ארגון רבני 'צהר'  מפיץ בימים אלו מסמך המפרט את חזונם  לשיפור וחיזוק מעמדה של הרבנות הראשית לישראל בין ההצעות: מינוי דיינים המחויבים לפסיקות הרבנות הראשית, ניסוח הסכמי קדם נישואים ועידוד לחתום עליהם, עידוד גיור של צעירים מזרע ישראל, מינוי דיינים המחויבים לפסיקות הרבנים הראשיים, סטנדרט הלכתי אחיד לתעודת כשרות ועוד.

החוברת תהיה חלק מקמפיין לקראת ימי התשובה בזיקה ליום פטירתו של הראי"ה קוק ויכלול אפיליקציית בדף הפייסבוק של צהר שתבקש מהציבור לבחור מה הנושא שהכי חשוב לו שבו תפעל הרבנות הראשית וקמפיין אוטובוסים רחב שמנחיל את מורשתו של הרב קוק לציבור הישראלי כולו, תחת הסיסמה "המורשת שלו-הדרך שלנו".

החוברת, עליה חתומים נשיא 'צהר' הרב יעקב אריאל ויו"ר הארגון הרב דוד סתיו, כוללת שורה של נושאים בהם עוסקת הרבנות הראשית ובכאלה בהם היא צריכה לעסוק ביתר שאת עם עקרונות פעולה שיקרבו את הרבנות הראשית ויחזירו אותה להיות גוף משפיע השייך ורלוונטי לכלל ישראל ולא לציבור הדתי בלבד.

הרבנות הראשית לישראל, הייתה בעיני מקימה הראי"ה קוק זצ"ל, שהשבוע חל יום פטירתו ה-77, משפיעה ומעצבת את פניה של החברה הישראל במגוון תחומים. הרב קוק ראה בין השאר ברבנות הראשית את ה"כוח הנעלה שהחזיק את נשמת האומה ועורר אותה לחיים שלמים ומתוקנים".

מתוך רצון לחזק את מעמדה של הרבנות הראשית לישראל בקרב כלל ישראל, ולהשיב לה את הרלוונטיות לכל ישראלי החי בארץ, עמלה 'צהר' על מתווה מעשי לעיצוב דרכה של הרבנות הראשית לישראל.

המסמך מפרט את המשימות העיקריות של הרבנות הראשית בדורנו ומציג את עיקרי המדיניות הרבנית הנדרשת בכל אחד מהנושאים המפורטים.

המסמך קובע בין השאר כי לשימור מעמדה של הרבנות יש להקים בית מדרש שתפקידו יהיה לברר סוגיות יסוד בנושאי דת ומדינה, להעביר חוות דעת על הצעות חוק לפני דיון והצבעה עליהן.  בנושא בתי הדין רבניים קובע למשל המסמך כי ימונו דיינים המחויבים לפסיקות הרבנות הראשית ולמסורת הפסיקה של הרבנים הראשיים הקודמים מהראי"ה קוק זצ"ל ועד הרב עובדיה יוסף.

המסמך קובע כי תפקידה של הרבנות הוא לעודד את גיורם כהלכה של עולים חדשים מזרע ישראל ותיזום פעילות בקרב בני נוער וילדים להקניית יסודות היהדות. הרבנות המקומית על פי מתווה זה תהיה מחויבת להכיר בגיורים של בתי הדין לגיור של הרבנות הראשית וכן של צה"ל.

חידוש נוסף שמציע המסמך של הרב אריאל והרב סתיו הוא בתחום הכשרות. העיקרון המנחה את הרבנים הוא שהרבנות הראשית צריכה לשאוף שגם אדם חילוני יאכל אוכל כשר ולכן יש לקבוע סטנדרט הלכתי לתעודת הכשרות הממלכתית ורק לבית עסק הדורש זאת תנופק תעודת 'מהדרין' בכפוף בעמידתו בהחמרות נוספות על הסטנדרט הרגיל.

המסמך גם קובע כי הרבנות תפעל לניתוק קשרי עובד מעביד בין המשגיח לבעל העסק.בנושא השמיטה קוראים הרבנים לרבנות הראשית ללכת על פי פסיקתם של הרבנים הראשיים לישראל לדורותיהם ולפעול באחריות כלפי החקלאים היהודיים ולהסתמך על 'היתר המכירה'.

המסמך, עוסק בעוד נושאים רבים כגון: רבנות הקהילה (רב קהילה יעבור רענון מדי שנתיים בנושאים שונים) , גירושין ( הרבנות תנסח הסכמי קדם נישואים קבילים על פי ההלכה והחוק ותעודד זוגות לחתום על מסמך כזה) קבורה (הרבנות תכשיר רבנים להתמודדות עם מקרי מוות וליווי השארים ברמה ההלכתית והנפשית) ועוד ועוד.

הרב דוד סתיו, יו"ר ארגון רבני צהר אמר: "כתלמידו של הרב צבי יהודה זצ"ל בנו של הראי"ה קוק ספגתי בישיבת 'מרכז הרב' את חשיבותה של הרבנות הראשית והשמירה על מעמדה על מנת לחזק ולבצר את מדינת ישראל כמדינה יהודית ולשמר את החיבור של כלל ישראל לתורה.  מטרת המסמך הזה באה להרים את קרנה של הרבנות הראשית, לעדכן את תוכן עשייתה על מנת שיתאימו לציבור בישראל ולצרכים שלו ולא רק לציבור הדתי, שגם הוא לעיתים מחפש את האמירה הרוחנית במקומות אחרים.  המציאות היום היא כואבת. זו  מציאות שבה יותר ויותר זוגות נישאים בחו"ל, בתי עסק מעדיפים לוותר על תעודת כשרות, קשיים מיותרים מוערמים על גרים. המשך מצב זה יביא להפרדת הדת מהמדינה דה פקטו. אנו צריכים להתעורר ולתקן וליישם כי רק רבנות ראשית חזקה, תוכל למלא את חזונו של הרב קוק כשהקים אותה".

הרב סתיו עוד הוסיף ואמר כי ארגון רבני צהר מנסה ככל יכולתו להשפיע על המציאות במדינת שיראל בתחומים רבים המופיעים בחוברת:"בתחומים שבהם צהר יכלה להשפיע היא בהחלט נכנסה ופעלה. אם זה בתחום הנישואין, בתחום בירור היהדות, במיזם 'צהר לחקיקה', בהפעלת מניינים מיוחדים המסבירים פנים לציבור החילוני, שיעורי תורה לרבים  ובעוד זירות רבות. אני מאמין שזה יוכיח שהדבר אפשרי".