בית ביו"ש
בית ביו"שצילום: פלאש 90

לא רק עמדות הציבור הישראלי זזות אט אט ימינה, אלא גם העדפות המגורים.

אם עד לפני מספר שנים, מגורים מעבר לקו הירוק נתפסו כעמדה פוליטית חד משמעית, ניתן לומר היום בפה מלא, שמרכזי ההתיישבות ביהודה ושומרון מכילים את כל עם ישראל, על דעותיו הפוליטיות השונות והמגוונות. זאת בין השאר גם בעקבות מגמה חדשה בקרב זוגות צעירים ואחרים הבוחרים לבנות את ביתם בערי וישובי יהודה ושומרון ממניעים כלכליים בלבד, מניעים המתחזקים בעיקר לנוכח העלייה המשמעותית במחירי הדיור.

על התופעה שוחחנו ביומן ערוץ 7 עם עו"ד נטע כהן-סלמן, המלווה עסקאות נדל"ן רבות באזורי יו"ש.

"זוגות צעירים רבים התייאשו ממחירי הדירות במרכז ובכל זאת הם עדיין רוצים דירה בישראל, רוצים איכות חיים", אומרת עו"ד כהן סלמן המציינת כי רבים מהם רואים את הגזירות הכלכליות המתקרבות כדירבון נוסף לאפיק המגורים החדש.

בדבריה מציגה כהן סלמן מספר דוגמאות לאזורים ביהודה ושומרון שהפכו לפנינות נדל"ן של ממש.

דוגמא אחת היא אריאל שהפכה אטרקטיבית לרכישת דירה בעיקר לנוכח שידרוג מעמדו של המרכז האוניברסיטאי שבעיר לאוניברסיטה והקרבה לגוש דן.

היא מזכירה כי לפני מספר שנים הוקם "פארק תעשיות אריאל", אזור התעשייה של העיר, מהגדולים בישראל, בו שוכנים עשרות מפעלים ובתי עסק מתחומים שונים.  להערכתה בשנים הקרובות יצורפו לאזור שטחים רבים, ועתידים לקום בו עסקים אשר יספקו מקומות עבודה רבים נוספים.

לדבריה באריאל דירת ארבעה חדרים עולה כ-750 עד 900 אלף שקלים בעוד דירה מקבילה במרחק של 12 דקות נסיעה, בראש העין, תעלה כמיליון וחצי שקלים.

באלפי מנשה בית צמוד קרקע עולה כמיליון וחצי עד מיליון ושש מאות אלף שקלים, בעוד בית דומה במרחק של עשר דקות נסיעה עולה שני מיליון וחצי שקלים. הפער מסתבר עצום.

במעלה אדומים דירת ארבעה חדרים עולה כתשע מאות אלף שקלים ואילו 7 דקות נסיעה בלבד מהעיר, בירושלים אותו נכס יעלה מיליון ושש מאות אלף שקלים.

כהן סלמן מציינת כי העסקאות ביהודה ושומרון לא פעם מורכבות מעט יותר מהמקובל בשאר חלקי הארץ בשל מעורבותו של המינהל האזרחי באישור עסקאות והיות הקרקע מנוהלת בידי חברות שונות. לדבריה מחירה של עובדה זו יכול להגיע עד כדי תוספת של חמישה אחוזים על מס הרכישה, אך עדיין מדובר בסכום שמותיר את המקבילות במרכז הארץ הרחק מאחור.

לבד מהחירים האטרקטיביים מזכירה כהן סלמן בדבריה את איכות החיים הדינאמית והצעירה בישובים ובערים הללו, את מוסדות החינוך והתעשייה, כל אלה ואחרים הופכים את יהודה ושומרון אטרקטיביים ביותר למגורים עבור רבים, ולהערכתה בתוך שנים אחדות צפוי מספר המתיישבים באזורים אלה לצלוח את רף חצי מיליון התושבים.