הציבור לא יעמוד. ארדן
הציבור לא יעמוד. ארדןפלאש 90

כנס ראשון נערך היום (שני) בהיכל התרבות באריאל, ובו דנים לראשונה בממצאי דו"ח שפורסם ע"י מנכ"ל איגוד ערים לאיכות סביבה יהודה, ד"ר ניצן לוי, בנושא איכות הסביבה ביו"ש.

הדו"ח עוסק במפגעים הרבים שמתרחשים ביהודה ושומרון, "החצר האחורית" של מדינת ישראל.

בכנס, בשיתוף איגודי ערים יהודה ושומרון ועמותת "ירוק עכשיו" הוצעו פתרונות לטיפול בשפכים ובזיהום אוויר וכן יצאה קריאה לשיתוף פעולה עם הפלשתינים בכל הקשור לדאגה וטיפול בסביבה.

המשתתפים השונים בכנס ציינו, כי איכות הסביבה ביהודה ושומרון נמצאת בסכנה חמורה וזאת לאור העובדה כי הרשות הפלשתינית אינה מטפלת בשפכים, בפסולת ואיכות חיי הפלשתינים אף ירודה מאיכות חיי היהודים המתגוררים באזור.

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, השתתף בכנס ואמר, כי "קראתי בחוברת של העמותה (ירוק עכשיו - י.ב.א) כי זהו הארגון היחדי הפועל בכל שטחי ישראל וזה נכון. מגיעות מחיאות כפיים לעמותת ירוק עכשיו הפועלת ביהודה ושומרון ורואה את הסביבה כחוצה גבולות"

השר ארדן ציין, כי "אנו מעוניינים לקיים יחסים עם המדינות השכנות וכמובן עם הפלשתינים בנושאי איכות הסביבה. בעיני הסביבה חוצה גבולות ולכן אנו כבני אדם צרים לשתף פעולה למען הסביבה ויש לנתק את התחום הסביבתי מנושאים פוליטיים".

"אנו מתייחסים למים כמקור של חיים והתורה נמשלה למים. אנחנו כולנו מתמודדים עם מחסור במים הנובע ממיעוט משקעים, זיהום וגידול באוכלוסיה. מדינת ישראל תמחרה באופן ריאלי את עלות המים ומחנכת לחיסכון ומשקיעה רבות לטובת מתקני התפלה. לצערנו הפלשתינים ממשיכים להאשים את הישראלים בהאשמות מגוחחות והכל על מנת לזכות בקופון פוליטי ולהזניח את התושבים הפלשתינים", הוסיף ארדן.

לדבריו, "ישראל מוכרת מים לפלשתינים יותר זול מאשר היא מוכרת לאזרחי המדינה. למעשה אזרחי ישראל מסבסדים את צריכת המים של הפלשתינים. אנו ממשיכים לספק לעזה לא רק לשמל אלא גם מים למרות שכבר 7 שנים אין לישראל אחיזה באזור. ישראל מציעה סיוע מדעי וטכנולוגי לפלשתינים וכמובן שדברים אלו לא זוכים לפרסום", ציין השר.

שאול גולדשטיין, ראש רשות טבע והגנים, בירך על קיום הכנס, קרא לשיתוף פעולה עם הפלשתינים וציין כי גדר ההפרדה מנתקת הסביבה ואת האקולוגיה ממדינת ישראל. בנוסף אמר כי יהודה ושומרון חולשים על 85% משטח המדינה וישנה חשיבות רבה לאזורים אלו מבחינת מסדרונות אקולוגיים.

יגאל כהן אורגד, נגיד המרכז האוניברסיטאי באריאל, הביע תקווה שבזמן הקרוב יקבל הכרה מלאה באוניברסיטה. כהן אורגד סיפר, כי היו מספר תכניות שהגישו ל"קול קורא" של האמריקאים בשיתוף עם הפלשתינים וירדנים לטיפול ביתושי המלריה ותכנית זו בוטלה בגלל מיקומה הגיאוגרפי של אריאל הפועלת מהצד השני של הקו הירוק.

הוא ציין כי תוחלת חיים של הישראלי באזור מגיעה לכ-84 שנים לעומת של הפלשתינים שמגיעה לכ-74 שנים בלבד וזאת לאור העובדה כי הסביבה בה חיים הפלשתינים היא סביבה פגועה מאוד.

עופר ענבר, מנהל עמותת ירוק עכשיו, ציין כי "הכנס הוא כנס מקצועי המספק ראיה מקיפה ראשונה לנושא איכות הסביבה הירודה ביהודה ושומרון ופגיעה זו אינה פוסחת על הפלשתינים ואף פוגת גם בתושבי ראש העין והמרכז. הסביבה שייכת לכולנו ויש ביכולתנו לשנות את המצב הנוכחי ביהודה ושומרון ללא כל קשר לדעות פוליטיות".