בית הכנסת אליהו הנבייא
בית הכנסת אליהו הנבייאשוש הדר

השבוע, ייחנך דגם חדש של בית הכנסת "אליהו הנביא" שבאלכסנדריה, מצרים – לזכרו של שמואל (סמי) כהן ובכך יצטרף אל עשרים הדגמים המפוארים של בתי כנסת מרחבי העולם, המוצגים בתצוגת הקבע של בית התפוצות. שחזורו ובנייתו של דגם בית הכנסת "אליהו הנביא" התאפשר הודות לשיתוף הפעולה עם הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים.

העיר אלכסנדריה איכלסה מאז ומתמיד יהודים, על פי כתביו של יוספוס פלאביוס בתקופה ההלניסטית היו בה חצי מיליון יהודים. פארו של בית הכנסת הגדול באלכסנדריה היה רב ומימדיו היו עצומים, עד כי רבי יהודה התנאי

אמר על כך: "מי שלא ראה את עמודיו הנישאים של בית הכנסת באלכסנדריה, לא ראה פאר מימיו. גודלו כה עצום.... עד כי החזן היה צריך לנופף בדגלים, לתת סימן לקהל המתפללים לומר אמן".

בית הכנסת נחרב בשנה השנייה לספירה, בעקבות מרד היהודים נגד הכיבוש הרומי, לאחר מכן נבנה מחדש.             בשנת 1789 לאחר שנפוליאון כבש את מצרים הוא החריב שוב את בית הכנסת בטענה שהמבנה מפריע לו מבחינה אסטרטגית. בשנת 1850 נחנך בית הכנסת "אליהו הנביא" השוכן ברחוב נבי דניאל באלכסנדריה, ברוב פאר  לאחר ששופץ ע"י ארכיטקט איטלקי (שמו אינו ידוע) בתרומתו של השר משה מונטיפיורי.                  המבנה מצוי במקום עד היום  ומתוחזק ע"י, יהודי המתגורר במקום  וע"י המועצה העליונה לארכיאולוגיה במצרים, הרואה בו אתר היסטורי וארכיאולוגי חשוב. הרשויות אף תכננו שיפוץ נרחב בבית הכנסת, אך התכנית נעצרה לפני כשנה עם נפילתו של משטר מובארק.

"למרות הקושי בקבלת תכניות השיפוץ של בית הכנסת, החלטנו לסייע בכל דרך אפשרית למשפחתו של סמי כהן בהנצחת זכרו בבית התפוצות ובבניית הדגם של בית הכנסת, תוך שימוש בצילומים ובתרשימים שהיו בידינו", אומרת גב' לבנה זמיר. יו"ר הארגון הבינלאומי של יהודי מצרים.

פסח רודר, בונה הדגם, מספר כי נתקל בקושי רב לבנות את מודל בית הכנסת מאחר ולא היה לו מידע בסיסי וכל השיחזור נעשה בהשראת הצילומים. "ראיתי אתגר גדול בבניית הדגם, שיחזרנו אחד ל-50 את בית הכנסת וכל הפריטים שהיו בו".

שוש הדר, אחותו של סמי כהן, שתרומתה אפשרה את בניית דגם בית הכנסת "אליהו הנביא" והצבתו בין הדגמים האחרים בבית התפוצות, מספרת: "מורשת יהדות מצרים הייתה טבועה באחי, סמי. הוא הקפיד לקיים את כל מנהגי החגים, התפילות והמאכלים שהיו מקובלים בהיותנו במצרים והיה מאוד פעיל בהתאחדות יוצאי מצרים מתוך אמונה שחייבים להמשיך את המסורת".

על בחירתה בבית התפוצות כמקום להנציח את אחיה אמרה גב' הדר: "במסגרת ביקוריו הרבים של סמי בבית התפוצות, עם כל אורח מהארץ ומחו"ל, הוא חזר וציין כי בתערוכת בתי הכנסת המוצגת במקום  חסר דגם של בית כנסת ממצרים. לאחר שסמי נפטר בינואר 2010 , פניתי לבית התפוצות מתוך רצון להנציח את שמו באמצעות תרומת דגם בית הכנסת "אליהו הנביא" שהיה בית כנסת מפואר באלכסנדריה , מבחינתי זו צוואה בלתי כתובה שהוא השאיר אחריו".

אבינעם ערמוני, מנכ"ל בית התפוצות, בירך על תרומתה הנדיבה של המשפחה ועל שיתוף הפעולה עם הארגון הבינלאומי של יוצאי מצרים. ערמוני מציין כי תפקידו של בית התפוצות – מוזיאון העם היהודי, לתת ביטוי לכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם, למורשתן ולתרבותן. :אין ספק כי הקהילה היהודית במצרים, אחת מהקהילות העתיקות והחשובות בתולדות ימינו, זוכה היום לביטוי מפואר בדמותו של דגם בית הכנסת "אליהו הנביא" באלכסנדריה, המתווסף לתצוגה מרשימה של דגמי בתי הכנסת, תצוגה שיצא לה מוניטין ברחבי העולם".