אילוסטרציה
אילוסטרציהפלאש 90

40 שנה אחרי מלחמת יום הכיפורים, יחידת "דב לבן" שנועדה להעביר טנקים על המים לפני מלחמת יום כיפור יוצאת אל אור הזרקורים.

גדוד 88 בחטיבה 14 של השריון, או כפי שנקרא בפי יוצאי היחידה - "דב לבן" - הוקם בשנת 1971 לאחר דיון סודי במטכ"ל בשיתוף מפקד גייסות השריון דאז, בו עלה כי היות והאויב מבוצר בשטחים ימיים, צה"ל זקוק לאיגוף אמפיבי - אפשרות תקיפה מהמים. כך חושף אתר צה"ל.

עוד מוסיף האתר ומספר כי האחראי על המשימה היה מג"ד מילואים מומחה טנקים רוסים, סא"ל יואל גורדיש.

לאחר מאמצים וניסויים רבים הגיעה התוצאה בדמותם של 16 טנקים ונגמ"שי שלל אמפיבים על נחתות (נושאות טנקים) תחת הכותרת "דב לבן".

על פעילותה המבצעית מספר האתר: עם פרוץ מלחמת יום כיפור מסיימת היחידה את אימון ההקמה ו"קופצת למים". לאחר 12 ימי לחימה יוצאת פקודת המשימה - פלישה ימית לצד המצרי בהפתעה, דרך אגם המר הגדול, ולאפשר כניסה בטוחה של כוחות כצה"ל כשש שעות לפני הכניסה. דקות לפני ביצוע המשימה מתקבל מידע מודיעיני כי רצועת החוף לאורך אגם המר ממולכדת במוקשים וקומנדו ימי מצרי. עקב המידע המודיעיני משנה מטכ"ל את הפקודה - היחידה תעבור בגשר מאולתר דרך תעלת סואץ ותתבצר באזור מחנות סולטן.

"דב לבן" הנו הכוח הראשון שעבר דרך תעלת סואץ לעבר הצד המצרי. "אמנם המבצע לא הלך כמתוכנן, אך בכל זאת הצלחנו להפתיע את המצרים. הצבא המצרי התכונן לתקיפה ימית של צה"ל, בעוד אנחנו הפתענו אותם מהעורף. אז, השתמשנו באותם הטנקים של המצרים. זה הגיע למצב שהצבא המצרי נופף לנו לשלום כי הוא חשב שאנחנו כח מצרי", מספר מפקד היחידה דאז, יוסל'ה יודוביץ, לאתר צה"ל.

לאחר שצלחו את התעלה לקחו חלק במבצעים נוספים ובהם נהרגו 19 מחברי היחידה. המבצע המשמעותי ביותר הוא התבצרות בציר סרפיאום במשך יום וחצי, לשם מתן אפשרות למעבר כוחות בבטחה.

יצוין כי לאחר מלחמת יום כיפור פורקה היחידה, אך מדי שנה מגיעים ותיקי לוחמיה לאנדרטה לזכר חללי היחידה בלטרון, להתייחדות עם זכר הנופלים. השנה הצטרף למפגש בוגרי היחידה גם קצין השריון הראשי, תא"ל יגאל סלוביק, שסיפר כי היחידה הייתה עלומה במורשת השריון אך כל דבר מגיע בעיתו, וכך גם חשיפת היחידה. אמנם היחידה פורקה, אך חשיבותה ברורה – שכן במבצע של"ג בוצעה הנחתת טנקים מהים בעקבות פעילותה. "יכולת ההפתעה של צה"ל, בדגש על המערך המתמרן, חשובה מאוד גם בימים אלו", ציין תא"ל סלוביק.