נערכים להרוס. שכונת האולפנה
נערכים להרוס. שכונת האולפנהפלאש 90

מליאת הכנסת דחתה בצהריים (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת חוק ההסדרה של ח"כ זבולון אורלב (הבית היהודי). 

שרים שנעדרו מההצבעה: שרי ש"ס, אריאל אטיאס, אלי ישי, יצחק כהן ומשולם נהרי. כמו כן נעדרו השרים יולי אדלשטין, דניאל הרשקוביץ, עוזי לנדאו, ישראל כץ, יוסי פלד, סילבן שלום וסגן השר יעקב ליצמן.

חברי כנסת שנעדרו מההצבעה: אורי אורבך (בשל אישפוזו בבית החולים), טלב א-סאנע, גילה גמליאל, ג'אמל זחאלקה, אחמד טיבי, סופה לנדבר, אליעזר מוזס, משה מטלון, אנסטסיה מיכאלי, אלכס מילר, לאה נס, סעיד נאפה, יובל צלנר, פאינה קירשנבאום, איוב קרא, יוליה שמאלוב ברקוביץ, ליה שם טוב ועתניאל שנלר.

חברי הכנסת שהצביעו בעד החוק: הצביעו זבולון אורלב, דוד אזולאי, ישראל אייכלר, אריה אלדד, זאב אלקין, חיים אמסלם, אופיר אקוניס, אורי אריאל, מיכאל בן ארי, דני דנון, יצחק ועקנין, ניסים זאב, ציפי חוטובלי, אמנון כהן, חיים כץ, יעקב כץ, יריב לוין, אברהם מיכאלי, ציון פיניאן, מירי רגב, דוד רותם וראובן ריבלין.

כל שאר הח"כים הצביעו נגד החוק.

בפתח דבריו, עם הצגת החוק, אמר אורלב, "התאריך ה- 6/6 הוא תאריך סמלי. ביום זה לפני 8 שנים החליטה ממשלת שרון על הגירוש מגוש קטיף שאת תוצאותיו הבאושים אנו אוכלים עד היום. גם היום ה-6/6 תצטרך הכנסת להחליט שוב החלטה עקרונית על בנייה או חס וחלילה על גירוש. בימים האחרונים נשמעו יותר מדי דיבורים על המסור האדיר שיגיע מהולנד ויפתור לנו את כל הבעיות בגבעת האולפנא. " המסור הקדוש"  בבית אל  כמו "התותח הקדוש" באלטנלה .והנה בא המסור, המסור הזה שעתיד לנסר את גבעת האולפנא בבית אל - נסרים נסרים, ומתברר שמטרתו האחת והיחידה היא  – לנסות ולהסיר מעל הממשלה את החרפה שבתמונות ההרס".

"מעל במה זו אני פונה לחבריי, לראש הממשלה ולשרי הליכוד בשאלה – כיצד זה מסתובב גלגל ההיסטוריה לפניכם ואתם אטומים בפניו ולא לומדים דבר. האם אתם באמת מאמינים שמדובר בחמישה בתים בלבד? האם באמת אינכם מבינים, שמשמעות התנגדותכם לחוק ההסדרה היא גירוש ועקירה של אלפי בתים, קהילות ומשפחות יקרות מלב הארץ?", שאל אורלב.

הוא הצהיר כי "הצעת חוק ההסדרה היא מוסרית, ציונית והגיונית. עקרונותיה נוהגים בכל מקום, בארץ ובעולם. יש גם טענות משפ

כיצד זה מסתובב גלגל ההיסטוריה לפניכם ואתם אטומים בפניו ולא לומדים דבר. האם אתם באמת מאמינים שמדובר בחמישה בתים בלבד? האם באמת אינכם מבינים, שמשמעות התנגדותכם לחוק ההסדרה היא גירוש ועקירה של אלפי בתים, קהילות ומשפחות יקרות מלב הארץ? טיות של משפטנים בכירים, כמו פרופסור שלום לרנר, הטוענים שאין כל צורך בחוק כיוון שגם על פי החוק הירדני או העותומני הנוהג כיום ביהודה ושומרון ניתן להשאיר את הבתים כמות שהם תוך תשלום פיצויים או קרקע חלופית למי שיוכיח את בעלותו".

אורלב האשים את נתניהו, "בלי בושה אתם גם משתמשים בספינים. אם ראש הממשלה רוצה להרחיב את הבניה בבית אל למה צריך לקשור את זה להריסת גבעת האולפנא? מה עצר אותך לעשות זאת עד היום? וכי הבניה ביהודה ושומרון תהיה אך ורק על בסיס של הענשת שלום עכשיו?זה רציני???כך בונים מדינה? מה עם כל אישורי התב"עות שיישובים רבים מחכים לך?גם שם זה יהיה אך ורק תמורת עקירה וגירוש?".

לחברי הכנסת ולשרים המתנגדים לחוק אמר, "ידוע תדעו, מתנגדי החוק מהמחנה הלאומי שהצבעתכם בעוד דקות אחדות תהיה במידה רבה, לרע ולטוב, ההצבעה שתגדיר לכם, זו כבר הפעם השנייה, את הצד המדיני, המוסרי והציוני שבחרתם ואת הערכים שבשמם בחרתם לשרת את הציבור".

עוד אמר כי "הפלת הצעת חוק ההסדרה פירושה לא רק חורבן בתי גבעת האולפנא אלא גם איום מוחשי וממשי להחרבת והריסת אלפי בתים נוספים, ביישובים החדשים כמו ביישובים הוותיקים. מה תעשה עם גבעת אסף? האם תנסר גם את עמונה? לאן תפנה 70,000 מתיישבים שבתיהם עלולים להיהרס בגין שיטפון של עתירות לבג"ץ של ארגוני שמאל בהסתמך על תקדים גבעת האולפנא?".

אורלב הצהיר, "אחרי הבחירות הקרובות נלך כולנו אל הנשיא על מנת להמליץ על מי שהוא יטיל את הרכבת הממשלה; הפלת חוק ההסדרה על כל המשתמע מכך, משמעותה אחת – תאלץ ללכת לנשיא עם אהוד ברק ועם שאול מופז ובלעדינו. אנחנו לא נהייה שם איתך. בבחירות הבאות הציונות הדתית תתמודד בסיעה משותפת ואי"ה נממש את הפוטנציאל שלנו ונשיג – לפחות 12 מנדטים נאמנים לערכי תורה, עם וארץ. אני מאמין שהציבור ידע להבחין מי המנהיגות  שאיננה נאמנה לערכיה ומי המפלגה שנאמנה להם".

לסיכום אמר, "שיהיה ברור ומובן – הפלת החוק היא האבן הראשונה שנופלת בחומת הקואליציה. אני אדרוש מסיעתי לפרוש מהקואליציה, וזאת כיוון שהחלטתם להעדיף את הריסת שכונת האולפנא ולסכן את מפעל ההתיישבות ביהודה ושומרון".

השר בגין:  מטרת החוק - לבטל פסיקה של העליון

השר בני בגין השיב בשם הממשלה, ואמר, "על פי מדיניות הממשלה אנו מרחיבים את היאחזותנו  בהתיישבות מתנחלים ומנחים כבר דור שלישי. הממשלה אינה מבחינה בין אזורי התיישבות שונים, שלושה גושי התיישבות לנו - גוש שומרון גוש יהודה וגוש בקעת הירדן".

ח"כ מיכאל בן ארי התפרץ לדברי בגין, בפעם השלישית הורה ריבלין להוציאו מהמליאה. בן ארי צעק "אתם הורסים! לא בונים".

עוד אמר בגין, "זו חקיקה שמטרתה לבטל פסק דין סופי של בית המשפט העליון. יש לנו מחלוקת עם בג"צ, ברור שאני חולק על פסק הדין. הגשנו בקשה לבג"צ, היא הייתה מנומקת, חשבנו שהיא מוצדקת. לא שעו לבקשתנו. החליטו אחרת. יש לנו מחלקות עם התוצאה של פסק הדין הזה אך אין בפני הממשלה דרך המאפשרת התנערות מפסק דין גם כשאיננה מסכימה עם החלטתו".

בגין הוסיף וטען כי החוק יחול גם על הערבים. עוד אמר כי הוא לא יעמוד גם אם יוחק והוא לא יעזור להתיישבות אלא יזיק.

השר ארדן: השוואה בין ההתנתקות לאולפנה - נלוזה

השר גלעד ארדן השיב גם הוא בשם הממשלה, "יש כאן ניצול לרעה של ציבור במדינת ישראל ורובנו מחזקים אותו ומבינים את החשיבות של המפעל האדיר".

הוא פנה לאורלב ואמר, "מי שמשווה בין מה שקורה בבית אל והמחלוקת בממשלה לתכנית העקירה ולגירוש חד צדדי הוא פשוט מנצל פוליטית את הסיטואציה, הוא משתמש באנשים המופלאים האלה וכואב לי מאוד.

עוד אמר, "אני עדין לא יודע מה אנהג בהצעת החוק. רה"מ עושה הכל כדי לצאת מהסבך אליו נקלע, לא עושה כדי להחליש את מפעל ההתיישבות".

ארדן ציין, "יכול להיות שלא התנהלנו בצורה מיטבית מול בית המשפט, והוסיף, "מה שעושה הממשלה לנוכח החלטות בית המשפט זה לא כדי לפגוע ולהחריב, זה כדי לחזק את מפעל ההתיישבות וכל אחד מהשרים כך יפעל".

במקביל, מאות צעירים חוסמים לסירוגין את הכביש מול בית המשפט העליון בירושלים על רקע חוק ההסדרה שאמור לעלות בזמן הקרוב במליאת הכנסת. שוטרים במקום.

סגנית השר גילה גמליאל (ליכוד) שתמכה ב"חוק ההסדרה" הודיעה כי לא תשתתף בהצבעה, גם  סגני השרים יעקב ליצמן ומנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה ייעדרו מההצבעה, זאת בעקבות הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי יפטר את חברי הממשלה שיתמכו בחוק.

שר ההסברה והתפוצות יולי אדלשטיין (ליכוד) שהתכוון להצביע בעד בוחן הצעה להיעדר מהמליאה תמורת חברות בוועדת השרים לענייני התיישבות.