פתרון הומני. ח"כ שמטוב
פתרון הומני. ח"כ שמטובפלאש 90

ח"כ שמטוב: "אפליית משפחות לילדים עם מוגבלות חמורה חייבת להיפסק"

בישראל חיים כ-3642 ילדים הסובלים מנכות קשה כדוגמת: שיתוק מוחין דרגה 5, תסמונת דאון משולבת חרשות, אוטיזים, ותסמונת רט. על מנת לרכוש מוצרי ניידות לאותם ילדים, נאלצים הוריהם לשלם סכומים שיכולים להאמיר ל-100 אלף שקלים.

סגנית יו"ר הכנסת, ח"כ ליה שמטוב (ישראל ביתנו) יחד עם עמותת ליט"ל (להושיט יד מלטפת לילד המיוחד) טוענים כי משרד הבריאות מפלה לרעה את אלפי המשפחות לילדים עם נכות קשה, שקורסות תחת הנטל הכלכלי הכרוך בקיום יומיומי וטיפול בילדיהם.

מארק אייזנברג מייסד עמותת ליט"ל ואב לליטל הסובלת משיתוק מוחין בדרגה הקשה ביותר, הסביר כי משרד הבריאות מעניק תקציב זעום בכל הנוגע לרכישת מוצרי ניידות משום שהמחירונים בהם הוא משתמש לא עודכנו כבר 20 שנה. "הטיולון של בתי ליטל עלה 35 אלף שקלים אך משרד הבריאות מוכן להשתתף רק ב-25% מעלותו וחמור מכך הוא דורש את המוצר כאשר הוא מתיישן".

לדברי אייזנברג יש עמימות בכל נושא תרומות המוצרים שהוחזרו למחסני משרד הבריאות ובשל כך הוא סירב לקבל את המימון החלקי בסך 9000 שקלים ממשרד הבריאות. "אנחנו רוצים לתרום את הטיולון למשפחות במצב דומה לשלנו כאשר ליטל תגדל והכיסא כבר לא יתאים למידותיה. עד שמשרד הבריאות לא יתחיל לגלות שקיפות בסוגיית תרומת מכשירי הניידות והשיקום, העמותה שהקמתי תנהל מאבק ציבורי בנושא".

ח"כ שמטוב נחשפה לנתונים של "המועצה לשלום הילד" ולפיהם תת התקצוב מביא את המדינה לפגיעה בריאותית נוספת בילדים כאשר מוצרים בסיסים למניעת פצעי לחץ וניוון שרירים לא נכללים אפילו בתקצוב החלקי כך שרכישת מכשיר עמידון שעלותו נעמדת בכ-20,000 שקל, מוטלת על כתפי ההורים בלבד. "החלם הזה צריך להיפסק", אמרה ח"כ שמטוב, "המדינה חוסכת מצד אחד, ומנגד משלמת פי כמה לבתי החולים שנאלצים לנתח ולשקם את הילדים שלא קיבלו ציוד מונע. צריך לזכור שמדובר בילדים מדהימים שניתן אולי לשקם אותם או לכל הפחות למנוע הידרדרות במצבם הבריאותי".

בעקבות ריבוי מקרי האפליה, פנתה ח"כ שמטוב לועדת הבריאות בראשות ח"כ חיים כץ וביקשה ממנו לקיים דיון בנושא בהשתתפות נציגי משרד הבריאות, הורים וילדיהם הנכים. "את הבקשה הגשתי לפני כחודשיים אך הועדה ממתינה להתייחסות סגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן. מישהו פה מורח אותנו ומבזבז זמן יקר ובמהלכו הורים רבים קורסים תחת הנטל הכלכלי. האפליה הזאת חייבת להיפסק ואת הביורוקרטיה והקריטריונים לזכאות חייבים להגמיש".