הבניה הבלתי חוקית 'גונבת' את ירושלים

למרות התנגדות ראש הממשלה והקואליציה שהובילה לביטול סיור הוועדה לביקורת המדינה במתחם "גן המלך" במזרח ירושלים, קיימו היום (שלישי) באופן עצמאי יו"ר הוועדה ח"כ אורי אריאל יחד עם ח"כ אריה אלדד (איחוד לאומי), נציגי רשות הטבע והגנים ועמותת ירוק עכשיו,סיור במתחם במטרה לעקוב מקרוב אחר הבניה הבלתי חוקית הפוגעת בשטחים ירוקים וממצאים ארכיאולגים רבים.

הסיור שלווה על ידי כוחות גדולים של משטרה, יס"מ ומג"ב החל בטיילת שרובר שם צפו על הבניה הבלתי חוקית בקדרון ונחל אצל, המשך דרך נוף ציון ומעבר בג'בל רום, תוך עצירה סמוך לבתי התושבים והבניה הבלתי חוקית במקום והסתיים בתצפית מקדמת ציון על הבניה הבלתי חוקית בנחל אצל בג'בל מוכבר וערב א סווחרה.

אסף ברוכי, פעיל שטח, בירושלים אשר הוביל את הסיור בפני חברי הכנסת אמר כי עוד מימי הבריטים השטחים הללו נאסרו בבניה בתב"ע במטרה לשמור על השטחים הפתוחים. לדבריו בתוך נחל קדרון העובר בשטח ישנם מערות קבורה רבות מימי בית שני ותקופת הורדוס, אשר נהרסים עקב בניה בלתי חוקית מאסיבית. "על גן המלך עצמו יש 91 צווי הריסה כבר שנים ולא הרסו עד היום בלוק אחד. 40 צווים חלוטים נמצאים בוועדה המחוזית במשך שנתיים ולא מבוצעים בהוראת לשכת ראש הממשלה". לדבריו למרות שעיריית ירושלים הכשירה שטח עם תב"ע, היא אינה מנוצלת. "בשטחים שהעירייה נתנה לא בונים אלא בחוץ בתוך הנחל תוך פגיעה בטבע ובמערות הקבורה".

במהלך הסיור נחשפו המשתתפים לאבסורד האכיפה כאשר מול עשרות הבתים הבלתי חוקיים שצווי ההריסה עליהם אינם נאכפים, עומד שומם אולם אירועים בטיילת שרובר אשר נחכר על ידי משפחת תורמים מחו"ל לפיתוח המקום, ונסגר בצו סגירה עקב גילוי טעות בתב"ע מלפני 30 שנה.

עמותת ירוק עכשיו עדכנה כי כבר לפני שנתיים הגישו עתירה מנהלית בדרישה לביצוע צווי הריסה ובית המשפט מעכב הכרעה כבר שנתיים.

יו"ר הוועדה לביקורת המדינה, ח"כ אורי אריאל, אמר "יש כאן לצערי בניה פרועה הפוגעת במקום רגיש ביותר להיסטוריה של עם ישראל. קבענו סיור על ידי הוועדה אך לצערנו ותדהמתנו עקב תקנון הכנסת בפגרת הבחירות קיבלנו סירוב מהקואליציה לקיום הסיור שמא תתגלה חרפתם וקלונם".

"ראינו את ההתפרעות וההשתוללות, לית דין ולית דיין והכל בהנחיית ראש הממשלה. מול עינינו וגם מול עיניו מתרחשת כאן גניבת חצי ירושלים על ידי בניה בלתי חוקית, חייב להיות שלטון חוק ואסור שתהיה איפה ואיפה.  במקומות מסוימים הורסים ובמקומות אחרים עוברים כלאחד יד. הכתובת הברורה היא ראש הממשלה, יש במשרדו נוהל כתוב בגיבוי הפרקליטות, המאפשר לעצור כל צו הריסה תחת הכותרת "רגישות". אנחנו נפעל גם מול עיריית ירושלים וגם מול הממשלה ואני מקווה שראש הממשלה יתעשת ויעשה את הנדרש והמתבקש בצורה המהירה והטובה כדי שקודם כל ייעצר המצב כמות שהוא ולאחר מכן תטופל הבניה הבלתי חוקית. כולי תקווה שנתבשר שהחוק הגיע גם לירושלים ולא נעצר בשער הגיא", הוסיף.

לדברי ח"כ אריה אלדד "3000 שנה אף אחד לא העז לבנות בגן המלך. רק תחת שלטון ישראל החרפה של בנייה בלתי חוקית פרועה מתרחשת לנגד עינינו.  ברגישות היתר של גן המלך צריך לטפל באותה מטבע של אכיפת יתר. מה שראינו הוא רע מאוד. ראש הממשלה מחזיק היום בשני כובעים גם מי  שבנה הכי פחות בירושלים וגם מי שאוכף הכי פחות את החוק על בנייה ערבית בלתי חוקית בעיר. אם נתניהו לא יבין שהוא מאבד שליטה בעיר הבירה של עם ישראל כנראה שנצטרך צעדים פרלמנטריים חוקיים שיאלצו אותו לאכוף את החוק"

עופר ענבר, מנכ"ל עמותת ירוק, ציין כי "העמותה הפועלת לשיפור איכות הסביבה בכלל ומתעסקת בנושא השפכים בנחל קדרון בפרט, עוקבת בדאגה אחר ההזנחה המתמשכת באגן הנחל ותוהה מדוע לאורך שנים ממשלות רבות לא מצאו את הטיפול הנכון לשפכים אלו. מדובר בפגיעה אקולוגית קשה. בימים אלו העמותה מקדמת יוזמה מטעמה לטיפול בשפכים אלו".