ריבלין הבוקר
ריבלין הבוקרצילום: דוברות הכנסת

לאחר עבודה שנמשכה חודשים ארוכים, השיקה היום הכנסת אתר אינטרנט בעיצוב חדש שהוקם על תשתיות טכנולוגיות חדשניות, ויחליף את האתר הישן.

האתר החדש הינו אקטואלי ועדכני ומציג בצורה חדשותית את כל המידע שיוזרם ממערכות הכנסת השונות: וועדות הכנסת, המליאה, הודעות לעיתונות ועוד. האתר החדש מאפשר צפייה בשידור ישיר בערוץ הכנסת כבר מדף הבית וכן מאגר VOD לצפייה בכתבות הערוץ ובשידורי הוועדות.

באתר הכנסת, שהיקפי המידע בו הם עצומים - שולב, לראשונה, מנוע חיפוש שיסייע לגולשים למצוא כל מידע שנמצא באתר, כולל פרוטוקולים שונים ומידע היסטורי. חידוש נוסף הינו פרסום לראשונה של חלק ממאגרי המידע הפרלמנטרים שלה לציבור באמצעות "Open Data Protocol" שיכול לשמש לאתרים ולאפליקציות. חידושים אלה מצטרפים לפרוטוקול המסונכרן הפועל כבר כיום באתר ומאפשר צפייה בפרוטוקולים בצמוד לקטע הוידאו מהמליאה. את פעילות האתר משלימה פעילות הכנסת בערוץ היוטיוב ובמדיה החברתית – בשלב זה בפייסבוק.

אתר האינטרנט של הכנסת הוא אחד האתרים הראשונים שהקימו  גופי הממשל בישראל. למרות היותו עשיר בתכנים ומידע היסטורי על הכנסת, אובחנו בו לאורך השנים בעיות טכנולוגיות ובעיות של ניווט וגישה למידע. בשל כך החליטה הכנסת לפתח אתר חדש באמצעות יחידת האינטרנט של הכנסת בחטיבת התקשורת ואגף הטכנולוגיה והמחשוב של הכנסת יחד עם חברת HP ובעזרת חברת NetCraft, והיום הושק השלב הראשון באתר שמכיל את החידושים העיקריים הבאים:

מידע אקטואלי

דף הבית של האתר יספק חוויה חדשותית המתארת בכל רגע נתון במדויק מה קורה "כעת" בכנסת. החומר החדשותי שיופיע באתר ישלב סוגים שונים של מידע: הודעות לעיתונות של דובר הכנסת, הודעות דוברי הוועדות, דיווחים ממליאת הכנסת, סדרי יום של המליאה והוועדות, אירועים בכנסת, צילומים רבים ועדכניים ועוד.

שידורים חיים

האתר החדש יכיל שידורי וידאו חיים המבוססים על שידורי ערוץ הכנסת באמצעות חלון בדף הבית. בנוסף, כל וועדות הכנסת משודרות בשידורים חיים באינטרנט. את כל שידורי וועדות הכנסת ניתן לראות גם בארכיוני הוועדות – לאחר תום הדיון ובאופן תמידי.

דף מיוחד לגולשים יפנה לערוץ הכנסת שבו יוצגו הכתבות האחרונות של הערוץ שעלו ביוטיוב. מנוע החיפוש באתר החדש יאפשר חיפוש בארכיון הכתבות של הערוץ.

מנוע חיפוש

לראשונה, הוצב מנוע חיפוש מתקדם באתר הכנסת והוא יאפשר חיפוש של כל פריט מידע שנמצא באתר, החל מפרוטוקולים, דיוני מליאה, תוצאות הצבעות ושידורי ועדות ישנים. מדובר במנוע חיפוש FAST של חברת "מיקרוסופט" שמתאים במיוחד לתשתית הטכנולוגית של האתר ומהווה חלק ממנה.

ארכיטקטורת מידע חדשה

בשל החומרים הרבים שמכיל אתר הכנסת ובשל הקושי בהתמצאות לעיתים באתר הישן, עוצב האתר החדש בצורה המאפשרת חיפוש רוחבי ומהיר בכל רחבי האתר באמצעות תפריט ניווט חדש בצורה ידידותית תוך מתן דגש לחוויית המשתמש.

מידע פרלמנטרי נגיש

אתר האינטרנט של הכנסת מעמיד לרשות הציבור מאגר מידע פרלמנטרי לצורכי עיון, ניתוח ומחקר, באמצעות "Open Data Protocol", ובו גישה להצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת לדיון מוקדם ומידע על הצבעות חברי הכנסת במגוון נושאים. מאגר המידע מיועד לשימוש מפתחים באתרי אינטרנט ובאפליקציות שונות.

הצגת האתר החדש של הכנסת הוא סיומו של השלב הראשון בתהליך יצירת אתר שמאפשר מעקב, שותפות ומעורבות של הציבור בנעשה בכנסת. כחלק מהמשך פיתוח האתר, יושם בהמשך דגש על ארבע אבני דרך נוספות:

1.  פיתוח פורטלי הוועדות – הפורטלים, המכילים חומר רב על עבודת הוועדה וכוללים גם את שידורי הוועדה, ארכיון הישיבות וההודעות לעיתונות, נמצאים כיום על התשתית המיושנת של האתר הישן. בשלב הבא מתוכנן להעביר את הפורטלים לתשתית האתר החדש.

2.  שדרוג דף הבית של כל חבר כנסת – למידע שקיים היום בעמוד של כל חבר כנסת, תתווסף כלל הפעילות הפרלמנטרית שלו והעמוד האישי שלו יציג את פעולות החקיקה, ההצבעות, השאילתות, ההצעות לסדר והנאומים שלו.

3.  פיתוח השפות השונות באתר – כיום מתורגם האתר לערבית, רוסית ואנגלית. בהמשך יעברו גם שפות אלו לפורמט האתר החדש.

4.  המשך פיתוח מנוע החיפוש  - דבר שיאפשר חיפוש נוסף, מתקדם, באתר הכנסת.

בשל העובדה שהאתר ממשיך להיות מפותח גם כעת לאחר העלאתו לאוויר, ניתן להיכנס בדף הבית ללינק - "דעתכם חשובה לנו" - שנועד לאפשר לגולשים לכתוב תגובות, הערות ובקשות לשיפור האתר ותוכנו. 

יו"ר הכנסת רובי ריבלין אמר "הכנסת היא בית העם, וכל מה שמתרחש בין כתליה חייב להיות פתוח, נגיש ובהיר לציבור. מעבר למחויבותה של הכנסת לאפשר שקיפות מלאה, עלינו גם לעודד מעורבות ושותפות של הציבור בתהליכים פרלמנטריים, בוועדות ובמליאת הכנסת. אלו העקרונות עליהם מושתת האתר החדש, ובעניין זה, הכנסת מהווה מודל לחיקוי למוסדות ציבוריים אחרים".

מנכ"ל הכנסת דן לנדאו אמר "השקענו מאמץ רב בהקמת האתר החדש כדי לתת מענה אמיתי לצורך שזיהינו בציבור למידע פרלמנטרי מלא, נגיש וידידותי. אני שמח על כך שלראשונה, נוכל גם להציג אתר ששם דגש מיוחד על חדשות ומידע מיידי ואקטואלי. הכנסת היא מקום המייצר חדשות באופן בלתי פוסק.

מידע רב ועצום זורם מהכנסת – על פעילות הוועדות, פעילות המליאה והליכי החקיקה. כל המידע הזה – תוך דקות ספורות – נגיש היום באתר הכנסת לכל עם ישראל. אנחנו נמשיך לפעול על מנת להביא לכל אזרח את הכלים למעקב אחר פעילות הכנסת בכלל וחברי הכנסת בפרט".