חצי עבודה? משרד האוצר
חצי עבודה? משרד האוצרערוץ 7

המדינה מרוויחה פעמיים; כך עלה היום (שלישי), בדיון בוועדה לפניות הציבור בנוגע להסעת בוגרים (מעל גיל 21) בעלי נכויות קשות במיוחד למרכזי יום.

פעם אחת, בכך שהורים לבעלי הנכויות הקשות מגדלים את ילדיהם בבית ולא במוסד ציבורי, מה שחוסך למדינה בשנה מאות אלפי שקלים עבור כל נכה ופעם שנייה, כי המדינה אינה משתתפת במימון הסעת הנכים למרכזי יום, מה שאמור לאפשר להורים מעט חופש. כאמור, מלבד הנטל הפיזי והנפשי הקשה, ההורים נושאים בעצמם בנטל הכלכלי וכל סיוע עשוי להקל מעט מסבלם.

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אזולאי (ש"ס) הביע תסכול רב מגרירת הרגליים של המדינה בעניין. אזולאי: "כבר עברה שנה מאז החלה הוועדה לטפל בנושא וטרם נמצא פתרון שיאפשר מעט סיוע כלכלי להורים. יש כאן אטימות וקיבעון מחשבתי של אנשי משרד הרווחה ופקידי האוצר. אני מזמין את הפקידים לשהות ולו ליום אחד בלבד בבית של אחת מהמשפחות המתמודדות עם בוגר בעל נכות קשה; אולי אז יתעשתו ויישנו את המדיניות".

אזולאי עוד: "מדובר בתקציב קיים ולא מנוצל למימון הסעות, כשכל בוגר נכה זכאי לקבל 1,600 ₪ בחודש לצורך כך. צריך לפתור את הסבך הביורוקרטי עקב אי יכולתם של ההורים להציג קבלות עבור הסעת ילדיהם למרכזי היום". אזולאי הודיע כי "לא ירפה מהנושא" ודרש "לקבל את מסקנות הוועדה המיוחדת שהוקמה במשרד הרווחה בעניין עד אמצע החודש כדי לקיים דיון נוסף לפני תום המושב". זאת לאחר שהמסקנות לא הוגשו במועדן בתחילת אפריל 2012.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה): התעקשות משרד הרווחה בנושא הקבלות נובעת מאטימות כלפי ההורים. כל-כך הרבה קבלות מזויפות מוגשות ואנשים מקבלים בגינן החזרים וכאן, כשהדברים כה ברורים, מתעקשים להתעמר באותם הורים".

סגנית מנהל אגף בכיר לתקצוב וכלכלה במשרד הרווחה, גלית רייכמן-מימון, העומדת בראש הוועדה המיוחדת: "המסקנות תוגשנה עד סוף חודש יולי. במשרד מודעים לצורך למצוא פתרון וזאת גם המטרה". כאמור היו"ר אזולאי דרש לקבל את המסקנות עד אמצע החודש.

סגן מנהל אגף השיקום במשרד הרווחה, אפרים חוג'ה: אין מנגנון במשרד, שיאפשר העברת כספים ללא הצגת קבלות".

רפרנט רווחה באגף התקציבים באוצר, גיא הרמתי: "אין בעיה של מקורות מימון, כיוון שכבר הוקצו 300 מיליון ₪ שהועברו זה מכבר למשרד הרווחה. המשרד מקצה את הכספים לפי שיקוליו".

נציגי ההורים הביעו אף הם, תסכול מהתנהלות משרד הרווחה. "מדובר בכסף קיים ולא מנוצל שחוזר לאוצר. גם במקרים שהורים הציגו קבלות לא זכו להחזרים". בדיונים קודמים סופר על ההתמודדות הקשה, פיזית ונפשית עם ילדים בוגרים בעלי פיגור שכלי, אוטיזם קשה ונכות גופנית. מספר משפחות התפרקו והורים נאלצו לעזוב את עבודתם או שפוטרו עקב עיסוק יתר עם ילדיהם.