אולצו לחלל שבת
אולצו לחלל שבתצילום אילוסטרציה: פלאש 90

חיילים שומרי מצוות, חלקם בני המגזר החרדי, טוענים כי בתקופה בה נאלצו לשהות בכלא הצבאי כלא 4 אולצו על ידי סגלי הפלוגות לחלל שבת בניגוד לפקודות מטכ"ל המחייבות שמירת שבת בכלל בסיסי צה"ל, למעט מקרים של פיקוח נפש.

בעדויות שהגיעו לערוץ 7 מספרים הכלואים על נוהג בכלא 4 ולפיו בשעת צהריים בשבת מתקיים מסדר נקיונות ולקראתו יש להכין את מתחם המגורים להגעת סגל הפיקוד הפלוגתי. "זה קורה בכל שבת בין שלוש וחצי לארבע. עושים מסדר נקיונות, מנקים שירותים, מקלחות, לפעמים מקפלים יריעות של אוהלים", מספר אחד הכלואים שעשה תקופה ארוכה בכלא 4 ושוחרר אך לפני כשבועיים בחזרה לבסיסו.

כלוא אחר מספר על מציאות דומה ומוסיף: "כחלק מההכנות למסדר חייבה אותנו הרס"פית לנקות את המאהל, כולל להרים בדלי סיגריות שכמובן לא אנחנו עישנו. אנחנו הרי שומרי שבת. היא חייבה אותנו לערום מזרונים ועבודות נוספות. כמו ביום רגיל".

"חוייבנו לנקות את החולות שבמקום מלכלוכים וכדי לעשות זאת היינו חייבים להשתמש במגרפות", אומר חייל נוסף, בן למשפחה חרדית שהתגייס לצה"ל במסגרת אחת היחידות הייעודיות לגיוס חרדים.

לשאלתנו מדוע לא סירבו לבצע הנחייה שכזו השיבו שהפחד שיבולע להם במסגרת השוחקת והקשה ממילא של כלא צבאי הביאה לכך שהעדיפו להבליג ולהחריש. "כולם מפחדים ולכן גם במסדר מפקד הבסיס מעדיפים להיות דגים ולשתוק", אומר אחד המתלוננים.

עוד מוסיפים שניים מהמתלוננים ומדווחים כי על מנת שלא להפגיש בין כלואים שהתכוונו להתלונן על המעשים לבין מפקד הבסיס דאגו אנשי הסגל הפלוגתי להרחיק אותם מהמסדר בהעסקתם במשימות מרוחקות ממתחם המסדר.

גורמים בצה"ל עימם שוחחנו העלו השערה שהכלואים לא קיבלו הוראה או פקודה לחלל שבת אלא המלצה בלתי מחייבת לבצע את המעשים כדי לשמור על ניקיון המתחם בו הם שוהים, אולם הכלואים מתעקשים לטעון שההנחיה הייתה ברורה ולעיתים גם כללה איומים. "אמרו לנו 'אתם יכולים לא לעשות, רק קחו בחשבון שזה סירוב פקודה. זה יתנקם בכם, נוסיף לכם ימים בכלא, נשלול קנטינה ונפגע בביקורים שלכם'. הם איימו עלינו ולכן אנשים העדיפו לבצע ולשתוק".

אחד הכלואים מדגיש בדבריו שאין מדובר במקרה חריג אלא בנוהל קבוע בכל פלוגות הכלא, אלא שיש פלוגות בהם משתדלים שלא להקפיד על המשמעת ביום השבת ולכן האכיפה אינה כה קפדנית, לעומת פלוגות מסוימות בהן הסגל תובע במפגיע את ביצוע המעשים.

תלונותיהם של החיילים הגיעו לידיעת האגודה למען החייל התורני ובמכתב ששיגר יו"ר האגודה, אליהו לקס, לרב הצבאי הראשי, תא"ל הרב רפי פרץ, הוא פורס את התלונות תוך ציון שמות המפקדים נשואי התלונה.

במכתבו כותב לקס לרבצ"ר: התמונה שהצטיירה בעינינו היא שבניגוד מוחלט הן לשמירת השבת והן לפקודות מטכ"ל  החיילים מחויבים בשבת לנקות את חדרי השירותים, לגרוף את הרצפה במגרפות (בשל העובדה שאוהליהם נחים על חול) לנקות את השטח ולהרים בדלי סיגריות שהשליכו חיילים אחרים, לצחצח נעליים, לגלגל את היריעות ולמתוח את האהלים. גם האוכל מחומם בשבת שלא ע"פ הפקודות, והלכתית אסור באכילה. תפריט האוכל (לכלל החיילים) הוא 2 סלטים וג'חנון בלבד! חיילים שסירבו לחלל את השבת נענשו לעמוד כ-3 שעות בשמש הקופחת בשבת".

עוד הוסיף וכתב לקס לרב פרץ: "אורח חיים זה מוכיח שגם אם קיים רצון טוב בצה"ל לאפשר לציבור התורני שירות נקי מאיסורים (דבר המוטל בספק אצלנו), הרצון הזה אינו מחלחל לקצונה הזוטרה, כפי שהוכח פעם אחר פעם. רק לאחרונה התפרסמו בתקשורת מקרים נוספים שחשפה האגודה למען החייל התורני, אחד בחיפה בחיל הים, והשני במחנה סירקין.

בתגובה לטענות נמסר מדובר צה"ל כי "טענות הפונה אינן מוכרות לגורמי הכליאה בצה"ל. המכתב המדובר התקבל בלשכת הרבצ"ר ויענה במישרין לפונים ולא דרך אמצעי התקשורת". עוד מוסיפים ומדגישים בדו"צ כי "על פי פקודות הצבא חל איסור על עבודות בשבת וכך נוהגים בכלא 4".