ביליין לערוץ 7: אוסלו היה זמני

אחד מאדרכלי אוסלו, ד"ר יוסי ביילין, השתתף אמש בכנס של שדולת IIACF (השדולה לקידום היחסים של ישראל עם קהילות נוצריות בעולם) בקונגרס בוושינגטון בסימן "20 שנה להסכמי אוסלו".



בראיון לערוץ 7 מסרב ביילין להודות בטעות, “אוסלו עוד לא בן 19 אבל הוא הרבה יותר ארוך ממה שהיה צריך להיות. אוסלו הוא בעצם פתרון שמימש את התוכנית של מנחם בגין ב-78' להסדר ביינים של 5 שנים עם הרשות הפלסטינית. ברגע שהדבר לא הושלם ב-99' כפי שהיה צריך להיות, אוסלו היה צריך להסתיים", מציין ביילין.

"אם היה מסתיים היה צריך לבוא במקומו הסדר קבע או הסדר אחר. היום הימין באופן מלאכותי מחזיק את הסדר הביניים הזה ורוצה להמשיך אותו, הסכם אוסלו נותן לימין תחושה מצד אחד יש הסכם ומצד שני אפשר להמשיך את ההתנחלויות. הדבר הנכון היום להגיד אוסלו היה הסדר ביניים והוא צריך להסתיים".



"הפתרון של שתי מדינות עם חילופי שטחים וחלוקת מזרח ירושלים זה הפתרון היחיד שהוא ראלי בעייני, וזה לא מקרה שכל ראשי הממשלות בשנים האחרונות שרובם הגיעו מהליכוד אימצו את תוכנית שתי המדינות", הוא אומר.

"היום זה דרך רבים ורוב הציבור תומך ברעיון. זה שכאן באמריקה מתכנסת קבוצה ימנית מאוד והיא נגד הממשלה ברעיון של שתי מדינות זה קצת פתטי", תקף במרומז ביילין את הכנס.



איפה הבעיה?  בצד הפלסטיני או הישראלי ? "הבעיה שמעולם לא התקיים משא ומתן ממושך ורציני בין שני הצדדים. גם אולמרט וגם ברק תמכו בפתרון שתי המדינות והציעו הצעות מרחיקות לכת שלא נענו על ידי הפלסטינים. אף אחד מראשי הממשלה בישראל לא הציע את יוזמת ז'נבה, היוזמה הזאת כוללת את כל הפרטים... יש כאן עניין של שטחים תמורת הסדר, אנחנו מציעים ביוזמת ז'נבה סיפוח של שני אחוזים וחצי שזה אומר הגושים הגדולים הצמודים לקו הירוק. הבעיה שבשני המקרים גם אצל אולמרט וגם אצל ברק המו"מ נקטע בטרם עת".



איפה נהיה בעוד 20 שנה? "אף אחד לא יכול לדעת אני אפילו לא מנסה לחשוב".