לא כולם מחכים. דרעי
לא כולם מחכים. דרעיפלאש 90

וטו שהטילה 'יהדות התורה' מנע את העברתו של חוק דרעי, החוק שאמור היה למנוע התמודדות לכנסת ממי שהורשע בבית המשפט בעבירה שיש עמה קלון.

ועדת השרים לענייני חקיקה העבירה את הצעת החוק שמאחוריו עומדת חברת הכנסת ציפי חוטובלי להנהלת הקואליציה. זאת בטענה שמדובר בחוק יסוד ומשום כך יש לקבל את הסכמת כלל סיעות הקואליציה. ההחלטה להעביר את ההצעה להנהלת הקואליציה התקבלה למרות שהייתה תמיכה כמעט מלאה של השרים בחוק.

האחראי להעברת החוק להנהלת הקואליציה הוא שר המשפטים, פרופ' יעקב נאמן, העומד בראש הועדה, ובהקשר זה ראוי להזכיר את ידידותו האישית עם אריה דרעי.

בהנהלת הקואליציה נדרשת הסכמה של כלל הסיעות על מנת לאשר הצעת חוק. הסכמה שכזו כמעט והושגה, והיחיד שהתנגד ובכך הטיל למעשה וטו על אישור ההצעה היה נציג 'יהדות התורה' בועדה, סגן שר הבריאות, חבר הכנסת הרב יעקב ליצמן.

מידע שהגיע לידי ערוץ 7 קובע כי מי שעמד מאחורי הטרפוד היה דווקא בכיר אחר בממשלה, שר החוץ וסגן ראש הממשלה אביגדור ליברמן, גם הוא ידיד אישי של אריה דרעי. על פי המידע ביקש ליברמן למנוע את המהלך אך היה זקוק לליצמן שיעשה עבורו את "העבודה השחורה", ובכך לטשטש את הקשר בין המהלך לבין הידידות המפורסמת שבינו לבין דרעי.

מלשכת סגן השר, ח"כ יעקב ליצמן, נמסר: “כי חוק דרעי הוא רעיון לא נכון ולא צודק ואם רוצים להעביר חוק כזה יש לעשות אותו מכאן והילך ולא רטרואקטיבית".

יו"ר הקואליציה, זאב אלקין, “ועדת שרים העבירה בצדק את הדיון להנהלת הקואליציה. סיעת יהדות התורה שלחה לי מכתב ובו הודיעה שהיא מטילה וטו על ההצעה".

לשאלת ערוץ 7 אם העברת חוקים להנהלת הקואליציה מתבצעת באופן תדיר על ידי חברי הועדה, השיב אלקין ואמר כי העברה כזו מתבצעת רק כאשר קיים רוב ברור להעברת החוק.

בדברי ההסבר להצעת החוק נאמר כי, "בשנים האחרונות רבו המקרים בהם נבחרי ציבור שקיבלו מנדט מקהל הבוחרים, עברו עבירות תוך כהונתם והורשעו על ידי בית המשפט בגין עבירה שיש עמה קלון. מטרתו של חוק זה לשמור על כבודה ומעמדה של כנסת ישראל בקרב הציבור במדינת ישראל".

קודם לדיון סיפרה ח"כ ציפי חוטובלי,  יוזמת החוק: "למען האמת, הייתי מעדיפה שלא יהיה צורך בחוק כזה. אין שום היגיון בכך שציבור ייתן את אמונו באדם שמעל כבר בעבר. נוסף על כך, מצופה מנבחר ציבור שנתפס בקלקלתו שלא יפגין את החוצפה שבניסיון נוסף להשגת שררה. זו נורמה בסיסית ביותר בכל חברה מוסרית. אין כאן רדיפה אחרי איש. מי שאמון הציבור במוסדות השלטון חשוב לו, חייב לחסום את הכניסה למושחתים. איזה מסר יוצא מכנסת שחלק מחבריה הורשעו בשחיתות שלטונית ?".

 לדבריה של חוטובלי "התנגדות לחוק היא פגיעה בניקיון הכפיים של הכנסת, ומעבירה מסר של שחיתות מבית המחוקקים. כל מי שהמאבק בשחיתות השלטונית חשוב לו חייב להתייצב ולתמוך בחוק".

נוסיף ונזכיר כאן כי הצעת החוק זכתה עד לנפילתה בהנהלת הקואליציה לתמיכה גורפת מצמרת עולם המשפט והפוליטיקה בישראל. זכורים דבריה של נשיאת ביהמ"ש העליון בדימוס, השופטת דורית בייניש, שהתבטאה בנושא בפני תלמידים ואמר כי "יש ציפייה מהציבור שלא ירצה בחזרת מי שהורשע בשחיתות שלטונית". עם זאת נזכיר כי כשנשאלה אם נכון לקיים חקיקה בנושא קבעה בייניש שמדובר בשאלה מורכבת.

דברים באווירה דומה אמר גם יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין, לעיתון 'מעריב': "אם איש ציבור סטה משליחותו יתכבד ויישאר בבית. לא נותנים לו הזדמנות נוספת. אדם צריך להבין שהעונש שלו יהיה לכל החיים".

 עוד נזכיר כי גם חתן פרס ישראל לתקשורת, יעקב אחימאיר, בחר להתייחס לנושא ביום קבלת הפרס ואמר: "ייתכן מאוד שהמאבק בשחיתות יהיה יעיל יותר, אם תישלל השתתפות בחיים הציבוריים ממי ששואף לשוב ולהיבחר לאחר שריצה עונש שיש עמו קלון. זהו עוד פן במאבק למען התיקון העצמי הפנימי שאנו זקוקים לו מאוד בבית שלנו".