שמעון פרס
שמעון פרסיוסף אבי יאיר אנגל

בית הנשיא פרסם היום (שני) את שמות הארגונים והיחידים הזוכים באות הנשיא למתנדב ובאות היוקרתי אות מופת הנשיא על תרומה ייחודית במיוחד לחברה.

בתום חודש של מיונים וראיונות בחרו חברי הוועדה המייעצת לנשיא ובראשו פרופ' מנחם בן-ששון, נשיא אוניברסיטה העברית בירושלים בזוכים.

טקס "אות הנשיא למתנדב" ייערך  בתאריך 27 ביוני בהשתתפות 1,000 אורחים, חברי ארגונים ובני משפחותיהם של 12 המתנדבים המצטיינים. .       

הזוכים באות הנשיא הם:

נדב בן-יהודה -  מטפס הרים ישראלי שחילץ מטפס טורקי גוסס על הר האוורסט.

נדב בן-יהודה, בן 24 מרחובות, חלם להיות המטפס הישראלי הצעיר ביותר שיגיע לפסגת האוורסט. לפני כשבוע עמד להגשים חלום זה, ואולם מאות מטרים לפני שכבש את הפסגה הבחין במטפס טורקי מחוסר הכרה. נדב לא היסס, והחל מיד בפעולות חילוץ תוך שהוא רותם אליו ונושא בירידה את המטפס הטורקי, איידן אילמק. במשך כ- 10 שעות סחב בן-יהודה את אילמק, במהלכן התקלקלה מסיכת החמצן שלו, עד שפגש בקבוצת מטיילים נוספת שעזרה לו בחילוץ. במהלך שעות אלו, נאלץ בן-יהודה להסיר את כפפותיו מה שגרם לו כוויות קור קשות באצבעותיו, כעת הרופאים מקווים שיוכלו לרפא אותן בלא צורך לבצע כריתה. נדב הגדיל לעשות כאשר הצהיר שהוא אינו מתחרט על כך.

בן הַוַּרְדִי - על פעילות מגוונת למען ילדים, קשישים ונזקקים.

בן הַוַּרְדִי, בן 16 וחצי, מקרית ביאליק, תלמיד בכיתה י – כיתת המצוינות בתוכנית נחשון-תלפיות בחטיבה העליונה של קרית החינוך אורט קרית ביאליק. מאז היה בן שמונה הוא עוסק בקשת רחבה של פעולות התנדבותיות בקרב ילדים, קשישים ונזקקים.  בן החל בפעילות קהילתית, כאשר היה בכיתה ג והתנדב לסייע לילדים אוטיסטים שהמשיך ללוות באופן צמוד במרוצת השנים – גם כאשר עבר לחטיבת הביניים. נוסף על כך, בערבי חג ובימי שישי, בתקופת לימודים ובחופשות, הוא מחלק דרך קבע – בכל מזג אוויר – מזון לנצרכים. בשל הצורך להגן על כבוד הנזקקים ולא לחשוף אותם בחולשתם, הוא מקפיד לשמור על סודיות בכל הנוגע למסלול החלוקה. מפעם לפעם, אך באופן שיטתי, הוא מקפיד לבקר בבית אבות  סיעודי בקרית ביאליק. כמו כן, הוא מבקר לעיתים תכופות במעון הנכים בית קסלר ומעביר לחוסים בו פעילויות פנאי. הוא גם מבקר במועדוניות נוער, שבהן ילדים ממשפחות מצוקה, ומעביר איתם פעילויות מגוונות. לצד פעילויותיו ההתנדבותיות, הוא פעיל בתנועת הנוער צמרת. לא מכבר סיים, במסגרת הזו, קורס מנהיגות.

ד"ר עדה אהרוני - על פעילותה לטיפוח והפצת תרבות השלום בין יהודים לערבים.

ד"ר עדה אהרוני נולדה במצרים בשנת 1933, עלתה לארץ בשנת 1950 ומתגוררת שנים רבות באזור חיפה – עיר כל הדתות. היא מקדישה את כל עיתותיה לטיפוח וקידום יחסי שלום בין יהודים לערבים באמצעות קידומם של ערכים יהודיים-הומניסטים ואוניברסליים. שנים רבות פעלה במועצת בית הגפן בחיפה ובשנת 1974 פתחה את הגשר של יהודיות וערביות למען השלום. בשנת 1999 ייסדה את עמותת איפלק – הפורום הישראלי והבינלאומי לתרבות השלום.

נואף זמירו - על פעילותו המתמדת לקבלת השונה בחברה

נואף זמירו נולד בקלנסווה בשנת 1972. כל חייו הוא מתמודד במחלת ניוון שרירים ומתנייד בכיסא גלגלים. לאחר שנים רבות של תחושת תסכול ותגובות של לעג, פחד ואלימות, החליט להוביל שינוי ולצמצם את התופעות האלה. הוא החל ליזום פעולות למען רווחת הנכים, בהן ימי כיף, הרצאות, סדנאות, ימי עיון ופעולות הסברה, כדי למנוע מנכים צעירים לעבור את הסבל הנפשי שעבר בעצמו. בארבע השנים האחרונות הוא משמש רכז במוקד ייעוץ למשפחות של ילדים בעלי צרכים מיוחדים במרכז סנדיאן, בית איזי שפירא, ביישוב שבו הוא מתגורר.

מרסל לביא-שחם - על פעילותה רבת השנים במגוון תחומים למען הקהילה בנגב

מרסל לביא-שחם נולדה בשנת 1965 בדימונה, ובה היא פועלת בהתנדבות לצד עבודתה, במשך 26 שנים, בקמ"ג – הקריה למחקר גרעיני. יותר מעשור שנים היא פועלת בהתנדבות למען הקהילה – בדימונה ומחוצה לה – בתחומי עשייה רבים ומגוונים. היא נשואה ואם לשלושה. בשנתיים האחרונות היא גם אם אומנה חסויה לילדה.

שייח' עלי סאלח נסראלדין - על פעילותו לטיפוח ערכי סובלנות ודו-קיום בין-דתי

השייח' עלי סאלח נסראלדין נולד בשנת 1941 בדליית אל כרמל. 47 שנים עבד בחברת מקורות ועסק בהקמתן של עשרות תחנות שאיבה ובריכות מים. בכל שנות עבודתו פעל לקירוב לבבות בין עובדי החברה – יהודים, דרוזים, מוסלמים ונוצרים. באותן שנים החל להרצות בפני בני נוער מבתי הספר שבכפרי הכרמל והגליל המערבי על בעיות המים של ישראל. המפגשים האלה היו כר נרחב לשיחות בנושאים של קירוב לבבות, הכרת האחר, כבוד הדדי וחיים משותפים.   השייח' עלי סאלח נסראלדין הוא אימאם דרוזי וחבר במועצה הדתית הדרוזית העליונה. בתוקף מעמדו בהנהגה הדתית של העדה הדרוזית הוא משכין שלום ומיישב סכסוכים בין זוגות או משפחות. פעילותו הביאה לסיומם של סכסוכים לשביעות רצונם של הצדדים וליצירת אווירה נוחה ובטוחה יותר בכפר מגוריו ובקרב העדה הדרוזית כולה. במהלך השנים פעל רבות לקידום החינוך הערכי של בני עדתו במכינה הקדם-צבאית ובצה"ל ולעידוד רוח ההתנדבות וכן תרם בפעילויותיו השונות לחיזוק מעמד האישה. פעילותו למען תרומה לאזרחות טובה הביאה ליצירת גשר של היכרות בין העדות בישראל.

רחל נפשי - על עשייה מגוונת לרווחת נשים מוכות וילדיהן

רחל נפשי נולדה בחיפה בשנת 1945 להורים שעלו לארץ בעלייה החמישית. היא שירתה בחיל הים, ואחר-כך – במשך 21 שנים – הייתה מורה בבית הספר במרחב בחיפה. משנת 1992 היא מתנדבת בארגונים שונים בחיפה.

 רחל נפשי פעילה שנים רבות למען נשים מוכות. בשנת 2002 הקימה, עם קבוצת חברים, את עמותת ילדותי השנייה – עמותה למניעת אלימות במשפחה ולמען ילדים בסיכון גבוה –בראשה היא עומדת ומהווה את  הרוח הפעילה בה. חבריה לפעילויות ההתנדבותיות שלה אומרים שהיא מתנדבת ב"משרה מלאה" – וגם ב"שעות נוספות".

סגן אלוף יובל וגנר - על פועלו להנגשת מבנים ואתרים ופיתוחים טכנולוגיים למען אנשים עם מוגבלויות

סגן אלוף יובל וגנר נולד ב-1965. הוא סיים קורס טיס והיה טייס מסוקי קרב בחיל האוויר. תקלה טכנית הביאה להתרסקות המסוק שהטיס, והוא נותר נכה בגפיו ורתוק – לצמיתות – לכיסא גלגלים. הפציעה הקשה והנכות שבעקבותיה לא ריפו את ידיו והוא התעקש להמשיך לשרת בחיל האוויר. לצד עבודתו, החל לפעול לקידומה של אנשים עם מוגבלויות בישראל, ושילובם בקהילה.  בשנת 1999 הקים – בעידודו של נשיא המדינה דאז, מר עזר ויצמן – את עמותת נגישות ישראל. מאז, הוא משמש יושב ראש העמותה ופועל ללא לאות לקידום נגישותם של אנשים עם מוגבלויות בחברה הישראלית.

הצל ליבו של ילד (לזכר ד"ר עמי כהן) - על מתן חיים חדשים לילדים חולי לב ממדינות מתפתחות

עמותת הצל ליבו של ילד הוקמה במטרה להציל את חייהם של ילדים חולי לב ממדינות מתפתחות וממדינות עולם שלישי ולשפר את איכות הטיפול בהם במדינותיהם. מאז הקמתה בשנת 1995 טיפלה העמותה ב-3,000 ילדים מ-42 מדינות מתפתחות, שהובאו לניתוחים בישראל. הילדים, בהם תינוקות ונערים ממדינות שאין לישראל יחסים כלשהם איתן, זוכים בישראל לטיפול רפואי מקצועי שמציל את חייהם. הטיפול שהם מקבלים מצוות מתנדבי העמותה מעניק להם את הסיכוי היחיד לשרוד. את הארגון הקים הרופא המנתח ד"ר עמרם (עמי) כהן ז"ל. העמותה פעילה במרכז הרפואי ע"ש וולפסון.

ילדים בסיכוי - המועצה לילד החוסה  -  על מתן בית חם ומחבק לילדים בפנימיות ובמשפחות אומנה

עמותת ילדים בסיכוי, המועצה לילד החוסה, הוקמה בשנת 1986  כדי להעניק לילדים החוסים בפנימיות ובמשפחות אומנה עורף משפחתי והזדמנות דומה לזו של ילדים החיים בחיק משפחותיהם. העמותה פועלת כשדולה למען שמירה על זכויותיהם של הילדים ומפעילה פרויקטים חינוכיים, שיקומים וטיפוליים למען הילדים, שחוו הזנחה, נטישה, פרידה ואלימות. העמותה מנהלת מאגר של כאלף משפחות מארחות, אשר מעניקות לילדים עוגן של קביעוּת ותחליף משפחתי וחם לקשר שאבד עם הוריהם ובני משפחותיהם הביולוגיים. במסגרת הפרויקט מתארחים כיום מאות ילדים בבתי המשפחות המתנדבות.

עולים ביחד - על פעילותם לשילוב תעסוקתי וחברתי של אקדמאים יוצאי אתיופיה 

עמותת עולים ביחד הוקמה בשנת 2007 מתוך מטרה להתמודד עם שיעור האבטלה הגבוה בקרב אקדמאים יוצאי אתיופיה, להביא לקליטתם במשק הישראלי וליצור שכבת מנהיגות פורצת דרך שתשתלב במגזר העסקי, האקדמי והציבורי בישראל. במרוצת חמש שנות פעילותה הצליחה העמותה, באמצעות כ-1,500 מתנדביה, לסייע לכ-500 אקדמאים יוצאי אתיופיה להשתלב בתעסוקה הולמת בחזית המשק הישראלי.

תפוח - העמותה לקידום עידן המידע בישראל -  על פעילותה לצמצום הפערים באמצעות הנגשת הטכנולוגיה והמידע

עמותת תפוח הוקמה בשנת 2000 במטרה לצמצם את הפערים החברתיים בישראל וליצור הזדמנות שווה באמצעות הנגשת המידע והטכנולוגיה לאוכלוסיית הפריפריה הגאוגרפית והחברתית בישראל. העמותה מפעילה כ-20 תוכניות טכנולוגיות שונות, המשלבות הכשרה מקצועית-טכנולוגית בראייה חברתית. בעמותה פעילים יותר ממאתיים מדריכים מתנדבים וכן בני נוער מתנדבים בפרישה ארצית ובה כ-350 מוקדי פעילות. מיום הקמתה נחשפו לפעילותה כעשרה אחוזים מתושבי מדינת ישראל. בין מתנדבי העמותה רווחת סיסמתו של א"ד גורדון: "החינוך הוא הדרך. האדם הוא המטרה".

יחידה 121 שט"ל  -  על מגוון פעילויות למען ילדים מאושפזים

ב-11 השנים האחרונות מתנדבים אנשי יחידה 121 שט"ל, יחידה מבצעית של חיל האוויר, בבית החולים לילדים שניידר בפתח תקווה. בפרויקט משתתפים עשרות חיילים, נגדים וקצינים בכל הדרגות – בשירות סדיר, בקבע ובמילואים. הם מגיעים בקביעות, מדי שבוע, אל בית החולים ומפעילים מגוון של פעילויות למען הילדים ובני משפחותיהם. כמו כן מזמינה היחידה ילדים מבית החולים ליטול חלק בטקסים צבאיים, וכך חושפת לפניהם עולם שלם שאינו מוכר להם.