דוד שמש
דוד שמשצילום: פלאש 90

משרד האנרגיה והמים מפרסם היום (רביעי) מכרז להחלפת דודי חשמל ישנים בדודי שמש, מהלך שלדברי אנשי המשרד יחסוך לכולנו גם אנרגיה וגם כסף בחשבון החשמל הביתי. הספקים שייבחרו יחליפו כ- 14,500 דודי חשמל ישנים המותקנים בבתים ברחבי הארץ בדודים חדשים אשר יסייעו לצרכנים לחסוך בחשמל.

ממשרד האנרגיה והמים נמסר כי עלות הפרויקט בכללותו עומדת על סך של כ- 13 מליון שקלים, זאת כאשר המשרד יסבסד כ-  35% ממחיר מערכת החימום הנדרשת, בסכום שלא יעלה על 900 שקלים (כולל מע"מ). כלומר, עבור מערכות השמש שירכשו, ישלמו הצרכנים את ההפרש שבין מחיר המערכות על פי ההצעה שתזכה במכרז, לבין הסכום שיסבסד משרד האנרגיה והמים.

הספקים שיזכו במכרז יתחייבו להציע לזכאים מערכות שמש לחימום מים ולהעניק עליהם ועל התקנתם אחריות כוללת של שמונה שנים. כמו כן, מלבד התקנת הדוד החדש, ידאגו הספקים לפרק את דוד החשמל הישן ולהעבירו לאתר גריטה.

במשרד מציינים כי הפרויקט מיועד לבעלי דירות שברשותם דוד חשמלי לחימום מים ושאין מניעה משפטית או תכנונית להתקנת מערכת החימום בביתם. בנוסף לכך, על הדירה להיות במרחק של עד ארבע קומות מהגג. החלפת הדודים צפויה להוביל לחיסכון למשק האנרגיה בישראל של כ- 26 מיליון קוט"ש בשנה, ובסך הכל לחיסכון של כ- 260 מיליון קוט"ש לאורך חיי המוצר אשר נאמד בכ-8-10 שנים. מדובר בחיסכון משמעותי, המוערך בלפחות כ- 1,000 שקלים בחשבון החשמל הביתי השנתי של כל צרכן.

שר האנרגיה והמים, ד"ר עוזי לנדאו: "אנו ממשיכים בעקביות באותו מהלך חסר תקדים, במסגרתו הממשלה ממשיכה לסייע לאזרחיה ברכישת מכשירים חסכניים בחשמל, במטרה להפחית את הצריכה לטובת ביטחון משק האנרגיה של ישראל. במקרה הזה בנוסף לרווח הכפול של האזרח, פעם באמצעות סבסוד גדול במחיר רכישת דוד שמש חדש, ופעם באמצעות החיסכון השנתי בחשבון החשמל שלו, אנו צועדים עוד צעד להרחבת ניצול אנרגיית השמש".

במשרד מציינים כי "פרויקט החלפת דודי החשמל, המיועד כאמור לכלל האוכלוסייה בישראל, מצטרף לפרויקטים נוספים של משרד האנרגיה והמים לעידוד התייעלות אנרגטית וחיסכון בחשמל: פרויקטים להחלפת מזגנים לאוכלוסיות מעוטות יכולת וכעת לכלל האוכלוסייה בישראל (נמצא בהליך מכרזי); פרויקט החלפת מקררים זוללי חשמל בקרב כלל האוכלוסייה הנמשך גם בימים אלה (עם שני דגמים אחרונים שנותרו) וצפוי להתחדש שוב עם דגמים חדשים בזמן הקרוב; מבצע להחלפת נורות חסכוניות, במסגרתו יכול הציבור לרכוש מארז של שלוש נורות חסכוניות במחיר מבצע של 20 שקלים בלבד ועוד".