
במכללה לחינוך שבקרית החינוך גבעת ושינגטון, נערך היום (שני) הכנס השנתי השלישי לחינוך וערכים: "בין יוצרי לייצרי".
השנה חילקה הנהלת גבעת ושינגטון לראשונה את פרס החינוך לערכים להוקרת פועלם של אנשים שהקדישו חייהם לקידום החינוך בישראל כאשר מנהל קריית החינוך, יקי סעדה, חילק את הפרס לשלושת הזוכים- הרב צפניה דרורי, הרבנית חנה הנקין ומיכאל בהט.
בכנס נטלו חלק: יו"ר הועדה לזכויות הילד, חה"כ זבולון אורלב, ראש המועצה האזורית יבנה, אליעזר ביננפלד, מנהל מינהל החינוך הדתי, ד"ר אברהם ליפשיץ, מנהל המינהל לחינוך התיישבותי, ד"ר יחיאל שילה, הרב יובל שרלו, מנהל האגף להכשרת עובדי הוראה במשרד החינוך, הרב נח גרינפלד, הרב חיים סבתו, הרב ד"ר יהודה ברנדס, הסופרת אמונה אלון, הסופרת והיועצת החינוכית, נעמי וולפסון, הפסיכולוגית גילה לוי והרב שמחה כהן. יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית, אברהם דובדבני, מזכיר התק"ם, מוקי צור וראש המכינה הקדם צבאית "עין פרת", ארז אשל.
"מבחן הזמן מעמיד בפנינו קשיים ואתגרים קשים מנשוא", ציין חה"כ אורלב. "למעשה הדור שמלמד את תוכניות הלימודים נמצא מאחור לעומת ילדינו בני העידן המודרני שמתמודדים עם אתגרים וקשיים שטרם הכרנו. במסגרת העבודה הפלרמנטרית אנו נתקלים רבות בדיון האם מותר להורים להתערב ולהכנס ללא רשות ילדיהם לחשבון הפייסבוק שלהם ולפגוע בחוק להגנת הפרטיות, ואם הם אכן יכולים לעשות זאת? העובדה היא שהאתגרים שבפניהם אנו עומדים יכולים להגיע לכדי סוגיות של פיקוח נפש. איך אתה עומד במבחן הזמן כדי להתמודד עם אתגרים מורכבים אלו? חלק מהמלאכה של המחנכים היא להגדיר תחזית להתמודדות הקשה עם שאלות מורכבות אלו".
יו"ר הוועד המנהל במכללה, בנצי דל ציין כי: "הכנס עומד השנה תחת הכותרת "בין יוצרי לייצרי"- המאבק הבלתי פוסק ביהדות. לא רק במצוות הלא תעשה אלא גם במצוות העשה שנאמר: "איזהו גיבור הכובש יצרו". עוד ציין דל כי: "ארגז הכלים של המחנך מצומצם כיום ועומד בניגוד רב מול התפישה של 'חנוך לנער על פי דרכו. עם זה, גם את האורות המבהיקים בחברה הישראלית שכולל רבבות בני נוער מתנדבים ואת מאבקם להגעיע בכל מחיר ליחידות מובחרות".
ראש מועצת חבל יבנה, אליעזר ביננפלד: "הערך השני לחינוך לערכים הוא החינוך לאידאולוגיה שבא לידי בטוי במחוייבות לעשייה. רק בשילוב של חינוך, ערכים ואידאולוגיה יהיה אפשר לבדוק ולטפל כראוי בסוגיית החינוך לערכים".
נשיא המכללה, פרופ' הרב כרמי הורוביץ התייחס למדרש "צירוף" שכתב הרב סלובייצ'יק שבמסגרתו ציין כי באדם ישנם אלמנטים של העזה, תגובה וגבורה, "כאשר הגבורה עצמה נדרשת גם במקרים של נסיגה והכנעה. הרב סלובצ'יק הבדיל בדבריו בין כוח וגבורה כאשר כוח הינו אלמנט פיזי, ואילו גבורה היא שמייחדת את האדם ומקיימת בו ולא רק בעיתות ניצחון אלא גם בזמני כישלון ונסיגה. היכולת לסגת מפסגות שכבש האדם לטובת עול מלכות שמיים, היכולת במקרים מסויימים לסגת בחיינו מהמטרות החשובות לנו ומרצוננו להגשמה עצמית ולקבל את המשמעת האלוקית - זהו המעשה שמזקק את נפש האדם ומעלה אותו לדרגה גבוהה ביותר".
הרב חיים סבתו ציין כי: "המקרא מלא בתיאורים של גיבורים שעומדים ושאינם עומדים בנסיון בהם הגדולים שבגדולי ומהם כמונו. הדוגמה החדה ביותר של סיפור אשת פוטיפר שבה כבש יוסף את ייצרו. כולנו מכירים את מאבק האיתנים הזה ויודעים על גדולתו של יוסף שכבש נסיון ייצרי קשה מנשוא. עם זה, חכמים אומרים לנו כי מה שעמד ליוסף היא לא חכמתו ועומק אמונתו אלא דמות דיוקן אביו שנראתה לו ונתנה לו את הדרך לברוח מהעבירה. חז"ל מסבירים לנו שאם אדם מצליח לראות באותו הרגע את דמות דיוקן אביו – היינו להיות קשור לבית, לישיבה, לרב, לחברים ולשורשים שלו הוא יידע להתמודד עם הנסיונות הייצרים הקשים ביותר".
ראש מחלקת הנוער במשטרת ישראל, תת ניצב ד"ר סוזי בן ברוך ציינה כי: "חוק האלכוהול החדש שבו מותר לשוטרים לשפוך אלכוהול שנתפס בקרב בני נוער לא לקח בחשבון את העובדה שבני נוער שירצו בכך ימצאו גנים ציבוריים ובתים פרטיים כדי להמשיך ולצרוך אלכוהול" בנוסף ציינה בן ברוך בבדיחות כי: "ילד שתובע את הוריו בתואנה של פגיעה בפרטיות יוכל מקסימום להגיש תביעה אזחרית ולכך ישנו פתרון פשוט- אני מציעה לאותם הורים שלא יסכימו לממן לאותו הילד את כתב התביעה".
מנהל מינהל החינוך הדתי, ד"ר אברהם ליפשיץ: "גם כשיש לך 200 חברים בפייסבוק אתה עדיין מרגיש בודד ולבד כחלק מעולם וירטואלי. כל שנתיים הוא דור חדש והקשיים האובייקטיביים שקיימים בדור הצעיר הוא גדול ולכן השנוי שאנו מכוונים אליו הוא בהגברת השיח עם התלמיד ולא בהתרכזות גרידא בציונים. הקהילתיות, הקשר החברותי- כל אלו מונעים בדידות, מייצרים קשרים ושורשים ומחזקים ערכים בקרב בני הנוער".