מוקד משטרה
מוקד משטרהצילום מסך

מפכ"ל משטרת ישראל, רב ניצב יוחנן דנינו, הודיע על העברת שורת המלצות לרפורמה בהכשרתם של מוקדני מוקד 100 לטיפולם של הגורמים הרלוונטיים והמקצועיים במשטרה.

על החלטתו הודיע המפכ"ל לעורכי הדין ורד כהן ורענן בר-און שפנו אליו במכתב לאחר התאונה הטראגית בצפון בה נהרגו שמונת בני משפחת אטיאס ז"ל. עורכי הדין דרשו מהמפכ"ל לחייב את מוקדני המוקד המשטרתי לעבור הכשרה מקצועית שתסייע להם להתמודד עם מצבי מצוקה בהם נהגים ואזרחים יוצרים עימם קשר ונזקקים לעזרתם.

את בקשתם מהמפכ"ל העבירו עורכי הדין לאור הדיווחים ולפיהם דקות טרם אירעה התאונה, התקשרו יושבי הרכב למשטרה ודיווחו על איבוד הבלמים. מתמליל השיחה עם מוקדנית המשטרה, כפי שפורסם, עסקה המוקדנית בבירור מיקום הרכב, והודיעה, כי תשלח ניידת. עורכי הדין בר-און וכהן הסבירו במכתבם כי בירור כתובת האירוע ושיגור ניידת לא יכול היה להועיל למשפחה האומללה, ובוודאי לא היה בה כדי להצילם. "הרי לא היה כל סיכוי שניידת המשטרה תספיק להגיע אל הרכב, השועט במדרון תלול במהירות של למעלה מ-130 קמ"ש בלא בלמים בטרם יתהפך זה לתהום הפעורה בצד הכביש. ואם תספיק הניידת להגיע – במה תוכל זו להועיל לרכב השועט לפניה/מולה?!?! כלום תתנגש בו ותגרום בעצמה לתאונה, בה ייהרגו אף השוטרים עצמם?!?!".

לטענת עורכי הדין במקום להודיע על שיגור הניידת היה על המוקדנית, מיד כשקיבלה את השיחה, להנחות לאלתר את המתקשרים כיצד לנסות להאט את מהירות נסיעת הרכב. "רבים אינם יודעים, ובוודאי אנשים במצבי לחץ כה קיצוניים, כיצד יש לנהוג עת איבדו שליטה על בלמי הרכב".

במכתבם אף הוסיפו וציינו את ההדרכות שהייתה אמורה המוקדנית לפרט באוזני הנהג: "להימנע מללחוץ על הבלמים מעל לחמש שניות רצופות, להוריד את ההילוכים באופן הדרגתי לצורך הורדת המהירות, להשתמש בבלם היד, ולהיצמד עם דופן הרכב במלואו למעקה, על מנת להביא להאטת הנסיעה ועצירת הרכב".

עוד הזכירו עורכי הדין במכתבם כי לא אחת מועלות תלונות בדבר איכות השירות הניתן על ידי מוקדני משטרת ישראל, הן לעניין אופן המענה והן לעניין טיב המענה, ולא ברור כיצד פועלת משטרת ישראל לשיפור השירות הניתן ע"י מוקד 100.

עם זאת עיקר הדגש במכתבם עוסק בטרגדיה הקשה בצפון שכן "כאן כבר אין מדובר בתודעת שירות, כי אם יורד לשורש קיומה של משטרת ישראל. יש לצפות, כי במקרה בו אזרח במצוקה מתקשר למשטרה ומדווח על אסון הקרב ובא, יהא בידי מי שנמצא בצידו האחר של הקו, במשטרת ישראל, ליתן מענה, שיש בו כדי לסייע להצלתו".

לצורך  ההשוואה ציינו עורכי הדין במכתבם את  מוקדני  מד"א שהוכשרו ליתן הנחיות מתאימות לפונים במצבי לחץ. כך למשל, מתן הנחיות מתאימות ללידה המתבצעת בתנאי חירום, מתן הנחיות מתאימות במצבי חנק, מתן הנחיות להחייאה ועוד. "לא אחת, נותנים מוקדני מד"א, הלכה למעשה, הנחיות טלפוניות מצילות חיים, אשר אם לא היו ניתנות טלפונית ממש בעת קבלת הפניה – לא היה ניתן עוד להציל, ואילו מוקדני משטרת ישראל עוסקים אומנם בקבלת הדיווח ושיגור סיוע, ברם ככל הנראה לא הודרכו כראוי בכל הנוגע למתן הנחיות מתאימות למצבי חירום".

"לעניות דעתנו, דרושה מהפכה של ממש בכל הנוגע להכשרת מוקדני משטרת ישראל - הן בהכשרתם המקצועית לטפל במקרי חירום, והן בתודעת השירות שלהם. יודגש, כי ברוב המדינות המערביות המתקדמות, מוקדני המשטרה הוכשרו ליתן מענה למקרי חירום, מעבר לשיגור ניידת, וכאמור – ניתן ללמוד ממוקדני מד"א, כי הדבר אפשרי גם אפשרי בישראל".

כאמור, מפכ"ל  המשטרה  הודיע  היום במכתב תגובה ששיגר כי  הערותיהם  והצעותיהם  של עורכי הדין כהן ורענן בר-און הועברו  לטיפול  הגורמים המקצועיים  במשטרה.

עם זאת מציין עוזר המפכ"ל במכתב התשובה כי נסיבות התאונה הטראגית בצפון עדיין נחקרות ועל כן לא יוכל להתייחס לנתונים אותם הציגו עורכי הדין במכתבם באשר לאירוע עצמו ולדרכי מניעתו.