מאבקו של אלי להנגשת החנייה בביה"ח


אלי יהודאי הוא אדם בעל נכות ברגליו אשר נמצא בימים אלו במאבק למען זכותו, וזכות שאר הנכים, לחנות בצורה נוחה ומתאימה בבית החולים איכילוב בתל אביב.
 
יהודאי מספר כי הוא מקבל קנסות בכל פעם שהוא מגיע לבית החולים עבור הטיפול בנכדו שאף הוא נהיה לנכה והינו זקוק לטיפולים. הטיפולים מתבצעים באיכילוב ולכן הוא צריך להגיע לשם. עד כה הוא קיבל כבר שלושה קנסות תוך שלושה שבועות.


"משפחות של נכים בד"כ לא נמצאות במצב כלכלי מזהיר", מדגיש יהודאי, "חלקן אף מתקיימות על קצבת הביטוח הלאומי בלבד". יהודאי קובע כי אין מספר מספק של מקומות חנייה לנכים במתחם בית החולים וכי יש להקצות חלק ניכר מהחניון של ה"קניון" לחנייה חינם של נכים.


לדברי יהודאי, על פי החוק לנכים מותר לחנות במקום אסור לחניה אם מתמלאים מספר תנאים, למשל: שאין מקום חניה קרוב, שאין הרכב הנכה מפריע לתנועה, שאינו חוסם מעבר הולכי רגל. יהודאי מספר כי הוא עמד בתנאים אלו ולמרות זאת קיבל קנסות מעיריית תל אביב כאשר חנה במקום המסומן באדום ולבן בתוך מתחם בית החולים.


ההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי שמעה על מאבקו של יהודאי והחליטה לסייע ככל שניתן. "פניותינו לעיריית תל אביב ולבית החולים איכילוב נענו עד כה בשתיקה תמוהה", מספרים בהנהגה הצעירה, "איננו מצליחים להבין מדוע לא ניתן להסדיר לנכים חניה ייעודית, כמו בכל מקום אחר, ולמנוע את עוגמת הנפש המיותרת הנגרמת לנכים. לא ברור לנו כיצד קורה שעירייה במדינת ישראל פועלת לכאורה בניגוד לחוק ומחלקת קנסות לאוכלוסיית הנכים. האם מישהו בעיריית תל אביב לא קרא את החוקים שהוא עצמו כתב? אנו קוראים לעיריית תל אביב ולעומד בראשה להתעשת במהירות, להפסיק את ההתעללות הלא מוצדקת באוכלוסיית הנכים, ולהסדיר את חנית הנכים בכניסה לבית החולים איכילוב".


מהנהלת בית החולים נמסר בתגובה שישנם במתחם בית החולים כ- 50 מקומות לחנית נכים עם דרכי גישה נוחות וללא עלות כספית.

"בנוסף", נמסר מבית החולים, "מתוך התחשבות, הסדירה הנהלת בית החולים הנחות והקלות נוספות לאוכלוסייה זו, ביניהן: חניות מעל התקן במתחם בית החולים, הקצאת מקומות חניה חינם (לנכים משותקי רגליים) בחניוני הנהלת בית החולים שבבנייני סמי עופר ותד אריסון, וכן הסדר מיוחד עם חניון "מרכז ויצמן" הסמוך לבית החולים ושמופעל ע"י חברה פרטית, לטובת נכים הבאים למרכז רפואי, במסגרתו הם פטורים מתשלום חניה במקום."

בית החולים מדגיש כי מתן דוחות חניה לנכים ע"י פקחי ושוטרים נעשים, לפי ידיעתם, בהתחשבות מרובה ורק כאשר החניה מפריעה לתנועה. כמו כן, מדגישים בבית החולים כי בכניסה לכל מחלקה בבית החולים, מופיע שילוט המסביר כיצד ניתן לקבל אישורי חניה והנחות בהתאם לנוהל.

"המרכז הרפואי תל-אביב ממוקם במרכז העיר", מסכמים בתגובת בית החולים לכתבה, מדובר בסביבה עסקית פעילה, הכוללת את בית המשפט, חברות עסקיות, מוסדות תרבות, בילוי ומרכזים מסחריים פעילים, עובדה הגורמת למצוקת חנייה כללית בעיר."

כאמור, מאבקו של יהודאי מכוון לא רק כנגד בית החולים, אלא גם ובעיקר כנגד העירייה. ביקשנו את תגובת העירייה לכתבה, ואלו הדברים, כפי שהועברו אלינו:

"עיריית תל- אביב-יפו  מודעת לבעיית החנייה שקיימת לעיתים במתחם בית החולים, ועל כן מעמידה לרשות הציבור מספר חלופות חנייה המיועדת לנכים. (רשימה מצורפת מטה). חוק הנכים אינו מבחין בין נכים בעלי כושר הליכה לבין נכים בעלי מוגבלות קשה, לפיכך החניות נתפסות על בסיס "כל הקודם זוכה". באשר לנסיבות הרגישות, החליטה העירייה לבחון מחדש את ערעורו של מר יהודאי והחלטה תימסר בהמשך."

בעירייה ביקשו לפרט את חניות הנכים בסביבת בית החולים איכילוב:

בציר כניסה ראשי משני צידי הרחוב קיימים מקומות שמורים לנכים.

בתחום החניון התת קרקעי מתחת לקניון ויצמן.

ברחובות הפנימיים במקומות מתומררים.

מחוץ למתחם בית החולים.

בחניה מוסדרת  ללא תשלום אגרת חניה.