משהב"ט: 8 מליון לפינוי מחנות נטושים

צה"ל מתכנן לפנות בתוך שנתיים מחנות נטושים באזור תל אביב ולהחזירם לידי מינהל מקרקעי ישראל. כך מגלה הבוקר (שני) סמנכ"ל משרד הביטחון, בצלאל טרייבר, בדיון על קרקעות המדינה שבשימוש צה"ל, בוועדה לביקורת המדינה בכנסת.

יו"ר הוועדה, ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי) הדגיש כי "מדובר בנושא חשוב ביותר, כי נוצרה תחושה שלצה"ל יש מדינה, והקרקעות הרבות כולל במרכזי הערים משפיעות על יוקר המחיה של כולנו. המציאות לא יכולה להישאר כפי שהתנהלה 60 שנה ולא ייתכן שצה"ל ימשיך להחזיק כל-כך הרבה שטח ללא צורך".

הישיבה, השלישית במספר בנושא נערכה בעקבות דו"ח חריף של מבקר המדינה, שמתח ביקורת על עשרות מחנות צבא נטושים שצה"ל ממשיך להחזיק בהם ללא צורך.

רון ישראלי, נציג המבקר, ציין כי חשוב במיוחד שעדכון הנתונים על המחנות, בין מינהל מקרקעי ישראל למשרד הביטחון ייעשה במהירות.

ישראל סקופ, מנהל אגף הפיקוח במינהל סיפר כי הוקם צוות לקליטת שטחי המחנות, כיוון שרוב המפות שהיו בידם הם בני-עשרות שנים ומעולם לא מוחשבו. לדבריו, "גובשה תכנית לקליטת 1,300 הקצאות ממשרד הביטחון - בהיקף של כ-40 אחוז משטחי המדינה, ואנו מוודאים שהנתונים שנקבל הם נתוני אמת. אנו מחכים לקבל ממשרד הביטחון תקליטורים, והצוות שיטפל בכך יהיה בעל סיווג מתאים".

סקופ ציין כי הסיבה לעיכוב היא כח-אדם שיקלוט ויעבד את החומר ולהערכתו רק קליטת הנתונים לבדה תארך כשנתיים-שלוש. הוא הבטיח לבחון העסקת מיקור חוץ לעניין ולהגיש לוועדה בתוך חודש וחצי את תכנית העבודה המתוכננת.

בצלאל טרייבר, סמנכ"ל משרד הביטחון הוסיף כי המשרד נתון עתה באמצע מיפויים של כ-750 מחנות, יחידה מיוחדת הוקמה לצורך-כך, והפרויקט כולו יושלם עד סוף שנת 2013. "אנו מקווים להגיע להסכמה עם המינהל על השבת הקרקע, האם היא תוחזר כמות-שהיא או לאחר טיהורה. חשוב לנו שקרקעות מסוימות יוכלו להיות משווקות כמות שהן, ואנו בעד שהקבלן שיזכה במכרז - הוא שיטהר אותו לבניה".

טרייבר ציין כי מספר המחנות הנטושים ירד ממאתיים לפחות מ-70, ושמונה עשר מהם נמצאים בשלבים טכניים של החזרה למינהל מקרקעי ישראל. וכי בשנתיים הקרובות ישקיע צה"ל כשמונה מיליון ₪ בפינוין של שאר המחנות הנטושים. טרייבר העריך כי בעוד כשנתיים יפונה מחנה צה"ל בפינת הרחובות הורודצקי-דרך השלום-משה דיין, בגבול גבעתיים-תל אביב.

שר המשפטים יעקב נאמן הוסיף בישיבה כי וועדת השרים לענייני ביקורת המדינה דנה בנושא וקבעה לוח זמנים לפינוי מחנות צה"ל בכל שטחי המדינה, והוא מקווה שמשרד הביטחון והמינהל יעמדו בתארכי היעד.

ישראל גודוביץ, לשעבר אדריכל העיר תל אביב, העריך כי פינוי הקרקעות יארך לפחות כעשר שנים, וקרא לנצל תקופת זמן זו בהחכרת השטח ושיווקה בינתיים.