שפיץ וילדיו בהר הבית
שפיץ וילדיו בהר הביתבאדיבות משה שפיץ

לא מעט אירועים סביב עליית יהודים להר הבית התרחשו במהלך ימי חול המועד האחרון. המפורסם שבהם הוא אירוע עלייתו להר של משה פייגלין, אך מסתבר שפייגלין לא לבד.

ביומן ערוץ 7 הבאנו את סיפורו של משה שפיץ, תושב נריה שבבנימין, שהגיע ביום הושענה רבה להר הבית עם בנותיו הקטנות ומצא את עצמו מעוכב לחקירה כי נחשד בתפילה והשתטחות במקום.

"רציתי לעלות להר הבית בחול המועד, לעלות להיראות ולהשתחוות. לקחתי איתי את הילדות הקטנות שאינן צריכות לטבול אלא רק לעלות. קמנו בבוקר מוקדם כדי לבצע את העלייה, להתפלל ולחזור לחג".

בשעה 7:30 הגיעו שפיץ ובנותיו לשערי הר הבית. תעודת הזהות שלו נבדקה ונראה היה שאין כל בעיה על אף שהיה מי מהשוטרים שביקש שיבצעו את הסיור במהירות שכן יש מתיחות כלשהי באזור.

שפיץ ואדם נוסף יחד עם ארבעה ילדים החלו את הסיור בצידו הצפוני של הר הבית. "הם רצו שנקצר דרך הרמה, אבל אמרנו להם שזה לא לפי הנהלים", הוא מספר ומציין שהרמה גובלת באזור האסור לעלייה ועל כן קיצור הצעידה במסלול זה לא היה רלוונטי עבורו, אך השוטרים המשיכו לגעור בהם ולתבוע שיקצרו את המסלול.

בשלב מסוים של הצעידה הגיע שפיץ עם בנותיו לנקודה צפון מזרחית ובה השביל הופך שקוע. באחת הנקודות בהן איש אינו צופה בו, לא שוטרים ולא אנשי וואקף, החליט להשתטח ולהשתחוות במקום.

שפיץ אכן ביצע את המעשה והיה משוכנע שאיש לא ראה אותו באותן שניות, אך נראה שהדברים לא היו כך. לאחר זמן קצר ניגש אליו קצין משטרה בלוויית שוטרים והודיע לו שהוא מעוכב לחקירה. כששאל מדוע אמר לו הקצין שהוא חשוד בהפרת הסדר הציבורי. לא הועילו לו לשפיץ טענותיו שלא עשה דבר. הוא נדרש להתלוות לשוטרים שלדבריו נהגו בו בהגינות וללא פרובוקציות, והוא אכן שיתף פעולה והלך בעקבותיהם לתחנת המשטרה כשבנותיו עימו.

"בתחנת המשטרה אמרו לי שאני מעוכב בחשד להפרת סדר", הוא מספר ומוסיף כי הצצה אל מסמכי הרישום גילתה שמצלמת אבטחה היא שתיעדה אותו משתטח ובעקבות זאת הגיע העיכוב לחקירה.

בתחנת המשטרה פגש את אשתו ומסר את הילדות לטיפולה. בתחנה גם המשיך את תפילתו עם ארבעת המינים שהיו עמו. במשך כשעתיים עד שלוש שעות הושאר שפיץ בתחנת המשטרה הזו עד שהועבר לתחנת הקישלה. לדבריו עיכוב של למעלה משעתיים אסור לפי החוק, והוא אכן התריע באוזני השוטרים שהם מבצעים עיכוב המנוגד לחוק, אך אלה בחרו להתעלם.

בתחנת הקישלה הודיע לו החוקר המשטרתי שהוא מבין את צדקתו, אך הוא חייב לבצע את תפקידו, לחקור ולמלא טופס רישום כחלק מעבודתו. בשלב זה נכתב על שפיץ שהוא חשוד בהשתחוויה בהר הבית, מהלך שיש בו כדי לסכן את הסדר הציבורי.

שפיץ מצידו סירב לחתום על כל הצהרה או הודאה בשל קדושת חול המועד, על אף שנאמר לו שיישאר במעצר. כך גם לא חתם על דרישה להתרחק מהר הבית. לאחר דקות אחדות הורה לו החוקר לצאת מהחדר ולאחר עוד חמש דקות הוא שוחרר לביתו.

כעת, למי שהיה ספק, מתכוון שפיץ להמשיך במנהגו לעלות להר הבית ולהשתטח כהרגלו. אם מדינת ישראל מבטיחה חופש פולחן לכל הדתות הוא לא מוצא לנכון שדווקא ליהודים יאסרו את החופש הזה...