המרכז האוניברסיטאי באריאל
המרכז האוניברסיטאי באריאלדוברות המרכז

ביום ראשון הקרוב הממשלה צפויה לאשר את הפיכתו של המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה. כך מדווח הבוקר "ישראל היום".

ההחלטה תצרף לראשונה אוניברסיטה בעיר שנמצאת מעבר לקו הירוק. את ההחלטה הביא לדיון רה"מ בנימין נתניהו והיא צפויה לזכות ברוב, זאת למרות התנגדותו של שר הביטחון, יו"ר עצמאות, אהוד ברק.

ברק אמר כי יש עתירה העומדת בעניין בבג"ץ וכי יש להמתין עד שיתבררו כל ההיבטים המשפטיים בנושא, לפני שמקבלים החלטה. מנגד, דוחפים להחלטה שר החינוך גדעון סער ויו"ר ישראל ביתנו, שר החוץ אביגדור ליברמן. השבוע, בכנס פוליטי בירושלים, אמר ליברמן כי הפיכת המרכז באריאל לאוניברסיטה מחויב בהסכם הקואליציוני וכי להתנגדות שר הביטחון אין כל משמעות. ליברמן אמר כי "ברק חתם על סעיף 64 בהסכם הקואליציוני, שבו כתוב כי המרכז יהפוך לאוניברסיטה, ואני לא מתכוון לוותר על זה. ואם זה לא יקרה נשבור את הכלים". ואכן, רה"מ החליט שיש לקדם את הנושא, וזאת אף שיש חשש שהצעד יזכה לגינוי בינלאומי בשל מיקום האוניברסיטה החדשה באריאל שבשומרון.

החלטת הממשלה ביום ראשון תקבע כי "הממשלה רואה חשיבות לאומית בהסבת המרכז האוניברסיטאי באריאל לאוניברסיטה ומנחה לנקוט פעולות הדרושות לאישורה ולתקצובה". בהחלטת הממשלה נקבע עוד כי האוניברסיטה, שלה אלפי תלמידים בשנה, תהיה מנוף לחיזוק מערכת ההשכלה הגבוהה בישראל.

עוד מצוין בדברי ההסבר להצעת ההחלטה כי המרכז האוניברסיטאי עמד בכל המחויבויות שלו במשך חמש שנים, שבהן עמד למבחן המועצה להשכלה גבוהה ביהודה ושומרון. על פי חוק, מי שמוסמך להפוך מוסד אקדמי ביהודה ושומרון לאוניברסיטה הוא המפקד הצבאי בהנחיית הדרג המדיני, ולכן דרושה החלטת הממשלה בעניין. בנוסף, הוחלט לאשרה כאוניברסיטה מן המניין, כך שלפי חוק המועצה להשכלה גבוהה, החלטת המועצה להכיר במוסד טעונה אישור ממשלה.