פאולין מרוואה ופרנסואה הולנד
פאולין מרוואה ופרנסואה הולנדרויטרס

ראש ממשלת קוויבק, פאולין מרוואה, ערכה השבוע ביקור ראשון בצרפת לאחר השתתפותה בסוף השבוע בוועידת המדינות הפרנקופוניות שנערכה בקונגו. על כך מדווח העיתון "שלום טורונטו".

בפגישתה עם נשיא צרפת, פרנסוואה הולנד, הצליחה מרוואה להשיג שינוי במדיניותה של צרפת כלפי דרישת "המפלגה של קוויבק" המרכיבה את הממשלה לעצמאות ולהיפרדות מהפדרציה הקנדית.

הולנד הודיע במסיבת העיתונאים המשותפת שערך עם מרוואה על שינוי במדיניות החוץ של צרפת ואימוץ קו של "אי התערבות ואי אדישות" כלפי קוויבק.

הוא הבהיר כי צרפת לא תפעל באופן אקטיבי להביא לעצמאות קוויבק, אך אם הפרובינציה תבחר להתנתק מהפדרציה הקנדית, צרפת תתמוך בה.

בתקופת שלטונו של ניקולאה סרקוזי צרפת התנגדה לקו הבדלני של קוויבק, ואילו עתה הולנד מחזיר את מדיניות החוץ של צרפת לשנות השבעים. הולנד הגדיר את יחסי צרפת עם קוויבק כמבוססים על "שותפות, אחווה וסולידריות".

התגובה במסדרונות השלטון באוטווה לחדשות מפריז הייתה צוננת. "קנדה וצרפת הן בעלות ברית, וגם שותפות וידידות", נאמר בהודעה רשמית של הממשלה. "תושבי קוויבק אינם רוצים לפתוח מחדש את המריבות החוקתיות הישנות".

מאמר המערכת של העיתון "טורונטו סאן" תוקף בחריפות את מדיניותה הבדלנית של קוויבק ומזהיר, כי ראש ממשלת הפרובינציה מרוואה היא "פירומנית" ה"משחקת באש" והסובלת מ"הפרעה של יצר הרס עצמי ממנה אינה יכולה להיחלץ".

ערוץ CBC ציטט סקרי דעת קהל שנערכו לאחרונה בקוויבק, המלמדים כי שיעור התמיכה בקוויבק בהתנתקות מהפדרציה הקנדית נמוך יחסית ועומד על 28 אחוזים בלבד.

בראיון לעיתון בצרפת הודתה מרוואה, כי לפי שעה ההצעה לעריכת משאל עם בקוויבק על היפרדות מקנדה לא צפויה לזכות ברוב.

מרוואה עומדת בראש ממשלת מיעוט לאחר שמפלגתה PQ זכתה בבחירות בתחילת ספטמבר ב-54 מושבים בלבד מתוך 125 מושבים של הפרלמנט. כדי לממש את מצעה הבדלני זקוקה מרוואה לתמיכת מפלגות האופוזיציה.