אירוע הזיכרון  בביהכ"נ החורבה
אירוע הזיכרון בביהכ"נ החורבהקוממיות

כחלק מהאירועים לציון שבע שנים לגירוש התושבים מגוש קטיף, תקיים היום (ראשון) תנועת קוממיות אירוע זיכרון לציון היום בו יצאו כוחות צה"ל מרצועת עזה.

בראיון לערוץ 7 סיפר יו"ר תנועת קוממיות, מוסא כהן, כי האירוע מתקיים היום, משום שביום זה צה"ל "הפקיר את השטח לאויב הפלסטיני ובאותו לילה נשרפו בתי הכנסת בגוש", כלשונו.

"אנחנו מציינים בתאריך זה את הגירוש, מתוך מחשבה שנושא זה צריך להיות סביב העיקרון של אי הפקרת האדמות, זאת גם לאחר שיימצא לכל המגורשים בתים". כהן ציין כי האירוע מתקיים דווקא בבית הכנסת 'החורבה' בירושלים משום שמקום זה מסמל את החזרה למקומות חרבים, "בע"ה נחזור לגוש קטיף ולא נצטרך לעשות את יום הזיכרון הזה".

כהן ציין עוד, כי רוב האירועים המתקיימים לזכר הגירוש בחודש אב עוסקים "בהווי, בחברה ובקושי, אבל אנחנו רצינו לציין את היום הזה כיום שבו נעשה המהפך. ברגע שצה"ל שהה ברצועת עזה, היה עדיין אפשר להחזיר את המשפחות ואת הסדר על כנו, אך אחרי שהוא יצא המצב נהייה בלתי הפיך".

"לצערנו הרב, אנחנו עדיין צריכים להיות עסוקים בעבר בשביל העתיד, ואולי באופן סמלי בימים אלו מדברים על הריסת היישוב מגרון ומחשבות והעשיה סביב הגירוש עדיין נמשכות. חשוב שנזכיר לעצמנו את חומרת הדבר ואת הצורך שלנו למצוא דרכים להגביר את הזקיפות קומה של עם ישראל, שימנעו  מצבים מבישים ומחללי שם שמים כמו הגירוש. לכן אנחנו מדברים על העתיד מתוך ידיעת העבר".

כהן סיפר כי הרצון לחזור לגוש קטיף קיים, "כבר חמש שנים מתוך השבע, נמצא גרעין יהודי בישוב חומש, זאת למרות התנאים המחפירים. האמירה שלנו היא שכמו שם בחומש, נשוב גם לגוש קטיף - אמנם אנחנו רוצים שזה יהיה מעשה לאומי, אבל עד אז לפחות נבטא זאת ברצון. לא התייאשנו ולא שכחנו רוצים לחזור הביתה".

האירוע יתקיים בשעה 16:00,  יתקיימו שיחות מפי רבנים ואישי ציבור ביניהם, רבה של רחובות - הרב שמחה הכהן קוק, רבה של קריית ארבע-חברון, הרב דב ליאור, וח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי). לאחר מכן יתקיימו סליחות ותפילת מנחהעם קריאת 'ויחל'.