אוניברסיטת חיפה חנכה את מרכז המחקר הראשון בישראל לחקר גגות ירוקים אקולוגיים.

המרכז, אשר הוקם הודות לתרומתם של ידידי האוניברסיטה בבריטניה, יתמקד במחקר ופיתוח של גגות ירוקים ללא השקייה, שיפור המגוון הביולוגי באמצעות גגות ירוקים ופיתוח של תיאוריות אקולוגיות ואבולוציוניות.

בשנים האחרונות עולה המודעות של הקמת "גגות ירוקים" – גינון מיוחד על גג המבנה במטרה להגביר את היעילות האנרגטית של הבית והקטנת הפגיעה בסביבה. הצמחייה שעל הגג גורמת לבידוד טוב יותר של הבניין, מה שמקטין את השימוש במזגנים או בתנורים, מסייעת לתהליך הפוטו-סינתזה ברחבי העיר וכמובן מהווה בית גידול אורבאני לבעלי חיים שונים.

כאמור, בארץ לא קיים עדיין מרכז מחקר בתחום זה והמחקרים מהעולם לא מתאימים בהכרח לאקלים והצמחייה הייחודית במזרח התיכון. מרכז המחקר החדש, שבראשו עומד פרופ' ליאון בלאושטיין מהחוג לביולוגיה אבולוציונית וסביבתית, ייבחן את הנושא בהקשרים הישראלים: האם ניתן להקים באקלים הישראלי גגות ירוקים ללא השקייה מלאכותית, האם הצמחייה הארץ-ישראלית יכולה להיות יעילה למטרת גגות ירוקים והאם גגות ירוקים מגדילים את המגוון הביולוגי של חרקים וצמחים.

סוגיות נוספות שייחקרו במרכז הן האפשרות להשקות את הגגות בעזרת "מים אפורים", האם לגובה הבניין שעל גגו מוקם הגג הירוק יש חשיבות לגבי משיכה של חרקים, האם ניקוז הגגות הירוקים לא גורם יותר נזק לסביבה מאשר תועלת ועוד.

בימים אלה כבר הוסב אחד הגגות שבאוניברסיטה למעבדת מחקר ירוקה, בה הוקמו 48 ערוגות שונות זה מזה, כשהמחקר הראשון מתמקד במיני הצמחים המועדפים ובהשפעה של הערוגות השונות על הגעה של חרקים וציפורים. אנשי המרכז כבר החלו לחפש גגות נוספים מתאימים ברחבי האוניברסיטה ויחד עם אנשי הבינוי הם מבטיחים להפוך את הקמפוס כולו לירוק הרבה יותר.