מוסך. אילוסטרציה
מוסך. אילוסטרציהפלאש 90

הוועדה לביקורת המדינה תדון הבוקר (שני) בדו"ח מבקר המדינה בעניין הפיקוח על מכוני הרישוי ועל מוסכים, זאת בעקבות תאונת הדרכים הנוראה בה ניספו בני משפחת אטיאס.

מדו"ח המבקר עלה, כי במחלקה לשירותי תחזוקה באגף הרכב במשרד התחבורה, לא היו נוהלי עבודה בנושא סדרי הפיקוח על מכוני הרישוי ועל המוסכים, ולמפקחים לא היו טפסים שעליהם למלא במהלך הביקורת.

מכוני הרישוי אמורים להיבדק ע"י משרד התחבורה פעמיים בחודש, ובכל זאת ביולי 2010 נמצא שבחלקם לא נעשו ביקורות במשך חודשים ואף שנים. מתלונות שקיבל משרד התחבורה וממסמכי המשרד מהשנים 2009-2010 אף עולה, כי היו מכוני רישוי אשר אישרו תקינות לכלי רכב לא תקינים.

המשרד אף אישר למכוני הרישוי למכור אביזרי רכב, ובכך יצר המשרד אצל בעלי המכונים מצב של ניגוד עניינים מובנה, בין רצונם להעלות את רווחיהם לבין חובתם למלא בנאמנות את תפקידם. כמו-כן, מוסכי הרישוי תפקדו כמכוני רישוי לכל דבר, אך משרד התחבורה החיל עליהם את ההוראות המקלות החלות על מוסכי הרישוי. כך נקבעה להם תדירות ביקורת נמוכה: פעם בחודשיים בלבד, זאת לעומת תדירות ביקורת של פעמיים בחודש במכוני הרישוי.

יו"ר הועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) אומר כי "התאונה המחרידה שזעזעה כל אחד מאתנו, הציפה שוב את הבעיה החמורה של מכוני הרישוי שאינם מפוקחים כראוי. בגלל  ההתנהלות הנוכחית ישנם לא-מעט כלי רכב מסוכנים שחוזרים לכביש - ומסכנים חיי אדם רבים. דו"ח המבקר בדק ומצא כי ישנם כשלים חמורים ואני מתכוון לדרוש תשובות מכל הנוגעים בדבר כיצד הם פעלו מאז פרסום הדו"ח וכיצד ניתן עוד לשפר את המצב. אם בכך נציל לפחות חייו של  אדם אחד, דיינו".

בישיבה ישתתפו נציגי משרד מבקר המדינה, משרדי התחבורה וביטחון-הפנים, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, איגוד המוסכים ועמותת אור ירוק, וח"כ אריאל מתכוון לדרוש תשובות ברורות, מה נעשה מאז דו"ח המבקר לשיפור המצב.