מרכז קניות בקנדה. אילוסטרציה
מרכז קניות בקנדה. אילוסטרציהפלאש 90

חסרונו של הכומר טרי גו'נס הורגש בדיון הפתוח שנערך ברחבה שמול בניין הפרלמנט של אונטריו ביום חמישי בערב (11.10.12). הדיון נערך כדי לקדם את  חופש הביטוי ללא חשש ומורא. ג'ונס, שהתפרסם בשריפת ספר הקוראן במחאה על ביטויי האלימות שבו, לא קיבל אישור כניסה לקנדה. על האירוע מדווח העיתון "שלום טורונטו”.

במעבר הגבול דטרויט – ווינדזור תושאל ג'ונס פעמיים ע"י הרשויות האמריקניות והקנדיות ובכליו בוצע חיפוש מדוקדק. רשות ביקורת הגבולות של קנדה לא מסרה כל הודעה רשמית המפרטת את סיבת הסירוב לאשר את כניסתו למדינה, אך ג'ונס התרשם על פי השאלות שנשאל, שהיא קשורה להרשעותיו בעבר על תואר דר' שניכס לעצמו ומעורבותו בפעילות מחאה במישיגן נגד הקהילה המוסלמית לפני כשנתיים. את ההחלטה הקנדית הגדיר ג'ונס כ"פגיעה חמורה בחופש הביטוי".

ברחבת קווינס פארק נאספו מספר עשרות אנשים, בהם צוותי טלוויזיה ועיתונאים, לדיון הפתוח שנערך בהנחייתו של אלן איינטוס, איש עסקים יהודי, חבר בקבוצה "קנדים מאוחדים נגד הטרור". איינטוס זכה לפרסום לאחר שמחה על עצרת יום אל-קודס הפרו איראנית בטורונטו באמצעות הגעה למקום עם כלבו כשעל צווארו נקשר דגל ישראל. איינטוס נדחף בידי המפגינים, כלבו הוכה, והמשטרה דרשה ממנו להסתלק מן המקום, משום שנוכחותו עלולה ליצור פרובוקציה.

איינטוס הציג את הדוברים באירוע, שחלקם הציגו עמדות תקיפות. רון בניג'רי מהשדולה הקנדית-הודית תקף במילים בוטות את האסלאם, וטען, כי מדובר בדת אלימה, שאינה מתאימה לחברה הקנדית.

סימון מאלכ, נוצרי לבנוני, שהגיע ב-1972 לקנדה, ביקש להעביר מסר אזהרה לציבור הקנדי מפני האסלאם והתפשטותו במדינה. מאלכ ציין, כי בכל מקום בעולם שהאסלאם מצוי בו קיימות מלחמות והרג, ולכן צריך לדבריו למנוע את הגירת המוסלמים לקנדה. יש למוסלמים מדינות אסלאמיות רבות לחיות בהן, אמר מאלכ, שהסביר, שהוא מונע מדאגה אמיתית לשלומה וביטחונה של קנדה.

האימאם סטיב רוקוול, לשעבר כומר נוצרי, שהוזמן להגיב על נאומו של הכומר ג'ונס, אמר, כי הוא נחוש להתעמת איתו, ולשם כך בכוונתו לנסוע לארה"ב לאחר שכניסתו של ג'ונס לקנדה סורבה. רוקוול תקף את מארגן האירוע אלן איינטוס, וטען, כי לא ראוי שדווקא אדם, שיצר פרובוקציה ביום אל-קודס כשהגיע עם כלב "טמא" לעצרת המוסלמית, הוא זה שמארגן אירוע בשם חופש הביטוי.

רוקוול ציין, כי צריך להבחין בין חופש הביטוי לבין פגיעה בדתות שאין להתירה.

בהתייחסו לכומר ג'ונס אמר רוקוול, כי הוא מייצג קבוצת שוליים נוצרית וקיבל תהילה בשל שריפת ספר הקוראן, מעשה שמבטא שנאה ואשר משמש השראה למעשיהם של אחרים, כדוגמת הסרט על מוחמד וההתנכלויות לאחרונה למסגד אל-סלאם בפרינס אדווארד איילנד, אשר בפתחו הונח ראש חזיר וחומר דליק.

רוקוול אמר, כי במעשה שריפת הקוראן הגדיר ג'ונס את עצמו כ"בן של השטן" המפיץ שנאה ופעולותיו הן בבחינת "רעל" ו"מחלה". לא את הקוראן צריך לשרוף, אמר רוקוול, אלא את הברית החדשה, משום שהיא הספר האנטישמי ביותר, הכולל ביטויים קשים ביותר נגד יהודים, ואילו הקוראן נוהג לדבריו בכבוד ביהודים ובנוצרים.

באירוע דיבר גם מובין אל-שיח', ששימש סוכן של המשטרה הפדרלית והביא לחשיפת התארגנות הטרור בטורונטו בשנת 2006. אל-שיח', שכיום לומד לדוקטורט על הרדיקליזם האסלאמי, סיפר, כי בעבר חי בסוריה ותמך בג'יהאד, משום היכרותו את שני צידי המתרס, הוא סבור, שאין לעשות הכללות או דמוניזציה נגד כל המוסלמים. לדבריו, הקיצוניות קיימת בכל הדתות והקיצונים פועלים באותן שיטות.

בקהל המשתתפים היו שנשאו שלטים בעד חופש הביטוי, ואחרים בעלי מסר העשוי להתפרש כבעל נימה אנטישמית מובהקת. אחד מהם החזיק כרזה עליה נכתב: "יהודים הטוענים לעליונות מסיתים למלחמה בין בני הברית הנצרות והאסלאם".

אלן איינטוס סיכם את האירוע בציינו, כי הוא אתיאסט ובעיניו הכתבים הקדושים בעיני הדוברים הם סיפורי מעשיות ותו לא. ואולם, הוא הדגיש, כי הוא רואה חשיבות עליונה בעצם השיח החופשי והשמירה על חופש הביטוי השמורה לכולם. בהקשר זה, ציין איינטוס, כי מקום הכינוס בקווינס פארק נקבע לאחר שבקשה לקיים את האירוע במקומות אחרים נדחתה מחשש לאיומים במעשי אלימות ולפגיעה כלכלית באותם עסקים.