אינטרנט. לא רק בלטינית.
אינטרנט. לא רק בלטינית.פלאש 90

הנאשמים, אלירן עובד, דוד חכמון ואדיר כבירי, הורשעו בבית המשפט המחוזי בתל אביב על סמך הודאתם בעבירות ארגון הימורים והלבנת הון.

על פי כתב האישום המתוקן, הפעילו הנאשמים במשך כארבע שנים אתר הימורים באינטרנט, גרמו להסוואת מיקום האתר, באופן שיראה כאילו אינו פועל ממדינת ישראל ובתקופה זו הפיק האתר הכנסות בסך עשרות מיליוני שקלים מכספי הימורים.

בית המשפט המחוזי הטיל על הנאשמים עונשי עבודות שירות בלבד, תוך שהוא מתחשב בנסיבות האישיות של הנאשמים, בעובדה שהם הודו במסגרת הסדר טיעון ולקחו אחריות על מעשיהם ובעובדה שלא דובר על בעלי אתר ההימורים.

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה, באמצעות עורכי הדין ד"ר מאור אבן חן, מיטל שינדל בוכמן וערן בנאי, הגישה ערעור על גזר הדין. ביהמ"ש העליון קיבל כאמור את הערעור וקבע כי עבירות ההימורים באינטרנט הן עבירות חמורות, אשר ראוי לגזור בגינן עונש של מאסר בפועל לתקופה משמעותית. בית המשפט העליון קבע כי הוא מסתפק בעונש של 12 חודשי מאסר בפועל, לאור העובדה שמדובר בערכאת ערעור שאינה ממצא את העונש עם הנאשמים.

בפרקליטות מציינים כי מדובר בפסק הדין המהווה ציון דרך במאבק רשויות האכיפה נגד תופעת ארגון ההימורים ברשת האינטרנט. מאבק אותו מובילה הפרקליטות, יחד עם משטרת ישראל ורשות המסים, באמצעות כח המשימה המיוחד אשר הוקם לצורך מאבק בתופעת ההימורים ברשת האינטרנט.

בית המשפט העליון, אשר זו הפעם הראשונה בה הוא מטווה את הענישה ביחס לארגון הימורים באינטרנט, קבע כי קיימות שתי תכליות מרכזיות לאיסור על ארגון הימורים: התכלית הראשונה: היא תכלית ערכית, המבוססת על ההכרה שאדם צריך להתפרנס מעבודה או משלח יד לגיטימיים ולא על דרך התעשרות מהירה התלויה בגורל. התכלית השנייה: היא למנוע התמכרות להימורים, לאור הסכנה שהתמכרות זו תוביל לפשיעה שנועדה לממן את אותם הימורים.

בית המשפט העליון קיבל את עמדת המדינה וקבע כי הסכנה הנובעת מהארגון הימורים באינטרנט גדולה אף יותר מארגון הימורים שנערך באופן פיזי. בית המשפט העליון קבע כי ההימור המקוון חמור מההימור המסורתי במספר פרמטרים מרכזיים:

ראשית: הימור מקוון מאפשר לאנשים להמר בפרטיות מביתם ובכל שעות היממה, זאת בשונה מהצורך להגיע למקום הימור פיזי. במובן זה רשת האינטרנט מאפשרת למארגני הימורים להגיע אל פתח ביתם של מספר בלתי מוגבל של מהמרים.

שנית: הימורים מקוונים עלולים לחשוף גם קטינים, הפגיעים במיוחד להתמכרות להימורים, שכן ברשת האינטרנט קשה יותר להבחין בין בגיר לבין קטין.

שלישית: קשה יותר להבטיח את יושר והוגנות המשחקים המקוונים, בנוסף קיים חשש כי אתר המארגן הימורים ינצל את המידע הכלכלי שמספק לו המהמר על מנת לגנוב את זהותו.

רביעית: מאפייניו הייחודיים של ההימור המקוון ובכלל זה מהירותו, אופיו הבינלאומי והאנונימיות שלו, יחד עם פוטנציאל ההעברה של סכומי כסף כבירים, עשויים למשוך מלביני הון להימורים באינטרנט, באופן שיקשה מאוד את המעקב אחר התנהלותם הכלכלית.

חמישית: העובדה כי ההימור המקוון מאפשר למהמר להשתמש בכרטיס אשראי בצירוף התחושה הווירטואלית שהוא מעניק, מעצימים את החשש כי המהמר יהמר לא רק על תכולת ארנקו, אלא גם על תכולת חשבון הבנק שלו ושל התלויים בו.