תומך. נתניהו ופרס
תומך. נתניהו ופרספלאש 90

ספי סגל הוא חבר ליכוד המגדיר את עצמו "חפ"ש בליכוד", כזה שאת הביקורת הפנים מפלגתית שלו חלק עד כה עם חבריו בארוחות משותפות, אבל התבטאויותיו האחרונות של נשיא המדינה שמעון פרס סביב הגרעין האיראני מקפיצות אותו, ומביאות אותו לשלוח מכתב נוקב לראש הממשלה נתניהו ויו"ר הקואליציה אלקין בדרישה שיפעלו להדחתו של הנשיא. ביומן ערוץ 7 שוחחנו עמו על המכתב ועל מוסד הנשיאות בכלל.

סגל מציין כי בעבר נשמעה ביקורת על התנהלותו המדינית של נשיא המדינה, אך לא היה ניתן למצוא עדות ממשית שתוכיח מגעים מדיניים שמנהל הנשיא פרס. בהתבטאותו האחרונה בנושא הגרעין עבר פרס את המשוכה הזו וכעת יש לפעול נגדו, קובע סגל.

בדבריו מטיח סגל ביקורת גם על יו"ר מפלגתו, ראש הממשלה נתניהו, ששמח לפתוח לפרס את האפיק הדיפלומטי ולעשות שימוש במעמדו בעולם כמקדם עניינים כאלה ואחרים בזירה הבינלאומית. כעת, לטעמו של סגל, על נתניהו לבלום את הסחף ולפעול בהתאם למתחייב בחוק הנשיא ולהביא להדחתו. זאת לנוכח הקביעה בחוק האוסרת על נשיא המדינה להתבטא בסוגיות שנויות במחלוקת מדינית.

"אם הנשיא פוגש נשיא אחר ונשאל בשאלה מדינית אני לא מצפה שימלא פיו מים. זה עוד בתחום האפור, אבל כאן מדובר במחלוקת המרה ביותר שזכורה בנושאים ביטחוניים. זו מחלוקת שיורדת לשורש קיומינו. מגיע הנשיא ומתוקף מעמדו ותפקידו מתערב...".

באשר למעמדו של פרס אומר סגל כי לטעמו האישי יש לזכור ש"המעמד הבינלאומי הזה הושג במחיר דמים". להערכתו של סגל במידה ולא יהיה לנתניהו העוז להתעמת ישירות מול פרס מפלגתו צפויה להתדרדר עוד ועוד ממעמדה כמובילה. הוא מזכיר בהקשר זה כי דרישה זו להעברתו של הנשיא מתפקידו תואמת את עמדת החוק.

יצוין כי מכתבו של סגל נשלח לנתניהו ואלקין שלוש פעמים, ומשלא נענה בחר לפרסמו בתקשורת. אנו מביאים אותו במלואו, על אף אורכו, לעיונכם:

לכבוד

יו"ר הליכוד, ראש הממשלה וחה"כ בנימין נתניהו

יו"ר הקואליציה חה"כ זאב אלקין

נכבדיי הנדון: עברה על חוק יסוד נשיא המדינה (להלן "החוק")

אני פונה אליכם בנידון גם כחבר ב"ליכוד" וגם כאזרח החרד לשלטון החוק במדינה.

מאז מונה הנשיא לתפקידו מלאה התקשורת ידיעות על מגעים מדיניים שהוא מנהל, כביכול, בארץ ובחו"ל, וכי הוא עושה זאת באמצעות חשבונות הנסיעות וההוצאות העומדים לרשותו בתוקף תפקידו כנשיא. מעולם לא התפרסמו פרוטוקולים או הקלטות שבאמצעותם ניתן היה לאמת את הידיעות הללו, ואתה, אדוני ראש הממשלה, מעולם לא אישרת זאת.

ב-16.8.12 נתפס הנשיא במצלמות, במיקרופונים ובמכשירי ההקלטה כשהוא מפעיל את סמכותו הנשיאותית כדי להתערב באופן גלוי בתחומי פעילותם של הממשלה והצבא, המוקנים להם בלבדית מכוח "חוק יסוד: הממשלה" ו"חוק יסוד: הצבא" (להלן ביחד "חוקי היסוד").

להלן נוסח סעיף 11 לחוק, שכותרתו "תפקידים וסמכויות": (א) נשיא המדינה- (‎1) יחתום על כל חוק חוץ מחוקים הנוגעים לסמכויותיו; (‎2) ימלא את התפקידים שיוחדו לו בחוק-יסוד: הממשלה; (‎3) יקבל מן הממשלה דין וחשבון על ישיבותיה; (‎4) יאמין את הנציגים הדיפלומטיים של המדינה, יקבל האמנתם של נציגים דיפלומטיים שמדינות חוץ שיגרו לישראל, יסמיך את הנציגים הקונסולריים של המדינה ויקיים מינויים של נציגים קונסולריים שמדינות חוץ שיגרו לישראל; (5) יחתום על אמנות מדיניות שאושרו ע"י הכנסת (‎6) ימלא כל תפקיד שיוחד לו בחוק בקשר למינוי שופטים ונושאי משרות אחרים ולהעברתם מ מכהונתם. (ב) לנשיא המדינה נתונה הסמכות לחון עבריינים ולהקל בעונשים על ידי הפחתתם או המרתם[‎2]. )ג) נשיא המדינה ימלא כל תפקיד אחר ונתונה לו כל סמכות אחרת שיוחדו לו בחוק.

ס"ק (א) (6) ו-(ג) לעיל הינם היחידים שאינם ספציפיים, ולכן רק דרכם, אם בכלל, יכול הנשיא, לכאורה, לנמק את שעשה ב-16.8.12. דא עקא ששום חוק (והחוק וחוקי היסוד בכלל זה) אינו מסמיך נשיא להתערב בשום תנאי ובשום נסיבה בנושאי צבא, ביטחון ומדיניות חוץ. קל וחומר כך כאשר מדובר בנושא שנוי מחלוקת פוליטית מרה, כזו ששררה בארץ עוד טרם הוחמרה כתוצאה מהתערבות הנשיא ב-16.8.12, ולכן לא יכול להיות ספק בכך שהנשיא חרג מסמכויותיו ושבעשותו כן היפר, לכאורה, את החוק. 6. בהפירו, לכאורה, את החוק היפר הנשיא גם את הצהרת האמונים החתומה בכתב ידו, שלפי סעיף 9 לחוק זו לשונה: "אני מתחייב לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה ולמלא באמונה את תפקידי כנשיא המדינה".

הסיבות שיכלו להביא את הנשיא להפר את החוק הן רק שלוש: א. ירידה בכישוריו המנטליים. ב. כוונתו לשוב לפוליטיקה אחרי תום הקדנציה שלו או אפילו קודם לכן. ג. ניסיון, פאטטי ככל שיהיה, להציל את מתווה אוסלו, עליו נסמכת הקריירה הבינלאומית שלו. שתי האחרונות הן פוליטיות במובהק. אף אחת מהן איננה מצדיקה את רמיסת שלטון החוק, מה גם שהן מצביעות על שיקולים זרים.

החוק מתייחס לסעיף 6.א לעיל בסעיף 12 שלו ס"ק (א) ו-(ב), כלהלן: (א) הכנסת רשאית, בהחלטה שנתקבלה ברוב חבריה, לקבוע כי מטעמי בריאות נבצר מנשיא המדינה, דרך קבע, למלא את תפקידו. (ב) הכנסת לא תקבל החלטה כאמור אלא לפי הצעת ועדת הכנסת שנתקבלה ברוב של שני שלישים מחבריה על יסוד חוות דעת רפואית שניתנה על פי כללים שקבעה הועדה.

החוק מתייחס לסעיף 6 ס"ק ב ו-ג לעיל, בסעיף 20 שלו ס"ק (א) ו-(ב), שזה לשונם: א) (א) הכנסת רשאית, בהחלטה, להעביר את נשיא המדינה מכהונתו, אם קבעה כי אין הוא ראוי לכהונתו מחמת התנהגות שאינה הולמת את מעמדו כנשיא המדינה. (ב) הכנסת לא תעביר את נשיא המדינה מכהונתו אלא עקב קובלנה שהובאה לפני ועדת הכנסת על ידי 20, לפחות, מחברי הכנסת ולפי הצעת ועדת הכנסת שנתקבלה ברוב של שלושה רבעים מחברי הועדה; החלטת הכנסת על העברת הנשיא מכהונתו טעונה אף היא רוב של שלושה רבעים מחבריה.

אחרי שהתפוצצה פרשת קצב נשמעו טענות קשות נגד חברי הכנסת מהליכוד על שבהצביעו עבור קצב התעלמו מהשמועות העקשניות בעניין התנהלותו המינית. התגובות אז היו "לא שמענו מאומה" ו/או " אי אפשר לנהל מדינה לאור שמועות, ובהיעדר תלונות לא יכולנו לנהוג אחרת". אף אחת מהתשובות הללו לא תעמוד לכם ביום פקודה מפני שעבירתו של הנשיא פרס בפרהסיה-מתועדת.

האחריות המוטלת על שניכם אישית חורגת במקרה זה מסתם מחוייבות של איש ציבור לשלטון החוק. מעבר לפתח ממתינים לכם ולנו, מלבד סוגיית "פצצה או הפצצה", לפחות הנושאים הבאים: התמודדות עם הסוגייה האיראנית מבחינת היחסים עם הקהיליה הבינלאומית ומבחינת תקציב הביטחון הנגזר ממנה, יישום דו"ח ועדת אדמונד לוי והמו"מ עם הפלסטינאים בקדנציה נוספת של אובמה.

הדבר האחרון שחסר למדינת ישראל ולליכוד הוא נשיא המנסה לקומם את סוכת "קדימה" הנופלת על חשבון שתי המפלגות הרציניות שעדיין מתקיימות כאן (ה"ליכוד" ו"העבודה"). הרקורד שלו מן העבר ובלון הניסוי שהפריח ב-16.8.12 אינם משאירים מקום לא לדמיון ולא לספק: מאחורי הנשיא 3 שנים טובות של חיבוק ילדות וליטוף זקנים. אם רק ייקרא לדגל בשם "דין התנועה" ו/או "למען השלום" ו/או למען "הצדק החברתי" ו/או "למען ליכוד השורות" (אותן רופף ב-16.8.12) הוא לא יהסס לנסות לקושש מנדטים לטובת הזיית אוסלו ולטובת מושחתי "קדימה" באמצעות עידוד שנאת נתניהו גם על חשבון האינטרסים הביטחוניים והכלכליים של אזרחי ישראל, וכן: אפילו על חשבון דמם הניגר. את כל אלה כבר עשה בעבר. ועוד גם זאת, אדוני ראש הממשלה: "פושעי אוסלו לדין" איננה סיסמה - היא תזכורת עבורך מעברך ומספרך –שלך, כתובת דמים על קירך. היא מחייבת אותך להקים אותה וועדת חקירה שהתחמקת מלהקים בקדנציה הקודמת שלך. אם תתחמק גם הפעם תראה בעיני שר ההיסטוריה כמי שאחראי לתוצאות אוסלו לא פחות מ"הדמוקרטים הטוטאליטרים" שהמיטו עלינו את האסון הזה, מפני שנזקיו נמצאים אתנו כאן ועכשיו כנשורת רדיואקטבית של פיצוץ מן העבר.

אם עוד היה לכם ספק בעניין קרבת הסכנה שבהתנהלות הנשיא באה התבטאותו של הנשיא לשעבר נבון. זו תומכת במה שהוא עבירה לכאורה וממחישה עד כמה הנשיא קרוב להנהגת פוטש נגד שלטון החוק במסווה של דאגה למשהו או למישהו: הרי גם תהליך אוסלו הרשום על שמו היה פוטש נגד שלטון החוק (לא רק אני טוען זאת-אפילו יולי תמיר, למשל) ל"תכלית ראויה"- השלום כביכול עם כנופיית רצח פעילה ומוכרת ככזו.

לית מן דפליג שעבירה על החוק היא "התנהגות שאינה הולמת את מעמדו (של הנשיא) כנשיא המדינה" לעניין סעיף 20(א) לחוק. אין גם ספק שנקיטה בהליכים להעברת הנשיא מתפקידו (בין דרך סעיף זה או דרך סעיף 12 לחוק) איננה משימה קלה ושהצלחתה איננה מובטחת מראש. כנגד זה אין גם ספק שנקיטת לפחות אחת משתי הדרכים הללו או אפילו שתיהן במקביל היא תנאי הכרחי להתקיימות הבאים: א. תנאי הכרחי (אם כי לא בהכרח מספיק) לעצירת הנשיא מגרימת נזקים נוספים לבטחון המדינה ולשלטון החוק. אם תעצמו עיניים היום רכבת הנזקים שהאיש מוביל תלך ותתארך כשהקטר מצפצף צפצוף ארוך: קודם-כל עליכם ואח"כ עלינו האזרחים. ב. תנאי הכרחי ומספיק להתייצבותכם בעתיד בניקיון כפיים מול הטענות "למה לא עשיתם כל שהיה ביכולתכם כדי לעצור אותו בזמן", "איפה הייתם כאשר שלטון החוק נרמס קבל עם", והכי גרוע: "למה ידעתם להעמיד לדין נשיא ספרדי על עבירה פלילית ועל בסיס עדויות בלתי מתועדות מחדר סגור, וכשהיה מדובר בנשיא אשכנזי שהזיק לביטחון המדינה מול מצלמות נהגתם כשלושת הקופים"? אדוני ראש הממשלה: התקשורת הצבועה, זו המאתרגת את הנשיא מאז אוסלו, תהיה הראשונה להיות "על צווארך", בעניינים הללו ולהשתמש בהם כדי לקעקע את הליכוד. מיד אחריה גם אנחנו, חברי הליכוד, נהיה שם, כדי לומר לך "אמרנו לך". לעולם זכור את מישאל החברים לפני ההתנתקות, ולעולם אל תדרוך עלינו כפי שעשה שרון.

מחובתכם לנקוט מיד בהליכים להעברת הנשיא מתפקידו ע"י שתהוו דוגמא אישית ותחתמו ראשונים על קובלנה לעניין סעיף 20 (ב) לחוק. אין שום קושי להשיג חתימות של 20 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה על קובלנה כזו, וייתכן שהיא תספיק כדי לעצור את הפוליטיקאי פרס מהמשך מסע הנזקים בו פצח שוב, הפעם לרגל יום הולדתו ה-89. אם רק זאת תשיגו אנחנו, החפ"שים שלכם, נסתובב בחזה נפוח כאשר כלל אזרחי המדינה יכירו לכם תודה. אם תהיו החלטיים מספיק הוא עוד עלול להפתיע אתכם בכך שיזמין בשקט דו"ח רפואי שיאפשר להכריז על נבצרותו במקום על העברתו המשפילה מתפקידו מכח סעיף 20 (א) לחוק.

אחריותך, אדוני ראש הממשלה, לנזקים שגרם ויגרום הנשיא הזה לביטחון ישראל היא אישית במובהק, מפני שאתה פתחת לו פתח רחב כפתחו של אולם אל לב יחסי החוץ של ישראל. ייתכן שכשעשית-נכון עשית, מפני שניצלת לטובת המדינה את מעמדו הבינלאומי אחרי שהמחיר עבורו כבר שולם ממילא- מעל 1000 הרוגי וכעשרת אלפים פצועי שיגיון התעתועים של אוסלו. עכשיו העיסקה הסתיימה- מאזן העלות - תועלת שלה הפך ב-16.8.12 לשלילי ומחובתך לעצור את כדור השלג הזה בטרם יהפוך למפולת. 16. כחבר בליכוד אני מרשה לעצמי לפנות אליכם כאן ועכשיו ללא כחל וסרק: אנחנו שלחנו אתכם. לא נשכח ולא נסלח אם תתחמקו מאחריותכם לפעול נוכח עבירה מתועדת על החוק ותשאירו את השור המועד הזה ברחוב, חופשי לנגוח את כל הניצב בדרכו אל מחוז חפצו. העובדה שאתם תינגחו ראשונים איננה מנחמת אותנו מפני שעימכם יינגח ה"ליכוד" ומפני שכבר נמאס לנו לומר לכם שוב ושוב "אמרנו לכם". ההקלטות המצולמות של אלה שהצביעו עם שרון בעד ההתנתקות בהן אתה מככב, אדוני ראש הממשלה, עדיין מקיזות את דם ליבנו בכל פעם מחדש, התעמרותך בהתיישבות ממערב לירדן באמצעות ברק ובעניין ההקפאה הם כמכוות אש בבשרנו, ובכל זאת אנחנו עדיין מאחרייך אבל רק מפני שאתה עדיין טוב לישראל מהאחרים. 17. אנא אל תעמידו את סבלנותנו במבחן נוסף: בית בליעתנו מספיק רק לצפרדע אחת, וברק תקוע שם ממילא. אין שם מקום לעוד אחת.

ספי סגל

תל אביב