המכללה האקדמית בצפת מקיימת בימים אלו כינוס בנושא אתיקה וביו-אתיקה רפואית בהשתתפות מאות מומחים מרחבי העולם.

סגן נשיא הארגון העולמי למשפט רפואי, עו"ד אורן אסמן, סיפר בראיון לערוץ 7 כי "הנושא אינו נלמד בצורה מספיקה וגם ההטמעה של ערכים ויישומם בשטח, אינה מספיקה. לא רואים שינוי עמדות ושינוי בהתנהגויות".

עו"ד אסמן הדגיש כי יש לקחת בחשבון שהאתיקה עוסקת בהתנהגות ראויה אך היא איננה דווקא התנהגות אחת. הוא סיפר כי מטרת הכנס היא לעסוק בעיקר בשאלות אתיות - איך לנהוג לנוכח שינויים ואיך נכון ללמוד וללמד אתיקה.

סגן נשיא הארגון העולמי למשפט רפואי ציין כי בישראל יש הרבה מאוד מודעות לנהוג בצורה מוסרית וערכית, אך עם זאת, במקביל, יש מקרים של הפרות אתיות, "אולי הסיבות לכך הן גם הצפיפות של מטופלים ועומס על הרופאים".

עוד הוא סיפר כי בית הספר למשפטים במכללה האקדמית צפת מקיים כבר שנה שלישית פרוייקט בשיתוף פעולה עם בית החולים זיו, "אחת לשבועיים נפגשים סטודנטים למשפטים עם רופאים ואחיות מבית החולים וממקומות אחרים ושומעים על בעיות אתיות שהרופאים נתקלים בהם. הקבוצות דנות על איך לנהוג בחולה שמסרב לטיפול שיציל את חייו, או חולה שרוצה מידע אך לא נכון לתת לו מידע זה".

"כדי להגיע לפיתרון אתי נכון, צריך לקיים דיון ולראות מה הכי ראוי. הנכונות של בית החולים לפתוח את שעריו למשפטנים ומומחי אתיקה, ולנהל דיון פתוח, ממחישה עד כמה חשוב למערכות לנהוג בדרך הראויה". הוא ציין שלמרות הכל, הוא לא בטוח שאנחנו יודעים מה היא הדרך הראויה.

על הכנס עצמו סיפר עו"ד אסמן כי הוא וחבריו עוברים חוויה אנושית, מיוחדת ומרגשת, "מעבר לשיח ולדיונים על החולה הנוטה למות ועל השתלות איברים ושאר סוגיות מרתקות, אנחנו מבלים יחד ומתחברים והופכים לחברים ועמיתים".

"החיבור גם במישור האישי וגם המקצועי יש לו עתיד לשיתוף פעולה בהוראת אתיקה בעולם. מלומד ישראלי המגיע למדינה אחרת מציג משהו מהנופך המקומי וזה אחד הדברים החשובים בכנס הזה - שהוא יוצר הזדמנויות לפעול יחד לתיקון עולם".