הבית היהודי
הבית היהודיערוץ 7

ב'בית היהודי' הגיעו לשלב הסיום של השלב הראשון בפריימריז – שלב הגשת טפסי המתפקדים. שלב זה ייחתם הלילה בחצות, ומיד לאחריו תחל ההתמודדות על ליבם של המתפקדים בדרך לכהונת יו"ר המפלגה.

ביומן ערוץ 7 שוחחנו עם הרב דני טרופר, יו"ר ועדת המפקד של 'הבית היהודי' שעבר כלשונו "תקופה לא קלה", עד היום הזה.

לדבריו הוא אמנם בעל ניסיון ציבורי לא קטן, אך לא שיער שמשמעות התפקיד שהוא נוטל על עצמו תהיה כה כבדה. "הייתי תמים. לא ידעתי מה עומד לפני".

הרב טרופר מספר על חשיבות מיזם הפריימריז ככזה שהצליח לעורר את המפלגה מתרדמתה ארוכת השנים, הוביל צעירים רבים ואחרים שעד כה פנו למפלגות אחרות לשוב למפד"ל לאחר שהבינו שהדלת להתמודדות ותמיכה במתמודדים לרוחם נפתחה. הרב טרופר מזכיר כי עד להחלטה על פריימריז הדרך להיבחר עברה דרך היכרות אישית עם מי מראשי המפלגה ובכיריה, ואלה מינו וקידמו את המכירים ומקורבים להם.

"השיטה עודדה אנשים להיכנס לזירה. לפני כן לא הייתה דרך להיכנס לזירה גם כמועמדים ליו"ר וגם כמועמדים לכנסת".

הרב טרופר מציין כי ההתמודדות האמיתית נפתחת רק כעת, והיא התחרות הקשה על ההנהגה לאחר שלב ההתפקדות, והמשימה הקשה יותר תהיה לבצע את המהלך מבלי לחטוא בחטאי לשון הרע ומתוך כבוד הדדי. באשר לשבועות והחודשים האחרונים הוא אומר כי אמנם היו חריגות ולעיתים כישלונות בתחומים אלה, אך בסך הכול עמוד המתמודדים במשימה זו.

הרב טרופר מביע תקווה שהרשימה שתיבחר תאפיין בתוכה מגזרים שונים וגילאים שונים, ובכך תחזור להפוך את המפד"ל לגורם משפיע בפוליטיקה הישראלית. דוגמא לכך הוא רואה בש"ס המהווה לשון מאזניים משמעותית בבניית קואליציה. באשר לתחושה שש"ס יכולה להיות כזו משום עמדותיה המדיניות הניתנות להתפרש לכאן ולכאן, ולעומת זאת מפלגת 'הבית היהודי' בבקשה לחבור לאיחוד הלאומי לא תוכל להיות מפלגה שכזו, שכן עמדותיה תהיינה תמיד ימניות, אומר הרב טרופר כי "אני מקווה שתהיה רשימה מגוונת, ימנית מהמרכז, אבל לא ימין קיצוני".

עם זאת הוא מוסיף ומעריך כי מפלגתו תוכל להוות גורם משפיע בעיקר לנוכח השינוי בנושא המרכזי שעל סדר היום. אם עד כה הנושא המדיני הוביל את סדר היום הרי שלאחר הסרבנות הפלשתינית הנושא הכלכלי הוא המרכזי, ובו תוכל המפד"ל להוביל.

הרב טרופר התייחס גם לאמירה שצוטטה בשמו כאילו הרב הרשקוביץ צפוי לפרוש מהמירוץ לאחר שלב ההתפקדות. לדבריו מדובר באמירה שנאמרה לפני כחודשיים בדיון סגור ויצאה שלא בטובתו לתקשורת, ולטעמו עצם ההתבטאות אינה אלא טעות, "מותר לי לטעות", הוא אומר. להערכתו הרב הרשקוביץ הוא מועמד משמעותי ואין לו כל כוונה לפרוש מההתמודדות, "הוא מועמד שמתחזק והולך".

באשר להחלטתם של המתמודדים למסור את טפסי ההצבעה רק ברגע האחרון ולא לשעות לבקשתו מהם להקדים את מסירתם, אומר הרב טרופר כי אמנם יש היגיון מסוים בהחלטה זו, אך יש לה גם מחיר. הוא מציין שחלק מהטפסים מגיעים פגומים וכאשר הם נמסרים מוקדם ניתן להתקשר למתפקד ולברר את נכונות הפרטים שרשומים בטופס. לעומת זאת טפסים פגומים שיתקבלו רק הלילה, זמן קצר לפני סגירת ההתפקדות, לא יותירו ברירה אלא לפסול אותם.