יאיר לפיד וד"ר עליזה לביא
יאיר לפיד וד"ר עליזה לביאפלאש 90

ד"ר עליזה לביא, מקום שביעי במפלגתו של יאיר לפיד 'יש עתיד' שוחחה ביומן ערוץ 7 על דמותה של המפלגה הכוללת בתוכה אישים מגוונים ועל דמותו של יאיר לפיד כמנהיג.

בראשית השאלה נשאלה ד"ר לביא אם תפקידה ותפקידו של הרב שי פירון, מקום שני במפלגה, הוא לגרור אליה קולות סרוגים ממפלגות הציונות הדתית ותשובתה "תפקידנו גם וגם. באנו לשנות את אופי החיים במרחב הישראלי, להציג פוליטיקה חדשה. כל מי שחושב שניתן לשנות את החברה הישראלית מוזמן".

יאיר לפיד מציג את ד"ר עליזה לביא

לשאלה אם אין מדובר במיחזור כותרת 'פוליטיקה חדשה' שנאמרה בשעתו גם על ידי ראשי 'קדימה' וגם על ידי ראשי מפלגות אחרות, אומרת לביא כי אמנם דברים דומים נאמרו בעבר, אך כעת בשלו התנאים לחדול מתרבות השבטים שבה כל אחד דואג לעצמו ולאנשיו, כל מחנה מקדם חקיקה למען אנשיו ובסופו של יום דווקא מי שמשרת את העם והמדינה מוצא את עצמו ללא יכולת לרכוש דירה.

כשהיא מתייחסת לבזבזנות שבפוליטיקה הישראלית חוזרת ד"ר לביא לסוגיית ריבוי השרים בממשלות ישראל ולטעמה הכספים שמתבזבזים בריבוי השרים והמשרדים יכולים היו להיות לעזר רב לציבור הרחב, לדיור, חינוך ועוד.

באשר ליכולתה של קבוצת אנשי 'יש עתיד' לחולל את המהפכות שעליהן היא מדברת מבלי שיש לאנשיה ניסיון פוליטי נרחב, אומרת לביא כי יש יתרון למי שמגיע מבחוץ ורואה את הדברים אחרת. היא עצמה "מתחילה מלמטה, שואלת שאלות ולא מתביישת ללמוד". היא מזכירה שדווקא שר ביטחון ללא רקע ביטחוני, עמיר פרץ, הוא שהוביל ודחק להקמתה של מערכת כיפת ברזל.

לביא מזכירה שאנשי המפלגה בה היא חברה התקבצו מתחומי עשייה שונים ועזבו משרות נוחות בחברות, קבוצות ועמותות מכובדות על מנת לנסות ולאחוז בעתיד, כהגדרתה.

בהמשך הדברים נשאלה ד"ר לביא כיצד ניתן לרוץ יחד כמפלגה אחת אנשים בעלי דעות שונות כל כך בתחומים רבים כל כך – חברתי, מדיני, כלכלי ועוד. לדבריה חברי המפלגה יצטרכו להתרגל לעבוד יחד, להצביע ולהחליט על עמדותיהם, וגם אם כיום שואלים אותה כיצד היא יכולה להתמודד יחד עם פלוני או אלמוני המענה שלה הוא שזו החברה הישראלית על פניה השונים ועם חברה זו יש להתמודד. לדבריה, בין השאר תצטרך המפלגה להותיר סוגיות שונות לחופש הצבעה של חבריה.

עם זאת היא מספרת שאנשי המפלגה נועצים באנשי מקצוע המסייעים להם לגשר על פערים ולפעול יחדיו בזירה הפוליטית. "הגענו לרגע שממנו חששנו, שיש יותר מדי קבוצות שחוששות שהמדינה בורחת להם", אומרת לביא וקובעת כי ממשלות ישראל הותירה לדורות הבאים סוגיות רבות מדי להכרעה כדוגמת בתי הדין, מיהו יהודי ושאלות נוספות במרחב הציבורי. לביא נשאלה אם לא דווקא משום כך נכון להתמודד במפלגה שאנשיה חושבים באופן דומה, ואם אין מתכונת מגוונת שכזו מזמינה את המחלוקות הגדולות ביום שאחרי, מחלוקות העשויות להביא לפירוקה של המפלגה לאחר תקופה קצרה בשל אי הסכמה. לדבריה "הגיע הזמן לשתף פעולה".

לביא נשמעת מודעת היטב לבעייתיות שבחוסר הניסיון של אנשי המפלגה, גורם העומד לכאורה בעוכריה של 'יש עתיד', אך עם זאת היא קוראת לתת קרדיט ואמון לאנשים שהגיעו עם יכולות ועשייה מוכחת.

באשר לזירה המדינית שבה תצטרך המפלגה להכריע למרות ריבוי הדעות שבה, אומרת לביא כי עד כה ממשלות ישראל הזניחו את הזירה הזו וכעת יש לקדם את המו"מ המדיני ולא להישאר במקום בו אנחנו נמצאים, כלשונה.

ד"ר לביא אף מאשימה את ממשלת ישראל בכך שהזנחתה את הזירה המדינית היא שהובילה למציאות בה ננקטים צעדים חד צדדיים נגדה. "מישהו נרדם בשמירה".

לביא אינה מקבלת את הטיעונים ולפיהם הפרטנר הפלשתיני סירב למו"מ והוא האשם העיקרי במציאות הקיימת. "אנחנו רוצים לנסות לדבר. לא לטמון ראש בחול. לייצר דיאלוג עם חברים שלנו בעולם".

בדבריה מבקרת לביא את התבטאויותיו האחרונות של אהוד אולמרט, התבטאויות שלטעמה מקורן הוא אישי הרבה יותר מאשר ציבורי.

בהתייחסה למנהיגותו של יאיר לפיד, עיתונאי שהפך למנהיג, אומרת לביא כי האיש "עשה מעשה, החליט שהוא רוצה לשנות, ליכד קבוצה שהיא מלח הארץ של אנשים שנענו לקריאה שלו ויצאו מעשייה ברוכה. הוא מוביל אותנו והצליח ליצור תמהיל אנושי של מי שלא גדלו יחד אבל רוצים לעבור יחד ויאיר יודע לנווט".

באשר למצבה העגום משהו של המפלגה בסקרים אומרת לביא כי מדובר בסקרים של תחילת הדרך והסקרים הבאים ישתנו, כך היא משוכנעת לנוכח ההתעניינות הרבה ברחבי הארץ, התעניינות בה היא נתקלת מדי יום.