדיין נמנעת בניה יהודית.
אחד מהמקומות הללו הוא הישוב עפרה, ובין המבנים המוקפאים נמצא גם בית 'לב בנימין' המשרת כמאתיים ילדים בעלי צרכים מיוחדים מישובי בנימין. ואם נדמה לנו ששמענו משהו על כך שההקפאה לא חלה על מוסדות חינוך, מסתבר שטעינו ואולי הוטענו...
ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם מלי שטריגלר, מנהלת 'לב בנימין' על המקום ועל ההקפאה הנמשכת מזה כשנה.
העמותה הוקמה בשנת 98' במגמה להקל על משפחותיהם של ילדים בעלי צרכים מיוחדים, בעלי נכויות ומוגבלויות שונות. העמותה מעניקה מועדוניות, חוגים, נופשונים, שבתות חווייתיות לילדים ובני משפחותיהם, פעילויות, קייטנות ובאחרונה קיים גם ניסיון להקים בית ספר מיוחד עבורם.
כאמור, העמותה מטפלת בכמאתיים ילדים הלוקים במכלול לקויות, נכויות ותסמונות שונות. טווח הגילאים רחב מאוד, מתינוקות ועד גילאי 21, כך רשמית, אך גם לאחר גיל זה איש אינו מונע מהם את השירותים, מספרת שטריגלר.
עד כה מתקיימות הפעילויות במתחם אולפנת עפרה, אך עם כל הרצון הטוב שמפגינים אנשי האולפנה עדיין חדרי השירותים אינם נגישים לכיסאות גלגלים, חדרי החוגים וההעשרה אינם מותאמים והמארגנים נאלצים לשנות את ייעודם לקראת כל פעילות ופעילות וכו' וכו'. על מנת לשנות את המציאות הלא נוחה הוחלט להקים מבנה מוסדר, ואכן בנייתו החלה שלושה ימים לאחר תום ההקפאה הגדולה. הבנייה נמשכה במשך שמונה חודשים וכבר ניתן היה לראות את שלד המבנה, אך אז הגיעה בקשה להקפאת הבניה.
ההסבר שניתן לאנשי העמותה היה שהממשלה מנסה להסדיר את מעמד קרקעות כל הישוב עפרה, ובכלל זה גם את האדמה עליה נבנה המבנה. שטריגלר ואנשיה טענו שאין סיבה להפסיק את הבנייה שהרי ממילא ההקפאה לא הייתה אמורה לחול על מבני חינוך, אך הבקשה הפכה להוראה והבנייה הוקפאה.
מאז ועד היום, כשנה לאחר מכן, נמשכת הקפאת המבנה והמהלכים להסדרת הקרקעות נמשכים תוך שימור ההקפאה. "בנינו לכל גורם בפוליטיקה ובצבא. הם אמרו שאנחנו צודקים ובאמת לא יתכן שילדים עם צרכים מיוחדים מחכים, אבל בכל זאת כלום לא מתקדם".
שטריגלר מוסיפה ומספרת על שיחה אישית עם שר החינוך גדעון סער שכזכור גם בתקופת ההקפאה הציג בנייה נמשכת של גנים ומתקני חינוך שונים ברחבי יהודה ושומרון. לדבריה, גם השר סער הצדיק את עמדתה אך טען שהדברים אינם באחריותו.
ומי משלם את המחיר? ילדים בעלי צרכים מיוחדים.
