אריה קינג
אריה קינגפלאש 90

חבר סיעת 'האיחוד הלאומי' במועצת עיריית ירושלים, אריה קינג, תובע מבג"ץ לקצר את הארכה שניתנה למדינה כדי להסביר מדוע אינה אוכפת את החוק האוסר קבורה במתחם 'קרן העופל'', הפינה הדרום מזרחית של חומת הר הבית.

ביומן ערוץ 7 סיפר קינג על מה שהכריע אותו והביא אותו למסקנה שהמדינה "עובדת עליו" כלשונו, וזאת לאחר מסכת ארוכה של מאבקים משפטיים סביב הקבורה הערבית הנמשכת באזור זה, קבורה המתבצעת בניגוד לחוק.

בראשית דבריו מזכיר קינג כי בשנות השבעים הכריזה המדינה על נקודה זו כגן לאומי סובב עיר העתיקה, ובהתאם לחוק אסורה שם הקבורה, החפירה וכו' ובמקביל יש לשמור את המקום פתוח לגישה חופשית עבור כל אדם.

בשנת 2004 פנה לקינג אחד מתושבי העיר העתיקה וסיפר לו על הגדרת המקום כגן לאומי ועל הקבורה הערבית המתבצעת בו בניגוד לחוק. קינג הופתע מהנתונים ובירר שאכן מדובר בנתונים נכונים האוסרים על קבורה במקום. כשפנה לבית המשפט בדרישה להורות על הפסקת הקבורה הגיעה תשובתו של מי שהיה אז מפקד העיר העתיקה, ניצב ניסו שחם, כיום מפקד המחוז, ולפיה קינג הוזה הזיות ומדובר ב"סיפורי פוגי", כהגדרתו.

קינג פנה לבג"ץ שהתקבל על ידי נשיא העליון דאז, השופט אהרון ברק, ובשנת 2007 הכירו הרשויות בעובדה שמדובר בגן לאומי שיש להחיל עליו את החוקים המתבקשים, ובשנת 2008 התחייבה המדינה בכתובים לשמור על המקום ולפתח אותו כראוי לו, ומאידך תמנע קבורה ותאפשר גישה חופשית לכל אדם, "וכך היה כל תקופת אהוד אולמרט כראש ממשלה. המצב הזה נמשך עד לפני שנה", מספר קינג ומציין את מינויו של ניצב שחם למפקד המחוז כנקודת מפנה שהחזירה למקום את תופעת הקבורה הערבית וההלוויות שבמקום.

בדיקה מול רשות העתיקות ומשרד הפנים, מספר קינג, העלתה כי המשטרה מונעת מהרשויות לשמר את המקום ולפתח אותו מחשש לתגובה קיצונית וחמורה של הערבים.

בראשית שנת 2012 עתר שוב קינג לבג"ץ ודרש הקצבה מוגדרת של זמן בו תיישם הממשלה את התחייבותה לשמור על המקום. עד חודש מרץ לא הגיעה תשובה. קינג זומן ללשכתו של השר להגנת הסביבה, ושם התחייב בפניו עוזרו של השר כי בתום התייעצות עם מזכיר הממשלה והגורמים הרלוונטיים המקום יטופל בהתאם לחוק, והמהלך יבוצע עד לחודש הרמדאן.

בהתאם להבטחה זו נאות קינג לדחות את דרישתו עד ליום ה-27 לאוגוסט, ואולם מאחר והוא רואה כי עד כה לא נעשה דבר לקידום התהליך וחודש הרמאדאן צפוי להתחיל בעוד שלושה ימים הוא "מבין שעבדו עלי ועל בג"ץ שבפניו התחייבה המדינה, ולכן פניתי אתמול לבג"ץ בדרישה לקצר את התקופה שנתתי כארכה",  קינג מציין כי בפנייתו ציטט ארוכות את נשיא העליון, השופט גרוניס, בהכרעתו על שכונת האולפנה ולפיה חלה על המדינה חובה לעמוד בהתחייבויותיה ללא דחיות.

קינג מציין בדבריו כי למקום אין כל חשיבות היסטורית עבור הערבים, וכי מלכתחילה דרש שינהגו עם הקברים הערבים הבלתי חוקיים לפחות כפי שנהגו, להבדיל, עם קברי העקורים מגוש קטיף ויעתיקו אותם למקום אחר, ואולם מכיוון שהוא מסופק אם יש סיכוי לביצוע מהלך שכזה הוא מסתפק בהקפאת המצב הקיים, מניעת קבורה נוספת, הסרת הגדרות והשער שהוצבו במקום כעדות לכך שהמקום הוא בית עלמין ערבי ולהפוך את המקום לאתר שוקק חיים. אך גם זאת כידוע לא בוצע.