מפעל החיים של הרב סבתו

ראש הישיבה התיכונית "נתיבות יוסף" והישיבה הגבוהה "מאור טוביה" שבמצפה יריחו, הרב שבתי סבתו, יזם לפני כמעט 40 שנה את פרויקט התלמוד המוקלט הזוכה לתפוצה בארץ ובעולם.

הרב סבתו הפריח את השממה במדבר יהודה בהקמת שתי ישיבות עם מעל 400 תלמידים. "לפני 34 שנים התחלנו את לימוד הש"ס בישיבת בית אל והתבקשתי על ידי הרב זלמן מלמד ללמד את הש"ס. התחלנו ללמוד את הש"ס עם רש"י וכך התחיל אחד הפרוייקטים שהיה יסוד של פרוייקטים גדולים של הפצת תורה", מספר לערוץ 7 הרב סבתו.

מאיפה הכל התחיל ?

"זה התחיל בהקלטות של שיעורים חיים בישיבה. אותם תלמידים שהיו בישיבה הפכו לצוות הר"מים וכך במשך חמישה דורות מהגרעין הראשון ועד היום. לימוד וסיום כל הש"ס הפך לנכס צאן ברזל בישיבה. במהלך הישיבה התיכונית כל תלמיד גומר שליש מכל הש"ס תוך לימוד לבגרות ואהבת הארץ. בסך הכול הוצאנו שני מיליון קלטות עם שיעורי הגמרא. ובעקבות ההתקדמות הטכנולוגית היום, אנחנו מוצאים את שיעורי הגמרא על גבי דיסקים ונמשיך להתקדם עם הטכנולוגיה. מה שדוחף אותנו להמשיך זו המחשבה והאמונה".

הרב סבתו מתקבל באהבה נערצת אצל תלמידי הישיבה ורבים מתייחסים אליו כאל אבא, “התלמידים הם כמו בניי, אני לא מגדיר את המפעל הזה כחלום אלא כשליחות, והשליחות היא להפיץ את התורה. התלמידים האלה הם העתיד של עם ישראל, תלמידים שיכולים ללמד את הדף היומי בכל מקום, ואני מאמין שיבוא יום ויהיה צימאון ללימוד, ויחפשו כל תלמיד שיכול ללמד את הדף היומי".

לאחרונה הוציא הרב שני אלבומי שירים "משירי אהודנו" עם מילים שכתב בעצמו.

הרב גם זמר?

"אני לא זמר אבל אני שר ואוהב לשיר, אני מנצל את אהבה שלי לשיר כדי להעביר את המסר שלי לתלמידיי. כל התורה כולה היא שירה, ואני לוקח את השעורים שלי, ולוקח לי שלושה חודשים לחבר שיר, ואז אני מלמד את התלמידים גם את השיר וגם את השיעור".

מה היה החזון?

"לא היה כאן כלום. הכול היה כאן מדבר ולאט לאט במשך הזמן הבנתי שיש אוצר, המטרה העיקרית שלי הייתה להפוך את התורה לשווה לכל נפש. ללמד את כל הש"ס בבקיאות ששווה לכל נפש. התורה היא דרך חיים ומכאן הכל צמח ופרח כולל התלמוד החזותי שנלמד במעל 100 בתי ספר ,כל זה שילוב של התורה והמדע, להראות דרך חוקי הטבע, אני משלב עם מצוות ודרך האמת של התורה".

הרב סבתו אמר לסיום, "באמצעות הכישרונות אנחנו מפתחים את העולם, באמצעות דרך החיים אנחנו חיים בעולם. דרך החיים היא תורת ישראל והיא העתיד שלנו אבל אנחנו חייבים לדעת את דרך ה' גם באמצעות גילוי דרכו בעולם באמצעות עולם השירה, העשייה והמחשה הכול - זה גילוי כבוד ה'".