שריפה
שריפהצילום: פלאש 90

בעקבות גל ההצתות שליווה את השבוע שעבר הקים מפקד מחוז חוף במשטרה, ניצב חגי דותן, צוות חקירה מיוחד שיחקור את נסיבות השריפות האחרונות.

לדבריו מדובר בסוג של טרור חדש, "החשד כרגע הוא שמדובר בהצתות על רקע לאומני, אין לנו מודיעין שתומך בכך, אבל אם מסתכלים על זה במבט כלל ארצי אנחנו רואים שיש הצתות באזור טבעון, ירושלים ובית שמש - רצף כזה לא יכול להיות מקרי", דברי ניצב דותן.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם חיים אטקין, שמאי נזיקין, שהתייחס לסוגיית הפגיעה והפיצוי לנפגעי ההצתות במידה ומדובר באירוע לאומני ובמידה ומדובר בנזק אחר.

לדבריו מי שמחזיק בפוליסת ביטוח הרי שמצבו טוב, הוא פונה לחברת  הביטוח ומקבל את כספו, אך מי שלא ביטח את ביתו משריפות ונזקיהן עלול למצוא את עצמו חשוף כל עוד המדינה לא תכריז על האירוע כאירוע לאומני.

אטקין מסביר שבמידה ואכן המדינה מכריזה על אירוע מעין זה כלאומני הרי שחברות הביטחון מרוצות כיוון שהן יוצאות מהתמונה והתביעה עוברת ישירות מהתובע למדינה שתפצה אותו, ובנוסף גם מי שאינו מבוטח יפוצה.

לנוכח זאת סבור אטקין כי הדיבורים על הערכות שמדובר בפגיעה לאומנית מבלבלים את הציבור ויש לערוך סדר בדברים.

בדבריו ממליץ אטקין גם למבוטחים לשכור לעצמם שמאי שיעריך את הנזק מטעמם ולא להסתמך על שמאי חברת הביטוח הפועל מטעמה ובהתאם גם הכרעותיו. הוא מזכיר בדבריו כי ממוצע עלותו של בית שנשרף הוא כמיליון וחצי שקלים, לבד מהליך שיקום, מגורים חלופיים והוצאות נוספות.

פרט נוסף ופחות ידוע הוא הנשק שנגרם מאבקות הכיבוי שמותירות על המבנים צבע צהוב שאינו עובר עם הזמן. "מי שיסתובב ביער ובחורש ימצא סלעים אדומים. את הבתים שנפגעו צריך לצבוע מחדש. אי אפשר לנקות זאת", אומר אטקין הקובע כי גם טיפול זה בבתים מהווה חלק בלתי נפרד מהפוליסה, למרות שיש מי שמבקש להתחמק ממחויבות זו הרי שהיא כלולה בהגדרת נזקי שריפה.

באשר לחשש שהמדינה תימנע מלהכריז על האירועים כלאומניים על מנת לפטור את עצמה מתשלום הפיצויים אומר אטקין כי אפשרות שכזו לא קיימת לנוכח תשומת הלב התקשורתית והציבורית המלווה את האירועים. להערכתו לא ניתן יהיה להסתיר נתונים במידה ויתברר מעל לכל ספק שמדובר באירוע על רקע לאומני.