אופנוענים הצדיעו לשומרון
אופנוענים הצדיעו לשומרוןמועצה אזורית שומרון

בישראל, כך מסתבר, מתחזקת תופעת המתחזים לעורכי דין בפני לקוחות שאותם הם מרוששים כלכלית. כך מספרת ביומן ערוץ 7 עורכת הדין עינבר לב.

עו"ד לב מביאה בדבריה את סיפורו של שליח על קטנוע, ששירת משרד עורכי דין בצפון, התחזה בפני תובעת  כעורך דין, ניהל מהלכי סרק בשמה, וגבה ממנה שכר טרחה כבד. משהתגלתה התרמית פנתה האישה למשטרה שפתחה בחקירה פלילית נגד הנוכל. חקירה זו מצויה עדיין בעיצומה.

לב מספרת כי הליכי הסרק בניצוחו של המתחזה גררו את האישה לחובות כבדים מהם לא נחלצה עד היום. עו"ד לב, המייצגת את האישה, קובעת כי מדובר בסממן מפחיד למציאות מסוכנת וקשה, בה מספר רב של נוכלים מתחזים לעורכי דין המתמחים, לכאורה, בהתמודדות עם חוב מול ההוצאה לפועל, "מתלבשים" על בעלי חוב תמימים, מנצלים את מצוקתם, וגוררים אותם לחובות.

לדבריה הלקוחה ביקשה להתמודד עם מוסדות ההוצאה לפועל וכשהמתחזה הציג את עצמו כעורך דין נראה היה לה בתמימותה טבעי שעורכי דין נפגשים בבתי קפה ולא במשרדים מסודרים.

המהלכים אותם קידם המתחזה גררו בזבוזי כספים וסכומים גבוהים אותם גבה על "שירותו" עד שכמעט איבדה את כל רכושה.

כאמור, לדברי עו"ד לב אין מדובר באירוע נדיר. היא מספרת על חברות שנפלו כלכלית ונאלצות להתמודד עם "רעולי פנים", כהגדרתה, שגונבים את כל כספם. עוד היא מספרת כי כיום קיימות ברחוב הישראלי חברות של נוכלים שמתחזים לעורכי דין.

עוד היא מציינת כי קיימים מקרים רבים בהם מוצעות לאזרחים הצעות לחלופה מקצועית במקום רואה חשבון או עורך דין וכשמגיע השלב בו יש צורך בחתימת עורך דין מגיעים המתחזים לעורך דין זוטר, משלמים לו מאה או מאתיים שקלים עבור חתימתו ומתקדמים הלאה בהליך שאין להם כל אישור חוקי לבצעו.

כמו כן היא מספרת על עורכי דין המתחזים למקצועיים בתחום מסוים בעוד תחום מקצועיותם הוא אחר. כך גם עורכי דן שרישיונם נשלל ואינם מדווחים על כך ללקוחותיהם, ממשיכים לייצג אותם באופן בלתי חוקי.

"זו מכת מדינה", אומרת עו"ד לב המציעה לכל לקוח המבקש את שירותיו של עורך דין לבדוק את פרטיו באתר לשכת עורכי הדין, שם לכתוב את שמו של עורך הדין ואם השם אינו מופיע להבין כי מדובר במתחזה. האינטרנט מגיע לעזרת הלקוחות גם באשר לתחומי מקצועיותו של עורך דין. לשם כך יש לחפש ולמצוא פסקי דין, מאמרים וכיוצא באלה ומתוך כך לדעת אם אכן התחום בו הוא מתהדר הוא תחום מקצועיותו.