עמרי ואריאל שרון
עמרי ואריאל שרוןפלאש 90

אבי פרחן ממפוני ימית ואלי סיני, סיפר בראיון לערוץ 7, על שיקומם המחודש של מפוני עצמונה, בקיבוץ נוה ים.

"אחרי שפונינו כבר כמה פעמים אנחנו מתחילים מחדש להעמיק שורשים בקהילת "אל הים" בקיבוץ נווה ים. עשינו זאת מכספנו המועט וללא עזרת ממשלה. רכשנו, ארבע-עשרה משפחות, מבנים יבילים, תשתיות של מים וביוב, ועלינו לקרקע. בקיץ יצטרפו אלינו עוד שתי משפחות", סיפר פרחן.

פרחן מקווה שהם לא יאלצו לעבור שוב את הטראומה של הפינוי, "בשנות השבעים, ירדנו בשליחות הממשלה לימית, הקמנו חבל ארץ נהדר. אחרי פינוי ימית הקמנו מחדש אל עלי סיני ועצמונה ואת ישובי העוטף, לצערנו שוב נעקרנו. אנחנו מקווים שמכאן לא נעקר יותר".

פרחן טוען, כי בניגוד לבגין, שרון ויורשיו לא טיפלו במפונים באופן יעיל, "עם כל הביקורת על בגין, שיצר את הנוסחה של שטחים תמורת שלום, לזכותו יאמר, שהוא שיקם את העקורים מחבל ימית בהגינות וביעילות. את זה אי אפשר לומר על ממשלת שרון, אולמרט ונתניהו".

לדבריו, למרות שאלה שביצעו את הגרוש מגוש קטיף טרם  הביעו חרטה, כולם מבינים היום, שהם טעו, "בגין הסתגר בביתו ברחוב צמח, לאחר שהביע חרטה על פינוי היישובים.  בגין הסתגר עד מותו לא בגלל מלחמת לבנון אלא בגלל הפינוי. לעומתו, המנהיגים שעקרו גוש קטיף לא הביעו חרטה פומבית, אבל כל ילד בבית ספר, יודע היום, שזה היה מקח טעות".

פרחן מאמין שבסופו של דבר, צה"ל יחזור גם לסיני וגם לגוש קטיף, "כשרצו שנצא מעזה, טענו, שאנחנו מעמסה על הצבא.  היום משקיעים פי מאה כוחות, כדי להגן על יישובי עוטף עזה. אני מעריך שלא ירחק היום שנחזור לגוש קטיף ולמרחבי סיני, ולא בגלל שאנחנו רוצים לכבוש, אלא כי הערבים יאלצו אותנו".