הקלה. סער
הקלה. סערפלאש 90

תלמידי כיתה יא' ברחבי הארץ, הניגשים לבחינת הבגרות באזרחות, שיגרו (שני) מכתב המנוסח כשאלון בחינת בגרות לשר החינוך, גדעון סער, ובו הם מביעים את דרישתם שיתמוך בחוק ההסדרה.

את מכתבם פתחו התלמידים וכתבו, "אנו תלמידי כיתות י"א ברחבי הארץ שומעים את המתרחש בזירה הפוליטית-מדינית בימים האחרונים, תוך כדי שקידתנו על לימוד החומר לבגרות באזרחות שתתקיים בשבוע הבא. החלטנו לחבר עבורך שאלון בגרות באזרחות אקטואלי במיוחד ששאלותיו מתייחסות לנושא הסוער".

בגרות באזרחות, קיץ תשע"ב, שאלון עבור השר גדעון סער

בבחינה זו שתי שאלות. עליך להשיב על שתי השאלות, ולהתייחס בתשובותיך לכל סעיפי השאלה.

משך הבחינה: אינה תלויה בזמן.

מטרות הבחינה: להבין את שעומד מאחוריה עד ליום רביעי, בעת ההצבעה בכנסת על "חוק ההסדרה".

את השאלה הראשונה פתחו התלמידים ברקע על שכונת האולפנה, "ממשלה החליטה ממניעים ביטחוניים שיש צורך ליישב שטח הסמוך לישוב קיים. הממשלה פנתה לתושבי הישוב הסמוך והללו מתוך אמונה בעקרון דמוקרטי נענו לבקשת הממשלה, והסכימו להתיישב על שטח זה. מספר שנים לאחר שנבנו הבתים, התקבלה עתירה בבג"ץ, בדרישה לבדוק את חוקיות הבניה, בטענה שהשטח הנ"ל הינו קרקע פרטית. לאחר דיונים ממושכים, הוציא בג"ץ צו "עשה" בדרישה להרוס את הבתים שנבנו, ולהחזיר את הקרקע לבעליה. מכיוון שתושבי השכונה התחברו למקום גם מסיבה אידיאולוגית, שמופיעה במגילת העצמאות, הבין ראש הממשלה שלא יהיה ניתן להרוס את הבתים והודיע מעל כל במה אפשרית שההרס הוא "גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה". בכך הוא הרגיע את התושבים ומנע מהם בעקיפין זכות מסוימת. לאחר זמן מה, בהתקרב מועד ההריסה כפי שהופיע בצו הודיע ראש הממשלה שהבתים יהרסו.

 לקטע זה צירפו  התלמידים הלומדי את השאלות: "ציין והצג איזה עיקרון דמוקרטי בא לידי ביטוי בהסכמת התושבים לגור בבתים עפ"י בקשת הממשלה, הסבר כיצד עקרון זה בא לידי ביטוי בקטע?

ציין והצג איזה מאפיין של מדינת ישראל ייצגו התושבים במעשיהם, וראש הממשלה רמס בהחלטתו להרוס את הבתים, הסבר כיצד מאפיין זה בא לידי ביטוי בקטע?

ציין והצג איזה זכות של התושבים נפגעה בעקיפין בעקבות הכרזתו הראשונה של ראש הממשלה, ואיזה עקרון פוליטי נפגע קשות בשל כך, הסבר כיצד הפגיעה בעיקרון זה באה לידי ביטוי בקטע?"

השאלה השניה התייחסה באופן ממוקד לחוק ההסדרה, "מספר חברי כנסת שהחליטו לתרגם את החלטת ראש הממשלה למעשים, הכינו חוק המסדיר את חוקיות השכונה שנבנתה בעידוד ממשלת ישראל ולבקשתה, אך ראש הממשלה החליט להחיל משמעת קואליציונית על שרי הממשלה בכדי שלא יוכלו להצביע בעד חוק זה. ראש הממשלה נימק החלטה זו, בפחד שהחוק לא יעמוד בדרישות החוק הבינלאומי, והוא עלול להיות מועמד לדין בבית הדין הבינלאומי בהאג".

על קטע זה שאלו התלמידים את שר החינוך, "ציין והצג באיזה עקרון דמוקרטי פגע ראש הממשלה בהחלטה זו, והסבר היטב כיצד הפגיעה בעיקרון זה באה לידי ביטוי בקטע?

ציין והצג איזה תנאי בסיסי להגדרתה של מדינה נפגע בשל החלטה זו, הסבר כיצד הפגיעה בעקרון זה מתבטאת בקטע?".



"ודאי שר החינוך, תדע להשיב נכונה על כל השאלות", ציינו התלמידים במכתבם, "שהרי אתה אמון על תכני הלימודים במערכת החינוך, ולכן חשבנו שלא לצרף תשובון. אך בשל חשש לטענה ש'דברים שרואים מכאן, לא רואים משם" החלטנו לעמול ולהכין תשובון. התשובון מצורף למסמך זה, אך לפני כן אנחנו רוצים להגיד לך עוד כמה מילים כתלמידים פטריוטים שעומדים בעוד כשנה להתגייס לצה"ל:

מכובדנו, שר החינוך גדעון סער, ייחודם של תלמידי כיתה י"א הוא בכך שהם משתייכים לשני העולמות- מצד אחד בעוד זמן קצר נוכל לממש את זכותנו הפוליטית ולהצביע בבחירות כמבוגרים (מה שחלקנו יעשה בוודאי כבר בבחירות הקרובות), ומצד שני אנחנו עדיין אותו נוער פעיל ונענה לכל קריאה. לכן, מבחינה מסוימת, שכבת י"א יכולה להוות מעין ברומטר פוליטי למתרחש בארץ.

מתוקף תפקידך כשר החינוך אמור אתה להבין, ומחובתך להפנים את חומרת ההתנכרות לצו ההיסטורי, שהחלו להגשימו ראשוני החלוצים, ובהגשמתו המשיך בגאון דוד בן גוריון בעת הכרזתו על הקמת מדינת ישראל. מאז הכריז דוד בן גוריון על הקמת המדינה, מועבר הצו מממשלה לממשלה.

אחת הטענות הנשמעות נגד הסדרת המעמד החוקי של גבעת האולפנה וחברותיה, הוא פחד מן ההעמדה למשפט בבית הדין הבינ"ל הנ"ל. באחת מנבואות הנביא ישעיה על הגאולה העתידה, שבמהלכה אנו נמצאים היום, חושש העם הישראלי מתגובת אומות העולם למהלכי הגאולה. בתגובה אומר הנביא ישעיה לעם: "וקווי ה' יחליפו כוח יעלו אבר כנשרים ירוצו ולא ייגעו ילכו ולא ייעפו" (ישעיה, מ', ל"א).



אם רק תרצו, אמר הרצל, אין זו אגדה",
 סיימו התלמידים את מכתבם.

נזכיר כי שר החינוך סער הודיע אתמול כי בכוונתו לתמוך במתווה "הפתרון" שהציג ראש הממשלה נתניהו, כלומר הרס חמשת המבנים ובנייה מאוחרת יותר בשטח המחנה הצבאי הסמוך, ויתנגד לחוק ההסדרה.