בשאר אסאד
בשאר אסאדרויטרס

נשיא סוריה, בשאר אסאד, ממשיך לטבוח באזרחיו, ומנגד נדמה שהעולם המערבי ממשיך בשתיקתו.

ביומן ערוץ 7 ביקשנו להבין את פשר השתיקה האמריקאית הזו עם פרופ' זכי שלום, מומחה למדיניות, ביטחון ויחסים בינלאומיים.

להערכתו של פרופ' שלום גם במקרה זה, כמו ברבים אחרים, מאחורי כל מהלך אמריקאי עומדים אינטרסים שונים ומורכבים. בהקשר זה הוא מזכיר את מערכת הבחירות המתקרבת ומביאה את הבית הלבן להעדיף כמה שפחות חיכוכים בינלאומיים. "הם רוצים למנוע מבוכה שתסכן את מעמדו של הנשיא, מעמד שגם כך לא טוב במיוחד", אומר פרופ' שלום המעריך כי זו גם הסיבה למדיניות השקטה גם בסוגיית הגרעין האיראני.

לדבריו האמריקאים רואים בנושא האיראני נושא המביך אותם אך לא כזה המסכן אותם אסטרטגית. עם זאת ידידותיה של ארצות הברית כישראל, לבנון, ירדן ותורכיה חשות מאוימות, אך מנגד, הוא מוסיף, "האמריקאים לא מזילים דמעה על כך שסוריה נחלשת". להערכתו של שלום המהומה הסורית נוחה לארה"ב.

פרופ' שלום סבור שהאמריקאים, בניגוד לחלק מהישראלים, אינם סבורים שהמורדים הסורים הם בהכרח הטובים במהומה הסורית. "האמריקאים יודעים את האמת ששני הצדדים טובחים אלה באלה וכל התערבות שלהם תביא לכך שידבק בהם רבב.

עם זאת, מזכיר פרופ' שלום ומציין כי לצד הזהירות ממעורבות ממשית מקיימים האמריקאים קשר עם גורמים שונים בסוריה, אך קשר זה נשמר ברמה נמוכה באופן יחסי. בין השאר נמצאים קצינים אמריקאיים סמוך לגבול וקשרי מודיעין נמשכים בין נציגים של ארה"ב לגורמים סוריים שונים, אך כאמור, כל זאת בעצימות נמוכה.

עובדה נוספת הגורמת לאמריקאים קורת רוח מהאירועים בסוריה היא עובדת הקשר בין רוסיה וסין לסוריה. כאב הראש שנגרם לשתי המעצמות הללו בעקבות המתרחש אצל בת בריתם נוח לאמריקאים בסופו של יום.