בית משפט. אילוסטרציה
בית משפט. אילוסטרציהפלאש 90

ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת אישרה היום (ראשון) לקריאה שנייה ושלישית תיקון לחוק ההוצאה לפועל. עפ"י הצעת החוק, זוכים בדמי מזונות, יוכלו לבחור במסלול מיוחד שיחסוך זמן ובירוקרטיה שיפוטית.

עפ"י החוק הנוכחי, זוכה במזונות, רשאי לפנות להוצאה לפועל ולבקש את אכיפת פסק הדין. הזוכה נדרש לנהל את התיק בעצמו, להגיש בקשות לעיקולים, צווים לעיכוב יציאה מהארץ או למאסר החייב וכו' וכן להתדיין כל העת מול החייב תוך מעורבות רגשית רבה, הכרוכה בניהול תיק מזונות.

התיקון לחוק, מעניק לזוכה אפשרות לבחור לנהל את התיק במסלול מיוחד שבו לשכת ההוצאה לפועל פועלת לגביית החוב ללא צורך בייצוג עו"ד. לכל תיק, יוצמד פקיד אישי שיפעל מול החייב ומול הזוכה לצורך גביית החוב. בעת הצורך, הפקיד יגיש בקשות לרשם ההוצאה לפועל להוצאת צווים הנדרשים לגביית החוב, כגון עיקולים מאסר וכדו'.

ככלל, באופן שוטף, אין צורך במסלול זה בייצוג של עורך דין. ולכן במסלול המזונות, לא יתוספו לחוב סכומים עבור שכר טרחת עורך דין. לבקשת הזוכה, רשם ההוצאה לפועל, יוכל לאשר שכר טרחת עו"ד גם במסלול מזונות, אם סבר שייצוג עו"ד דרוש ומוצדק באותו מקרה. 

מנותנים שנמסרו לועדה עולה כי בשנת 2011 נתנו בבתי המשפט כ-10,000 פסקי דין למזונות. סך החוב שהצטבר מתחילת הפעלת החוק בשנת 1972, עומד על מעל- 3.9 מיליארד ₪. 7% מהחוב, הצטבר בשנת 2009. כ- 30% מהחובות, מוגדרים ע"י המוסד לביטוח לאומי כ-"חובות אבודים". 90,732 נשים קיבלו דמי מזונות מהמוסד לביטוח לאומי מאז הפעלת חוק המזונות.

בשנת 2009, היו כ- 50,000 תיקי מזונות פעילים (מתוכם כ-20,000 של זוכות שעדיין מקבלות מזונות מדי חודש, וכ-30,000 שבהם הזוכות חדלו לקבל תשלום, אך נותר חוב של בן הזוג). סכום התשלומים ששילם המוסד לביטוח לאומי בשנת 2009, עמד על כ- 427 מיליון ₪; ובאותה שנה סך התקבולים מהחייבים, עמד על כ- 172 מיליון ₪ (כ- 40% מסך התשלומים).

יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם ביקש להוסיף למסלול המזונות, את כל סוגי הזוכים במזונות, לרבות הורים ונכדים.

ח"כ יובל צלנר ביקש שההודעה על פתיחת מסלול המזונות לא תימסר לנשים המיוצגות ע"י עורכי דין, אלא תימסר לבאי כוחן ואלה יידעו אותן על כך. בנוסף ביקש צלנר, שבירור טענת פרעתי של החייב כנגד הזוכה, תביא להעברת התיק ממסלול המזונות, למסלול הרגיל. אולם הצעותיו לא התקבלו.