גם 'ראש קטן' הוא סוג של שחיתות

במליאת הכנסת הצהיר השופט בדימוס יוסף שפירא אמונים עם כניסתו לתפקיד מבקר המדינה. הטקס התקיים במעמד נשיא המדינה שמעון פרס, מבקרי המדינה הקודמים ובני משפחתו של השופט שפירא.

בנאומו קבע המקר החדש כי שיתוף הפעולה בין הכנסת לגוף מבקר המדינה חיוני והכרחי במאבק בשחיתות על צורותיה ופניה השונים.

"תפקידה של הביקורת להצביע על כשלים וליקויים וגם להצביע על הדרכים לתיקון הליקויים", אמר המבקר שפירא שציין בדבריו כי יש להישמר מתופעת 'הראש הקטן' הנובע מחששם של בעלי תפקיד מהביקורת. גם תופעה זו מביאה לטעמו לסוג אחר של שחיתות.

"פנים רבות לה לשחיתות. פעמים היא מופיעה כנטילה מנכסיו של הציבור לְכיסו של היחיד, אולם פעמים היא לובשת צורה אחרת ומסתתרת לה בין נִבכי הבירוקרטיה. תפקידה של הביקורת הוא להצביע על כשלים וליקויים - אולם חשוב לא פחות הוא שעליה להבטיח את תיקונם של הליקויים. ביקורת שנותרת אות מתה בַספרים, או מותירה אחריה הד רם לרגע ונמוגה ושאינה מביאה שינוי ותיקון, ומבטיחה אותו, חוטאת לתפקידה. יש אפוא להדגיש את המעקב אחר תיקון הליקויים עליהם יצביעו דוחות המבקר", אמר המבקר והוסיף כי "כך גם, יהיו מקרים שיהא צורך להצביע לא רק על האחראים ליצירת הכשלים, אלא גם על האחראים לאי-תיקונם של הכשלים לאחר שנתגלו".

"מנגד, ניצבת תופעת החדלות ממעש. אין אדם חף מטעויות. אולם אם מורא הביקורת מביא לתופעה של "ראש קטן" או "אי עשייה", הרי שהיא מחמיצה את שליחותה, פוגעת בשירות הניתן לציבור, ואולי אף מגבירה שחיתות. תוך כך יש להבהיר שתפקידה של הרשות המבצעת הינו לבצע. תפקידו של נושא משרה ברשות המבצעת המזהה כשל אינו מתמצה בלהתריע על כשל זה, אלא עליו לפעול ללא ליאות לתיקונו. זוהי שליחותו הציבורית", דברי מבקר המדינה השופט שפירא.

קודם דבריו של המבקר פתח יו"ר הכנסת ראובן ריבלין ואמר: ישראל, כמו מדינות דמוקרטיות רבות, הפנימה שללא גוף ביקורת עצמאי, מקצועי וחזק, יכולת הפיקוח של הציבור שווה כקליפת השום. חוק יסוד מבקר המדינה שהתקבל על ידי הכנסת מעניק למבקר סמכות רחבה מעבר לתחומי הביקורת הקלאסית ומקנה לעבודת הביקורת דינאמיות וגמישות. מוסד המבקר הפך למעין רשות שלטונית רביעית עצמאית, יעילה, חזקה; לגוף העורך ביקורת בזמן אמת ובסמיכות לאירועים". 

לדברי ריבלין: "יעילות מוסד המבקר הוכחה מעל לכל ספק על רקע אסון השרפה בכרמל. בהיוודע תוצאותיו האימות של אסון הכרמל, הייתה זו דווקא הממשלה שהעדיפה ביקורת של מבקר המדינה, כמוסד הראוי לבחינה מערכתית של הכשל בכרמל. הייתה זו הממשלה שהודתה כי הביקורת בזמן אמת שמספקים המבקר  ומוסד המבקר חיוניים לה לשם תפקוד יעיל. דה לגיטימציה של דו"חות המבקר, איננה במקומה. דו"ח המבקר הוא דו"ח מציל חיים וככזה יש להתייחס אליו".

ריבלין הוסיף כי כעת משהממשלה הודתה בחשיבות הביקורת בזמן אמת, כאשר העדיפה את בדיקת המבקר באשר לאסון השריפה בכרמל, על פני ועדת חקירה: "מעתה תהליך הביקורת בזמן אמת ותיקון הכשלים נעשו חלק מרכזי מעבודת המבקר. לא ניתן להחזיר את הגלגל אחורה. אף גוף או מוסד שלטוני לא יוכלו לערער מעתה על סמכות הביקורת בזמן אמת." 

 יו"ר הכנסת פנה למבקר הנכנס השופט בדימוס שפירא ואמר לו:" ניסיון השנים האחרונות לימד אותנו על חשיבותו הרבה של מוסד מבקר המדינה, כמוסד. ועל ההשפעה הרבה שיש לעומד בראש המוסד על אופייה של הביקורת, תחומיה, תכניה ומסקנותיה. מבקרי המדינה שקדמו לך תרמו מאישיותם לבניינה של ביקורת המדינה בישראל כגוף יעיל, חזק ולעתים נשכני. אין לי כל ספק שגם אישיותך שלך יתרום רבות לחיזוקו ולעיצובו  של מוסד מבקר המדינה. כמי שיעמד מעתה בראש הרשות הרביעית, רשות הביקורת, אני בטוח שתדע למלא בנחישות את האחריות הכבדה המוטלת עליך".

דברי ברכה נשא גם יו"ר הועדה לביקורת המדינה, חבר הכנסת אורי אריאל שחתם את דבריו בברכת כהנים למבקר ולעבודתו.

ראש האופוזיציה, חברת הכנסת שלי יחימוביץ', מברכת את מבקר המדינה הנכנס השופט יוסף שפירא על מינוי לתפקיד "שפירא הוא אדם ראוי ותפקידו הוא אחד החשובים ביותר לשלטון החוק ולנורמות ציבוריות ראויות במדינה. מבקר המדינה הוא שומר הסף מספר אחת של מדינה מתוקנת ואני מאחלת לו שימלא את תפקידו באמונה ובכוחות נפש מול הלחצים המופעלים תדיר על מוסד המבקר". יחימוביץ' תיעדר מטקס ההשבעה של המבקר משום שלקתה בדלקת ריאות המשביתה אותה מפעילות כבר כמה ימים.