מכונית המרוץ המקצועית והחזקה, שתוכננה, עוצבה, נבנתה ויוצרה בשיתוף פעולה בין סטודנטים מהמחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב וסטודנטים מהמחלקה לעיצוב תעשייתי באקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, הינה פרויקט שנוצר משיתוף פעולה ראשון מסוגו בין שני מוסדות הלימוד. בפרויקט, הסטודנטים תכננו, בנו, ייצרו ועיצבו מכונית מרוץ, אשר נשלחה ביום חמישי בלילה לאיטליה במסגרת תחרות המרוץ פורמולה SAE.
זוהי השנה השנייה ברציפות שבה תשתתף נציגות ישראלית בתחרות היוקרתית, אולם זו הפעם הראשונה בה מתקיימת שותפות בין המחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והמחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל: הסטודנטים מהאוניברסיטה אחראים על הפן ההנדסי של הפרויקט ואילו הסטודנטים מבצלאל אחראים על הסטייל והעיצוב.
קבוצת המרוצים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, BGR – Ben-Gurion Racing, מורכבת מסטודנטים לתואר ראשון מהמחלקה להנדסת מכונות אשר מתכננים, מייצרים ומתחרים מכונית מרוץ בתקן פורמולה SAE, תחת הנחייתו של פרופ' ערן שר, וזאת במסגרת פרויקט הגמר.
כל צוות סטודנטים צריך לנהל תהליך שלם של פיתוח מוצר הנדסי, החל משלב התכנון ועד לייצור וההרכבה, זאת בנוסף לאחריות לגיוס המשאבים לפרויקט, תוך ניהול נכון שיבטיח עמידה ביעדים. התחרות היא בעיקרה תחרות בהנדסה בדגש על תוכן הנדסי יצירתי ונכון, אך גם על תכנון כלכלי, אופן הצגת הפרויקט וכמובן אירועים דינאמיים הבוחנים את ביצועי הרכב. פרויקט שכזה מדמה עבודת צוותי הנדסה בתעשייה ונותן לסטודנטים טעם ראשוני של עבודה הנדסית אמיתית.
בשל הפרויקט, האקדמיה לאומנות ועיצוב בצלאל, פתחה במיוחד קורס לעיצוב רכבים, בהנחייתו של דורי רגב, מרצה בכיר במחלקה לעיצוב תעשייתי. קבוצות הסטודנטים משני המוסדות נפגשו לאורך השנה בסדרת הרצאות, ביקורים ומפגשים הדדיים.
לדברי רגב, "השתמשנו בכל הידע והמחקר האווירודינמי אשר סופק לנו על-ידי הצוות מבן-גוריון. כלומר, אם נאמר לנו שיש לאפשר חלל מסוים, או שהם זקוקים למרווח מסוים בין מקום אחד לאחר, השתמשנו במידע הזה ובשילוב עם היוזמות והרעיונות שלנו, פיתחנו את הקונספט. האתגר הגדול היה להשתמש ביכולותינו וכישרוננו כמעצבים לשם יצירת התאמה מלאה לצרכיהם של צוות המהנדסים. זה היה שילוב מושלם. הפרויקט מציג את האפשרות הייחודית לשלב יחדיו מפתחים משני תחומי עניין שונים, המשלימים אחד את השני, דבר המאפשר להוביל תהליך פיתוח אמיתי, המעשיר את שני הצדדים, זאת על-ידי יצירת מוצר ממונע אמיתי מהשורה הראשונה".
בן לויטן, מנהל קבוצת הסטודנטים של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, סיפר בהתרגשות, "זו הפעם הראשונה שאני רואה את המכונית צבועה ומוכנה עם כל הלוגואים עליה ואני גאה מאוד בתוצאה. התחלנו לעבוד על הפרויקט לפני שנה וזה הישג אדיר להיות כאן היום. אנחנו צוות של 25 סטודנטים ולדעתי האישית, זה כבוד גדול להיות חלק מכך. אני רוצה להודות לכל נותני החסות שעזרו לנו להגיע לזמן הזה, וכן למחלקה להנדסת מכונות באוניברסיטת בן-גוריון".
"אנו מאמינים כי יצרנו מכונית מרוץ אשר תאפשר לצוותנו להתחרות אל מול צוותי הפורמולה SAE הטובים ביותר מכל העולם, ואנו מחכים לרגע שבו נוכל להראות את ביצועי המכונית באיטליה", הוסיף ואמר.
תמיר פלצ'ינסקי, מייסד הפרויקט המקורי בשנה שעברה, אשר התמחה בחצי השנה האחרונה באיטליה בחברת מכוניות מרוץ איטלקיות, נראה מרוצה מאוד ממכונית המרוץ של השנה. "אני גאה מאוד בצוות שהצליח לבנות מכונית מדהימה. זה מראה שהמסורת תמשיך לעוד שנים רבות וטובות ואני מאחל לצוות בהצלחה בתחרות באיטליה".
