רב קו רכבת קלה הרכבת הקלה
רב קו רכבת קלה הרכבת הקלהצילום: פלאש 90

אם נדמה היה שהציבור הירושלמי וזה שמבקר בבירה התרגל לנפתולי התשלום והשימוש ברכבת הקלה, מסתבר שיש עוד כמה וכמה אזרחים שטרם הפנימו את המורכבות התשלומית.

ביומן ערוץ 7 הבאנו את סיפורה של דליה רבינוביץ' תושבת המרכז שעלתה לבירה ואת הטעות הגדולה שלה עשתה כשחשבה שכמו באוטובוס התשלום מבוצע מול הנהג.

לדבריה היא זכתה למתקפה מילולית בוטה מהכרטיסן שאילץ אותה לרדת מהרכבת כמו הייתה עבריינית. כאשר ביקשה ממנו לדבר 'כמו בן אדם' החליט להכפיל את הקנס שהשית עליה כי דיברה אליו לא יפה. "אמרתי לו 'תהיה בן אדם', אז הוא אמר לי שאני מקללת אותו. שאלתי אותו אם לדבר כמו בן אדם זה קללה...".

לדבריה של רבינוביץ' אזרחים שקלטו את העובדה שהיא עולה לרכבת ומבקשת לשלם לנהג הזהירו אותה מבעוד מועד שמרגע זה ואילך צפוי לה עימות לא נעים ותקיף עם הכרטיסן שמיד יקלוט אותה, ומומלץ לה לרדת לבדה מהרכבת. "הנוסעים אמרו לי שכך הם מדברים לכולם", היא מספרת.

לאחר שהורדה מהרכבת הובא למקום מנהל שגיבה את דרישת הקנס המוכפל שהטיל עליה הכרטיסן, וכך נסיעה שאמורה הייתה לעלות פחות משבעה שקלים עלתה 180 שקלים לאחר כפל הקנס.

אך כאן רק החל הסיפור מבחינתה של רבינוביץ'. היא שיגרה בקשת ערעור לעונש, אך בהנהלת הרכבת החליטו שלא לקבל את הערעור ולהותיר את הקנס על כנו. הסיפור ככל הנראה לא היה די משכנע כדי לבטל את התשלום. כששאלה כיצד תוכל לשלם נאמר לה שעליה לעשות זאת או בכרטיס אשראי או במשרדי הרכבת. רבינוביץ', שכאמור אינה מתגוררת בבירה, לא סבורה שעל מנת לשלם קנס של 180 שקל עליה לטרוח ולעלות לירושלים במיוחד, ובכרטיסי אשראי היא אינה משתמשת. כשפנתה להנהלת הרכבת בבקשה שימצאו עבורה דרך חלופית לתשלום נאמר לה שאלו שתי הדרכים היחידות ועליה למצוא בהן מענה.

"הם לא מוכנים שאשלח צ'יק, לא מוכנים להעברה בנקאית, לא מוכנים לשלוח שובר לתשלום בבנק הדואר... זה נועד להקשות עלינו כדי שיוכלו להכפיל את הקנסות", היא אומרת ומוסיפה כי גם אם היה לה כרטיס אשראי היא מסופקת אם הייתה מוסרת את מספרו לחברה שאנשיה התנהגו אליה באופן כל כך בוטה. "אני בכלל לא בטוחה שחברה שככה מתנהגים העובדים שלה מערך האשראי שלה מאובטח מספיק".

על כל אלה היא שבה ומדגישה את מה שהיא מגדירה כחוקים דרקוניים לתשלום עבור הנסיעה, חוקים ש"צריך אוניברסיטה כדי להבין אותם".

ברכבת הקלה הגיבו לטענותיה של רבינוביץ' ומסרו כי: "כל נוסע ברכבת הקלה מחויב להצטייד בכרטיס נסיעה מראש ולתקפו עם כניסתו לרכבת. הדבר ידוע ומפורסם וכך עשו בשנה האחרונה קרוב ל-20 מיליון הנוסעים שנסעו ברכבת הקלה. בנוסף, הוראות בדבר דרכי התשלום ברכבת כתובות באופן ברור ובולט בתחנות הרכבת. את הדרישה לחיוב המוגדל ניתן לשלם במרכזי השירות של סיטיפס או באמצעות אתר האינטרנט של החברה".

לפי שעה לא קיבלנו את תשובת הרכבת לשאלה כיצד על מי שאינו מתגורר בירושלים ואינו משתמש בכרטיסי אשראי לנהוג.