כהונה נוספת. הרבנים הראשיים
כהונה נוספת. הרבנים הראשייםפלאש 90

עו"ד ד"ר אביעד הכהן פנה בשם תנועת "נאמני תורה ועבודה", לשר המשפטים יעקב נאמן, יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ויו"ר ועדת החוקה ח"כ דוד רותם, בדרישה להימנע מהארכת כהונת הרבנים הראשיים בהליך בזק.

במכתבו מציין הכהן תחילה, כי עצם הטענה לפיה הארכת הכהונה מחוייבת המציאות איננה מדוייקת, "מבחינה עובדתית, דומה שהמצג שהוצג בדברי ההסבר לתזכיר החוק, כאילו השינוי המוצע הוא מחויב המציאות, אינו מדויק, בלשון המעטה".

עו"ד הכהן מציין, כי בדברי ההסבר נטען שהבחירות לרבנות הראשית תהיינה "בסמוך" למועד הבחירות לכנסת, אולם "ה"סמוך" שעליו מדבר התזכיר אינו סמוך כלל, ואפילו לא נראה. מועד הבחירות הצפויות לכנסת הוא 22.1.12, ואילו תום כהונתם של הרבנים הראשיים דהיום הוא (לפי התאריך העברי, כקבוע בחוק) י"ב בניסן תשע"ג, 23.3.10, היינו חודשיים לאחר מכן".

הכהן מסביר, כי הממשלה החדשה עשויה להיות מורכבת זמן מספיק קודם תום הכהונה של הרבנים הראשיים, כך שלא אמורה להיות כל בעיה עם בחירת נציגי הכנסת והממשלה. לדבריו, אם צריך לשנות סעיף כלשהו בהוראת שעה, ניתן לעשות זאת על ידי שינוי הסעיף הדורש שהבחירות תתקיימנה חודש לפחות לפני תום כהונת הרבנים הראשיים היוצאים.

גם את טענת ה"וואקום" דוחה ד"ר הכהן, "לא למותר לציין שגם ברבנות הראשית לא ייווצר "רִיק". היה ולא תתקיימנה הבחירות לרבנים הראשיים קודם סיום כהונתם של הרבנים הראשיים המכהנים, ימלאו את מקומם זקן חברי מועצת הרבנות הראשית וזקן הדיינים, כקבוע בחוק, וכבר היו דברים מעולם, בסיום כהונתם של הרבנים הראשיים הקודמים, בשנת 2003".

מעבר לכל אלו מציין הכהן, כי "בהיעדר עילה ממשית לחקיקת החוק כעת, לאחר שהתפזרה הכנסת, ראוי שהצעת חוק בעניין זה תובא לדיון, אם יהא צורך בכך, רק במליאת הכנסת החדשה שתתכנס לאחר הבחירות".